رصد لحظه ای پلنگ ایرانی با ردیاب ماهواره ای

مدیر برنامه بوم شناسی پلنگ ایرانی گفت: چهارمین پلنگ ایرانی زنده گیری و به گردنبد ردیاب ماهواره‌ای مجهز شده است.

محمد صادق فرهادی نیا در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص نصب ردیاب گردنبندی پلنگ ایرانی اظهار داشت: حدود یک سال است از راه اندازی پروژه بوم شناسی پلنگ ایرانی در شمال شرق ایران می‌گذرد و تاکنون چهار پلنگ در پارک ملی تندوره شهر گرگز خراسان رضوی به ردیاب ماهواره‌ای مجهز شده‌اند.

وی در خصوص اهداف انجام این پروژه تصریح کرد: از آنجایی که تاکنون اطلاعات جامعی در خصوص جا به جایی محدوده قلمرو و نوع رژیم غذایی این گونه وجود ندارد طبق تصمیمی که سازمان محیط زیست و اداره کل محیط زیست استان خراسان رضوی گرفته شده است بر آن شدیم که بانک جامعی برای این گونه تدوین کنیم.

وی ادامه داد: با نصب این ردیاب می‌توانیم در خصوص حیواناتی که برای بقای این گونه لازم است چگونگی برنامه توسعه جاده‌ها و سکونت‌های اطراف زیستگاه پلنگ اطلاعاتی به دست آورده و برنامه ریزی کنیم.

مدیر برنامه بوم شناسی پلنگ ایرانی با بیان این که پارک ملی تندروه خراسان رضوی در 15 کیلومتری ترکمنستان قرار گرفته افزود: با اثبات احتمال این که پلنگ  این منطقه بین مرز ایران و ترکمنستان جا به جایی و قلمرو دارد بایستی برای حفظ و رشد این گونه در سطح بین المللی و از جانب دو کشور برنامه ریزی شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار