ناتوانی سیل فتنه تکفیری‌ها، در عبور از سد پولادین وحدت عراق

هجمه فتنه‌گران برای ایجاد تفرقه در میان ملت عراق، با سد محکم مرجعیت، دولت و ملت عراق مواجه شده است.

به‌ گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اوضاع سیاسی این روزهای عراق نشان می‌دهد که دست‌هایی برای ایجاد تفرقه در این کشور درکار است. با توجه به بحران‌های اخیر داخلی در لبنان، گویا مشابه آن‌چه که در این کشور کلید خورده، در عراق نیز دنبال می‌شود. 

با توجه به حضور مرجعیت عراق و به‌ویژه نجف که چون درختی تنومند بر فضای سیاسی این کشور سایه افکنده، روشن است که ثمره این حضور مراجع، ایجاد سدی محکم و مسدود کردن راه نفوذ هرگونه توطئه و رخنه در میان شخصیت‌های دینی در این کشور خواهد بود. بنابراین هجمه فتنه‌گران برای ایجاد تفرقه در میان ملت عراق، با سد محکم مرجعیت، دولت و ملت عراق مواجه شده است.

 در این میان از هوشیاری دولت عراق که علاوه بر حضور در شرایط سخت و حساس مبارزه با داعش، مقابله فعالی با فتنه ها نیز شکل داده؛ نباید غافل شد.


امیدی/ اوضاع عراق


*رویدادهای چند هفته اخیر بغداد


امیدی/ اوضاع عراق

در ظرف چند هفته گذشته، از سوی مردم عراق تجمعاتی با ماهیت مسالمت آمیز که خواهان انجام اصلاحاتی در این کشور بودند صورت پذیرفت که مورد حمایت دولت و مرجعیت این کشور نیز قرار گرفت.

با وجود این‌که مرجعیت عراق با این تجمعات مسالمت‌آمیز موافقت کرده است اما افرادی که از این تجمعات قصد ایجاد آشوب و ناامنی در این کشور را دارند در تلاش‌اند تا مرجعیت را به عنوان مقصر اصلی به نتیجه نرسیدن درخواست‌های مردمی پیرامون اصلاحات و بحران و فساد در کشور معرفی کنند.




*برکناری "حیدرالعبادی" و "نوری‌المالکی"، هدف دشمنان عراق  

امیدی/ اوضاع عراق

 هم‌چنین آشوب گران در عراق، با سردادن شعارهایی خواستار برکناری «حزب اسلامی الدعوه» که وابسته به حیدر العبادی، نخست‌وزیر فعلی و نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق است، شدند.

گفتنی است که تظاهرات و تجمعات مردم عراق در مرکز و جنوب این کشور درخصوص بهبود وضعیت خدمات‌رسانی و مبارزه با فساد در این کشور برگزار می‌شود که پس از گذشت مدتی از این اعتراضات، تجمعات مردمی به برخی مناطق کردستان عراق نیز کشیده شد.



*برچسب اتهام شدت یافتن اعتراضات عراق به مرجعیت دینی، نقشه‌ای بی‌ثمر از سوی تکفیری‌ها

امیدی/ اوضاع عراق

پیرامون اعتراضات اخیر مردم عراق دو گمانه‌زنی وجود دارد؛ از یک سو عنوان می‌شود که برخی از جریان‌های آشوب‌گر و فتنه انگیز قصد دارند تا با سوء استفاده از این حضور مردم، آن‌را به آشوب تبدیل کرده و فتنه‌ای همانند وقایع اخیر لبنان را در عراق پیاده کنند.

 از سوی دیگر برخی حمایت مرجعیت از این تظاهرات و بخصوص انتقاد نماینده مرجعیت دینی در شهر کربلا از سوء خدمات شهری و  هم چنین درخواست از مسئولان این کشور برای رفع ظلم و ستم از مردم را دلیل شدت گرفتن این اعتراضات می‌دانند. بی‌تردید مطرح کردن این تهمت‌ها و زدن برچسب آشوب به مرجعیت دینی عراق، از سوی تکفیری‌ها و به‌طور مشخص عربستان بوده و راه به جایی نخواهد برد.




*وحدت و یکپارچگی، یگانه سلاح عراق برای غلبه بر دشمنان

امیدی/ اوضاع عراق

باید توجه داشت با شرایط فعلی کشور عراق که با مبارزه ارتش و نیروهای مردمی این کشور با تروریست‌های داعش، در واقع یک وضعیت جنگی بر این کشور حکم‌فرماست، هرگونه اختلاف و تجمعی که منجر به بروز فتنه در این کشور شود؛ به نوعی آب در آسیاب دشمن کوبیدن است.

نکته دیگر در خصوص حوادث اخیر عراق این است که مرجعیت این کشور که محور وحدت ملت و دولت عراق در مبارزه با تروریست‌های تکفیری داعش می‌باشد؛ هیچ‌گاه نمی‌تواند موجب تشدید بحران‌ها در این کشور شود چرا که حمایت مرجعیت، تنها طرف‌داری از حقوق مردم و ضرورت مبارزه با فساد در قالب تجمعاتی مسالمت آمیز می‌باشد. تجمعاتی که ما همه روزه در کشورهای غربی در اعتراض به فساد اقتصادی دولت‌ها و وضعیت نابسامان مردم مشاهده می‌کنیم.




