اخبار محیط زیست درهفته‌ای گذشت:

از سفر ابتکار به پاریس تا طوفان حاکم بر خوزستان

سفر رئیس سازمان محیط زیست به پاریس و فنلاند، طوفان گرد وخاک در خوزستان و لرستان، هجوم تند باد شدید موقتی، رگبار و رعد وبرق در آسمان کشور اتفاقات این هفته محیط زیست کشور بود.

از سفر ابتکار به پاریس تا طوفان حاکم برخوزستانبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ سازمان محیط زیست کشور در هفته‌ای که سپری شد شاهد اتفاقاتی در حوزه آب و هوا، حیات وحش جانوری بود و تلاش مسئولان ارشد برای حفظ سلامت محیط زیست گذشت که در ادامه نگاهی گذرا به آنها خواهیم داشت.

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست به دوت لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه برای شرکت در نشست مشورتی وزاری کشورهای جهان درخصوص تغییرات اقلیم و آب وهوایی راهی سفری 8 ساعته به پاریس شده که در این نشست مواضع کشور ایران را شرح داد و بعد از سفر خود از همکاری ایران و فرانسه در مورد احیای منابع آبی و تصویب سیاست های استفاده از سوخت ها کم کربن گفت.

وی همچنین به دعوت اولی رهن وزیر اقتصاد فنلاند برای شرکت در نشست جهانی فن آوری های پاک به هاستیکی رفته و از رویکرد ایران در این حوزه سخن به میان آورده و با برخی از وزرای این کشور ملاقات داشت.

فرهاد دبیری معاون محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز به جهت آشنایی کامل با حقوق محیط زیست به اروگوئه جهت حضور در جهارمین برنامه حقوقی محیط زیست سازمان ملل متحد راهی سفر شد.

محمد مجابی ومعاون توسعه مدیریت وامور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست به منظور راه اندازی و افتتاح اولین وجامع ترین کتابخانه و بانک اطلاعاتی تالابهای کشور راهی استان آذربایجان شرقی شد.

تداوم طوفان گردو خاک و رسیدن به 50 برای حد مجاز استان لرستان وخوزستان تقریبا تمام روزهای هفته با طوفان گرد وخاک دسته پنجه نرم کردندطوریکه باعث تعطیلی پروازها و برخی ادارات در سطح شهرها و حس مردم در خانه ها شده بود.

تند باد شدید رگبار و رعدوبرق در اسمان کشور

این هفته هواشناسی با اطلاعیه های فوری خود ورود ابرهای جوششی را پیش بینی کرده که باعث وقوع تند باد شدید موقتی، رگبار و رعدوبرق در بسیاری از استانهای دامنه البرز و زاگرس از جمله تهران و کرج شده بود.

از تلف شدن ماهی و توله خرس تا رویت یوزپلنگ و پلنگ ایرانی ،ماهیان باراندور چای ارومیه به علت گل آلود شدن ناشی از ورود ماشین آلات سنگین تلف شده بودندو لاشه یک دلفین بطرای در جزیره لاوان به گل نشسته و یک توله خرس قهوه ای در منطقه صعب العیور ایذه خوزستان به دلیل سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داده و عملیات اجرایی ساخت اسکله درهندوابی هرمزگان باعث نابودی مرجانهای بسیاری شده بود.

ولی در بین این اخبار ناخوشایند مرگ حیات وحش جانوری، یوزپلنگ آسیایی در یزد و پلنگ ایرانی در عباس آباد نائین رویت شده و گروه بوم شناسی پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره خراسان رضوی اقدام به نصب گردنبند ردیاب بر چهارمین پلنگ این پناهگاه حیات وحش کرده بعد از چندین سال کرکس مصری به پیرانشهر بازگشته بود.

از قانونی که به خواب رفته تا قانونی که نجات می دهد در سال 82 قانون رسیدگی به زباله های استانهای شمالی تصویب شده بود ولی اجرایی نشدنش باعث شده که این روزها گیلان به یک زباله‌دان تبدیل شود.

این در حالی است که مراجع قضایی در تخریب بناهای اطراف ساحل میانکاله ، عملیات اجرایی اسکله هندورابی، سوزانندگان کاه و کلش پس از برداشت محصول از شالیزارها و مراکز صنعتی که باعث آلودگی هوا و محیط زیست می شوند حکم تخریب و تعطیلی به نفع محیط زیست صادر کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار