ارتقای سطح علمی فیزیوتراپیست‌ها جهت رفع کمبودها و افزایش کیفیت خدمات است

هدف از ارتقای پایه علمی فیزیوتراپیست‌ها تکمیل فیزیوتراپی جهت ارتقای کیفیت خدمات است.

دکتر فرجود شکوهی رئیس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان  با اشاره به اینکه جامعه سالم و نظام سلامت پیشرو یکی از مهمترین ارکان توسعه پایدار هر کشور و ملتی است؛ اظهار داشت: پیشروی در هر بخش جبهه علمی شایسته است مبنای دانشگاهی و اصولی داشته باشد و رهبر معظم انقلاب اسلامی، سیاست های کلی برنامه ششم توسعه را بر پایه محورهای سه گانه اقتصاد مقاومتی، پیشتازی در عرصه علم و فناوری و تعالی و مقاوم سازی فرهنگی با در نظر گرفتن واقعیت‌های موجود در صحنه داخلی و خارجی به دولت محترم ابلاغ نمودند.

وی افزود‌: مقام معظم رهبری در بند‌های 74 و 79 بر دستیابی کشور به رتبه اول علمی در منطقه و تثبیت آن و همچنین گسترش همکاری و تعامل فعال و سازنده در حوزه علمی با سایر کشورها و مراکز علمی و فنی معتبر منطقه ‌ای و جهانی به ویژه جهان اسلام، تاکید فرمودند.

وی با اشاره به اینکه چندی پیش رزیدنت‌ها طی نامه‌ای به وزیر بهداشت، مشکلات آموزشی و شغلی خود را انعکاس دادند‌؛ ادامه داد‌: بیان موضوعات ناصحیح در متن اعتراض، موجب نارضایتی بسیاری از تلاشگران عرصه درمانی و رشته‌های غیر پزشکی شده است که به نظر می رسد یا ناشی از نا آگاهی کامل نسبت به رشته‌های غیر پزشکی و یا رفتار افراط گرایانه و جو زده است.

شکوهی با اعلام اینکه از این لحن بیان هویداست مقصود از مطرح کردن چنین موضوعاتی بیش از آنکه رسیدن به عدالت آموزشی و انصاف درمانی باشد، تغییر رویکرد و ذهنیت به نفع رزیدنت‌هاست‌؛ تصریح کرد: این نامه بیش از آن که سایر رشته‌های غیر پزشک و حلقه‌های زنجیره درمان را عادلانه مورد بررسی قرار دهد، نکات مثبت و توانایی‌های این رشته‌ها را هدف قرار داده و زیر سوال برده است و کوچکترین اشاره‌ای به ظلم‌ها و محدودیت‌های شدید اعمال شده بر این بخش‌ها به خصوص فیزیوتراپیست‌ها ندارد.

عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت با اشاره به اینکه نکته جالب توجه در این نامه ربط دادن ارتقای فیزیوتراپیست‌ها  به تداخل با فعالیت‌ها و اختیارات همکاران محترم پزشک عمومی است‌؛ اذعان داشت‌: این امر اوج افراط گرایی و ناآگاهی نویسندگان را می‌رساند چرا که اهداف فیزیوتراپی و حتی شیوه فعالیت درمانی در این عرصه کاملا متفاوت از راهکارهای درمانی در پزشکی است.

شکوهی با بیان اینکه در حال حاضر نیز اختیارات یک متخصص و یا پزشک بسیار بیشتر از یک فیزیوتراپیست است‌؛ اضافه کرد‌: پس چرا فرآیند درمان در همان سطح پزشکی کامل نمی‌شود؟ واضح است که  راهکار‌های دارو درمانی و جراحی که مدت‌ها بیمار را درگیر عوارض جانبی می‌کند، همیشه چاره مشکلات نیست و اگر بسیاری از پزشکان غرور خود را کنار بگذارند و اصولی با مسائل مواجه شوند ناچارند نقش بنیادین فیزیوتراپیست‌ها  و تفاوت اساسی و عدم تداخل فعالیت  آنها با شیوه‌های پزشکی را اعتراف کنند.

وی خاطرنشان ساخت‌: هدف از این طرح متحول کننده، رفع کمبودها جهت ارتقای کیفیت خدمات است و نه کسب اختیار در سطح همکاران پزشک و همین افراد که ادعا می‌کنند فیزیوتراپیست‌ها بر سر بالین بیمار حضور نداشته‌اند پس چرا مخالف طرحی هستند که دقیقا برای ارتقای توانایی‌ها‌ی کلینیکی فیزیوتراپیست‌ها تلاش می‌کند؟

به گفته وی در یک نظام درمانی موثر و کارآمد همواره نیاز به تعامل و همکاری‌های سازنده است و برنامه درمان کامل در قالب یک تیم درمانی منسجم و بر پایه همکاری و احترام متقابل و تکریم جایگاه سایر اعضا ارائه می‌شود‌، نه در جبهه تخریب سایرین.

هدف از ارتقای فیزیوتراپیست ها  مدرک گرایی نیست
رئیس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی اذعان داشت‌: بهتر بود قبل از جانب‌داری بی پایه و اساس و احساسی از طب فیزیکی‌ها ابتدا درباره کیفیت ارائه خدمات درمانی و تفاوت فاحش عملکرد طب فیزیکی‌ها و فیزیوتراپیست‌ها از بزرگترهای خود حقیقت را جویا می شدند تا با این قضاوت‌های کودکانه اعتبار سخن خود را خدشه دار نکنند.

 شکوهی با اشاره به اینکه افرادی که بیان می کنند ارتقای پایه علمی فیزیوتراپیست‌ها یک هدف صوری در دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی است و با جسارت تمام هدف طرح را مدرک گرایی و مطامع مادی و زیاده خواهی فیزیوتراپیست‌ها بیان می‌کنند‌؛ تصریح کرد: گویا این افراد  حتی یک بار زحمت مطالعه برنامه آموزشی این طرح بنیادین را به خود نداده‌اند تا حداقل لکه جهل از حقایق را به خود ملحق نکنند.

وی افزود: تایید این ناآگاهی به کار بردن واژه تکنسین در مورد جامعه نخبه‌ی فیزیوتراپیست یک کشور است و گویا هنوز در مسائل پایه‌ای چون معنی کلمات نیز آگاهی چندانی ندارند.

وی در رابطه با ادعای ناتوانی فیزیوتراپی در درمان سیستمیک‌؛ کلی نگر و آشنایی فیزیوتراپیست‌ها با برخی اختلالات جزئی عضلانی و تشخیص و درمان علامتی و محدود  اظهار داشت‌: نوعی بی خبری کامل از برنامه آموزشی این رشته درمانی موثر، به چشم می‌خورد که به نظر نیاز است به صورت خلاصه این ابهامات را رفع کنیم.

محدودیت دوره‌های آموزشی جهت گسترش توانائیهای کلینیکی فیزیوتراپیست‌ها
عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه وجود مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی، توجیهی جهت عدم وجود نقص و کاستی در کار فیزیوتراپیست‌ها نیست‌، بیان داشت‌: مسئله‌ای که دانشجویان و فارغ التحصیلان فرهیخته فیزیوتراپی را آزار می‌دهد با توجه به گستردگی طیف بیماران و تنوع گروههای مورد درمان در فیزیوتراپی، محدودیت دوره‌های آموزشی، بخصوص جهت گسترش توانایی‌های کلینیکی و عملی است.

وی ادامه داد: مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی ماهیت و هدف کاملا متفاوتی از دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی دارند و ماهیت و هدف پژوهشی و تحقیقاتی این مقاطع، باعث نوعی سردرگمی در آن دسته از فارغ التحصیلان کارشناس می‌شود که قصد دارند در زمینه کلینیکی فعالیت کنند و در عین حال استعداد و توانایی و تمایل به گسترش و ارتقای سطح مهارت‌های کلینیکی خود به صورت آکادمیک دارند.

وی با بیان اینکه وقتی امکان پیشرفت در سیستم دانشگاهی کشور وجود دارد نباید از ایجاد چنین فرصت بزرگی جهت استفاده از این پتانسیل علمی دریغ کنیم؛ اظهار داشت‌: خیلی از فارغ التحصیلان مجبور به تحمل مشکلات و صرف هزینه‌های سنگین جهت طی دوره‌های تکمیلی و کارگاهها و یا حتی فراتر از آن ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور های دیگر می‌شوند.

به گفته رئیس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی دانش آموختگان دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی با توجه به مهارت‌های وسیعی که در حوزه کلینیکال کسب می‌کنند قادر خواهند بود در زمینه‌های مختلف کلینیکی  به نحو موثرتری به شناسایی‌، پیشگیری و درمان مشکلات و محدودیت‌های عملکردی و ناتوانی‌های مرتبط با حرکت، عملکرد و سلامت افراد جامعه بپردازند.

راه اندازی دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی در کشورهای منطقه
وی با اشاره به دورنمای ترسیم شده توسط انجمن فیزیوتراپی آمریکا که در سال ٢٠٠٠ ارائه گردید؛ ابراز داشت: در سال ٢٠٢٠ خدمات فیزیوتراپی در آمریکا صرفاً توسط فارغ التحصیلان دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی (DPT) صورت خواهد گرفت و در حال حاضر با حذف مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در متجاوز از ٢٦٠ مرکز دانشگاهی در این کشور آموزش فقط در مقطع DPT صورت می‌گیرد.

عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت گفت: در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته‌ای که از لحاظ خدمات درمان و آموزش‌های درمانی در بالاترین سطوح هستند مثل آمریکا، انگلستان، استرالیا، اسپانیا و.. این رشته به صورت دکترای حرفه ای ارائه می‌شود و در سالهای اخیر نیز بسیاری از کشور‌های منطقه‌ای و حتی پاکستان و افغانستان و عربستان سعودی و هند و بحرین نیز اقدام به راه اندازی این مقطع کرده‌اند.

وی با انتقاد از اینکه هنوز هم عده‌ای که نفع خود را در انحصار و تک قطبی بودن ارائه خدمات درمانی می‌بینند همواره به مانع تراشی‌ها جهت اجرای این طرح ادامه می‌دهند؛ خاطرنشان ساخت‌: این افراد لازم است بدانند که همین عقب ماندگی‌ها قطعا مانع رسیدن به اهداف برنامه ششم توسعه در این رشته‌، از جمله رتبه اول علمی در منطقه و گسترش همکاری و تعامل با سایر کشور‌ها خواهد شد ،زیرا  نظام آموزشی متفاوتی برای فیزیوتراپیست‌ها  در سایر کشورها در حال اجراست.

انتهای پیام /

    

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اصلا
۰۱:۳۳ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
اگر فیزیوتراپیست ها علاقه به ادامه تحصیل دارند،راه کارشناسی ارشد و پی اچ دی باز است. اگر علاقه به دکتر شدن دارند،امکان شرکت در کنکور پزشکی از لیسانس هم دارند.
در غیر این صورت، فردا کارشناس رادیولوژی هم میخواد رادیولوژیست بشه، شنوایی سنج هم هوس میکنه متخصص گوش و حلق و بینی بشه، اپتومتریست هم چشم پزشک،ماما هم متخصص زنان،.... البته با این بهانه خوش رنگ و لعاب که ما قصد ادامه تحصیل و ارتقای خدمات داریم!
Iran (Islamic Republic of)
فیزیوتراپبست فرهادنژاد
۲۰:۰۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
با تشکر از دکتر شکوهی عزیز
نامه ای اعتراض امیز اخیر به اسم رزیدنت های کل کشور و در واقع توسط رشته ی طب فیزیکی می باشد.. بیشترین خصومت را دارند.. ارتباط سازنده و بسیار عالی فیزیوتراپیست ها و متخصصین عزیز ارتوپدی،و نورولوژی و روماتولوژی همیشه وجود ثاشته و هیت و اکثر همین متخصصین از دخالت و ورود نابجای رشته ی طب فیزیکی نالان هستند خصوصا روماتولوژیست های عزیز که در زمان بحران که کار از کار گذشته توسط طب فیزیکی ها به آنها ریفر میشود... حال جای فکر دارد رشته ای که طی سه سال داعیه توانبخشی در همه ی زمینه ها را دارد و بر حسب منافع خود در حیطه ی یایر متخصصین عزیز دخالت میکنند و ادعای پزشکی،و توانبخشی را درکنار هم دارند با گذراندن 52 واحد در طرح ارتقای فیزیوتراپیست ها به دکترای حرفه ای فاتحه ی پزشکی را خوانده میبینند حال خود متجاوزکرترین رشته به یایر رشته ها می باشند... در یک مناظره علمی و بالینی بهترین های طب فیزیکی و فیزیوتراپییت ه. جهت مناظره کنار هم بگذارید تا معلوم شود کدام گروه بر حق هستمد و کدام گروه زیاده خواه هستند....!!!
Iran (Islamic Republic of)
عادل عبادتی
۱۶:۲۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
ممنون از دکتر شکوهی عزیز،واقعا خصومت و دشمنی و مال اندوزی در بیانیه ی دانشجویان طب فزیکی موج میزنه،در قسمتی از نامه نوشتید که فیزیوتراپیست ها میخوان مریض رو معاینه کنن و خودشونم درمان کنن که باعث تحمیل بار مالی زیاد بر مردم میشه این دقیقا کاری هست که شما در کلینیک های خود میکنید مریض را ویزیت و سپس در کلینک فیزیوتراپی خود مریض را توسط همکاران ما درمان میکنید،صد البته که قصد و نیت ما این نبوده و نیست و ما کاملا به جایگاه خود واقفیم و قصد دخالت در کار متخصصین محترم و پزشکان عزیز رو نداریم،نداشتیم و نخواهیم داشت،لطفا فضا رو متشنج نکنید و دید خود را بازتر کنید و پیشرفت علمی فیزیوتراپیست ها رو ببینید.حرکت ما در جهت بهبود سلامت جامعه است لطفا لطفا سنگ اندازی نکنید و به وظایف پزشکی خود عمل کنید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
درمان بهترین معیار قضاوت بیماران هست وآنها میفهمند درمانگر خوب کیست و چه میکند اینکه بعضی داعیه سردمداری درمان کشور را دارند بیهوده و پوچ است ...مناظره علمی فیزیوتراپیستها و مدعیان میتواند بیانگر آگاهی و تواناییهای این قشر زحمت کش عرصه درمان باشد .. بفرمایید مناظره