*ایجاد تغییرات بهانه‌ای برای رسیدن به اهداف مزدوران داخلی عراق

امیدی/ اوضاع عراق
 
البته از زمان روی کار آمدن دولت "حیدرالعبادی" موضوع ایجاد تغییرات دراین کشور از سوی برخی شرکای سیاسی برای سوق دادن این تغییرات به سوی اهداف شخصی مطرح شد که در این راستا جناح‌های سیاسی قصد دارند با ارجحیت دادن منافع مذهبی، حزبی و فرقه‌ای بر منافع کشور عراق، اهداف خود را تحقق بخشند.




*مردم شرکت کننده در تجمعات مسالمت‌آمیز، ملت همیشه در صحنه عراق هستند

امیدی/ اوضاع عراق


تجمعات مردمی کشور عراق برای بهبود وضعیت معیشتی مردم و برقراری عدالت و مبارزه با فساد در حالی شکل می‌گیرد که در این اعتراضات، غارت و دزدی صورت می‌گیرد.

این اقدامات در حالی است که مردم شرکت کننده در این تجمعات مسالمت‌آمیز همان مردمی هستند که با شرکت در انتخابات این کشور و مراسم‌ها و تجمعات مذهبی نظیر حضور در ایامی مانند اربعین حسینی و امثال آن، وحدت و یکپارچگی ملت عراق را به همگان نشان دادند. لذا شکل گرفتن اقداماتی مانند دزدی و غارت اموال عمومی نقشه دشمنان ملت عراق برای نشان دادن جلوه سوء از این تجمعات است.



امیدی/ اوضاع عراق


به‌هر حال اتهام فساد و درخواست اجرای عدالت در تجمعات بغداد، چه صحیح باشد و چه اشتباه؛ به دلیل وضعیت نابسامان مردم عراق است که کشورشان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای نفت‌خیز جهان بوده و با زمین‌های حاصل‌خیز و اماکن تاریخی و زیارت‌گاه‌ها و اماکن متبرکه، موقعیت منحصر به فردی را در کشورهای منطقه داراست.


امیدی/ اوضاع عراق


درضمن ادامه شرایط اعتراضات مردمی نباید زمینه را برای حضور فتنه‌گران و ایجاد آشوب در کشور فراهم آورد؛ به‌ویژه در شرایطی که ارتش و نیروهای بسیج مردمی تمام توان و همت خود را برای مبارزه با تروریسم و تکفیری‌های حمایت شده از سوی آمریکا و عربستان سعودی به‌کار می‌بندند.   




* اظهارات "نوری المالکی" پیرامون تفرقه‌انگیزی دشمنان در عراق

امیدی/ اوضاع عراق

نوری المالکی معاون رئیس جمهور عراق در خصوص تلاش دشمنان عراق برای ایجاد فتنه طائفه‌ای در این کشور تاکید کرد که باید با تمام قدرت با چنین اقداماتی مقابله کرد.

وی تصریح کرد: برخی دشمنان به دنبال خدشه وارد کردن به چهره های برجسته دینی و ملی در عراق هستند و باید اقداماتی جدی برای جلوگیری از آن، لحاظ کرد.

مالکی از عشایر این کشور به عنوان شریک روزهای سخت عراق نام برد و نیز تلاش دشمنان برای تجزیه این کشور را محکوم و تاکید کرد که باید وحدت و یکپارچگی در میان تمامی اقشار عراقی برقرار باشد.



*قطر، آتش‌بیار معرکه فتنه در عراق

امیدی/ اوضاع عراق

پس از به نتیجه نرسیدن تلاشهای عربستان و حامیانش و به ویژه قطر، از تسلیح و تجهیز گروه‌های تروریستی داعش در عراق، دوحه این‌بار به شیوه دیگری از فتنه‌انگیزی در عراق متوسل شد. در همین راستا طرف‌های مخالف روند سیاسی عراق پس از سقوط صدام در این کشور، روز پنج‌شنبه سوم سپتامبر (12 شهریور) کنفرانسی را در دوحه پایتخت قطر به میزبانی این کشور برگزار کردند.

مطابق گزارش‌های رسیده از این کنفرانس، "فرحان حسن" از سران تشکل موسوم به الجیش الاسلامی، "طارق الهاشمی" معاون سابق و فراری رئیس‌جمهور عراق که به سبب دست داشتن در اقدامات تروریستی پیشتر به اعدام محکوم شده بود، به همراه "رافع العیساوی" وزیر دارائی سابق و نیز شماری از سرمایه‌داران و فرماندهان ارتش بعثی سابق و حزب منحله بعث در کنفرانس دوحه حضور داشتند.




* شرکت رئیس پارلمان عراق در کنفرانس دوحه!

امیدی/ اوضاع عراق

پایگاه العربی الجدید فاش کرد که در میان اهل سنت شرکت کننده در کنفرانس دوحه، علاوه بر گروه‌های الجیش الاسلامی و اعضای حزب بعث عراق و نیز تعدادی از شخصیت‌های اهل سنت این کشور، "سلیم الجبوری" رئیس پارلمان عراق و چند نماینده آن هم در این نشست حضور داشتند.

در طی این کنفرانس رئیس و تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق دیدگاه‌های خود را شامل اصلاح قانون تروریسم، لغو قانون ریشه‌کنی حزب بعث، آزادی زندانیان سیاسی و تشکیل عراق ملی و چندحزبی؛ به صورت مکتوب به وزارت خارجه قطر تقدیم کردند.



*شبکه‌های رسانه‌ای حامی فتنه در عراق

در میان شبکه‌های عراق برخی از آنها که از سوی خزانه کشورهای مغرض عراق از جمله عربستان سعودی و قطر و غرب تامین می‌شوند، به صورت مستقیم و بدون هیچ‌گونه محدودیتی در آشوب و چنددستگی‌های ایجاد شده در این کشور دامن می‌زنند. از میان این شبکه‌ها سه شبکه مهم "البغدادیه"، "الشرقیه" و "الفلوجه" نقش خاصی در ایجاد تفرقه در عراق را ایفا می‌کنند.


امیدی/ اوضاع عراق


 شبکه "البغدادیه": این شبکه در سال 2005 میلادی با حمایت سفیر عربستان تشکیل شده است و تمامی برنامه های آن از کشور مصر پخش می‌شود. خط مشی این شبکه تخریب شخصیت‌هایی چون حیدرالعبادی و نوری‌المالکی می‌باشد. این شبکه اختلاف محور شیعه به ویژه میان ایران و عراق را به عنوان هدف اصلی خود دنبال می‌کند.

شبکه "الشرقیه": این شبکه در سال 2004 میلادی تاسیس شده است که رویکرد آن انتشار و ترویج افکار سکولاریسم، لیبرالیسم بوده و ناکارآمد بودن حکومت شیعه را در راس اهداف خود قرار داده است. سیاست کلی این شبکه مخالفت با احزاب اسلامی مستقر در راس حکومت عراق می‌باشد و ریاست آن برعهده "سعدالبزاز" مدیر سابق صدا و سیمای این کشور در دوران حاکمیت حزب بعث می‌باشد.

شبکه "الفلوجه": این شبکه با رویکرد حمایت از اهل سنت توسط "خمیس الخنجر" بازرگان سیاسی عراق تاسیس شده است. دفتر پخش این شبکه در اردن بوده و موسس آن ارتباط بسیار نزدیکی با مسئولان عالی‌رتبه قطر، عربستان و اردن دارد. شبکه الفلوجه هم، راهکار ناکارآمد بودن حکومت شیعه و تجزیه عراق را در راس اهداف خود دنبال می‌کند.



*آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و قطر برنده اصلی هرگونه فتنه و تفرقه درعراق

امیدی/ اوضاع عراق

با توجه به شرایط کشور عراق و فعالیت آزادانه شبکه‌هایی که تیر مسموم تفرقه و فتنه‌انگیزی خود را به سمت قلب وحدت و یکپارچگی ملت و دولت عراق نشانه گرفته‌اند و نیز بدون هیچ‌گونه محدودیتی افکار خود را به مردم القاء می‌کنند؛ به نظر می‌رسد که موضوع فتنه در این کشور بسیار عمیق‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

شبکه‌هایی که اهداف اختلاف و تجزیه عراق را سیاست‌گذاری کرده و به تخریب وجهه رهبران شیعه اقدام می‌کنند، به طور مستقیم سناریوهای تجزیه و نابودی عراق را که از سوی آمریکا و عربستان کارگردانی می‌شود؛ اجرا می‌کنند. بنابراین لازم است که مسئولان دولتی و ملت عراق کاملا هوشیار بوده و در قبال جنگ آشکار دشمنان واکنش نشان دهند و سد یکپارچگی و وحدت خود را بیش از گذشته تقویت کنند. جنگی که گاه در لباس رویارویی در میدان نبرد توسط تروریست‌های داعش و گاه در لباس شبکه‌های رسانه‌ای، صفوف وحدت ملت عراق را هدف‌گذاری کرده است.

توطئه آشوب و فتنه در عراق نیز در نهایت برای عربستان سعودی و تروریست‌های تکفیری داعش که با سد آهنین اراده مردم عراق مواجه شده‌اند، فضای تنفس ایجاد خواهد کرد.

در نهایت باید گفت که با برقراری این ناآرامی‌ها، کمی آن‌طرف‌تر هم رژیم صهیونیستی و آمریکا که در پشت پرده همه جنگ‌ها و فتنه‌های خاورمیانه قرار دارند و تجزیه عراق را در سر می‌پرورانند؛ بیشترین منفعت را نصیب خود خواهند کرد.

گزارش از: وحید امیدی موحد

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار