کاخ نشینی سینماگران در روز ملی سینما + تصاویر

جشن ملی روز سینما با حضور اهالی سینما و حواشی مراسم در کاخ سعدآباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  شامگاه پنجشنبه 19 شهریور ماه اهالی سینمای ایران به دعوت سازمان سینمایی در کاخ سعدآباد گرد هم آمدند و در مراسمی که با ضیافت شام همراه بود، روز ملی سینما را گرامی داشتند، مراسمی که در یک اقدام غیرمنتظره برای روز ملی سینما تدارک دیده شده بود اما گروه موسیقی حاضر در برنامه، موسیقی فیلم‌های خارجی را نواختند!

در ابتدا علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک روز سینما به اهالی سینما گفت: خوشحالم برای سومین بار در جشن ملی سینما هستیم. این دولت از ابتدای تشکیل تا به امروز دچار چالش‌های فراوانی بود که بخش عمده آن میراث دو دوره گذشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: بزرگترین اولویت این دولت، برداشتن زنجیرهایی بود که دست و پای مردم را بسته بود و تحریم‌های ظالمانه‌ای به ما تحمیل شده و اقتصاد ما را فلج کرده بودند. کارخانجات ما رو به تعطیلی رفته و درآمد کشور پایین آمده بود.

جنتی: کارت زرد سوم هم در راه است

جنتی ادامه داد: سال گذشته دولت سال سخت و امسال سال سخت‌تری را داشت زیرا سال گذشته نفت را در میانه 105 دلار می‌فروختیم و امسال 45 دلار فروختیم. و فعلا پولش نیز به دست ما نمی‌رسد.

وی افزود: امسال دولت سیاست ریاضتی پیش گرفته و وزرا نیز سفرهای خارجی خود را کم کرده‌اند و وزارتخانه‌ها نیز سیاست ریاضتی دارند و درآمد دولت کاهش پیدا کرده و در زمینه طرح‌های عمرانی و طرح‌های فرهنگی نیز دولت با مشکلات جدی روبرو است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: خوشحالم با تلاش شبانه‌روزی وزارت خارجه و تدبیر رییس جمهور، توافقی بین ما و دیگر کشورهای جهان حاصل و تحریم‌ها برداشته شد و در آینده نه چندان دور تحریم‌ها به طور کلی برداشته می‌شود و پول‌های بلوکه شده آزاد می‌شود و امکان ایجاد گشایش در کشور فراهم می‌شود و شاهد آینده نویدبخشی خواهیم بود.

وی ادامه داد: با همه تفاسیر سیاست کلی و رویکرد داخلی ما حمایت از سینماگران و فیلم‌هایی است که ساخته می‌شود اما در کنار آن محدودیت‌های قانونی و اجتماعی وجود دارد که باید در ساخت آن‌ها مورد توجه قرار بگیرد. یا در مورد نامگذاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر جنجال برپا کردند و بی جهت بهانه گیری کردند. تا جایی که مجبور شدم بگویم که این جشنواره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر است حالا چه اشکال دارد که در اردیبهشت انجام شود!؟ به هر حال اصل عنوان آن است که به نام فجر خواهد بود، فجر که متعلق به انجمن ما نیست بلکه فجر از قرآن گرفته شده و کلمه مقدس است و پیش از اسم محتوای آن مهم است.

جنتی تصریح کرد: امیدواریم در حوزه حمایت از فعالیت سینما و فیلم‌هایی که ساخته می‌شود دست ما باز شود، برای این که بتوانیم کمک بیشتری را در این زمینه انجام دهیم. لازم می‌دانم که به سهم خودم از سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری و دکتر ایوبی و همکاران وی و دیگر مدیران تشکر کنم که برای بهبود وضعیت سینمای ایران و حمایت اهالی سینما تلاش‌های زیادی انجام می‌دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: بازگشایی سالن‌های مختلف در سطح کشور که خیلی از آن‌ها غیرقابل استفاده بود و توافق‌هایی که با بنیاد مستضعفان در خصوص تبدیل سالن‌های حدود 100 مجتمع فرهنگی در سطح کشور به سالن‌های مرغوب و قابل استفاده انجام دادیم که حدودی نیمی از آن انجام شده و نیم دیگر آن تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

جنتی: کارت زرد سوم هم در راه است

جنتی اظهار داشت: من به شخصه جلسات متعدد و مکرری با بانک‌های خصوصی و دیگر جاها در جهت حمایت و سرمایه‌گذاری آن‌ها در حوزه فرهنگ و هنر داشتم تا این که بتوانیم نظرات آن‌ها را جلب کنیم و به این نتیجه رسیدیم که یک شرکت فرهنگ و هنر توسط مجموعه آن‌ها تأسیس شود که کارهای ثبتی آن در حال انجام شدن است تا این که در پی آن بتوانیم از فیلم‌های ساخته شده حمایت کنیم و سینما رونق بیشتری بگیرد.

وی افزود: در آینده نزدیک در مهر ماه جمع کثیری از اصحاب سرمایه که علاقمند به سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و هنر هستند را دعوت کردیم تا بلکه آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ ترغیب شوند.

جنتی بیان کرد: قبلاً صحبت‌هایی مبنی بر اعلام طرح‌ها با حامیان مشخص و توجیه اقتصادی کاملاً روشن در جهت تولید سرمایه با ایوبی انجام داده‌ایم. سرمایه‌گذاری در دیگر بخش‌ها نیز در دستور کار ما قرار گرفته و تلاش‌هایی در دست اقدام است. در بخش سینما با کمک سازمان سینمایی و خود اهالی سینما نیز فعالیت‌هایی صورت خواهد گرفت تا بتوانیم سرمایه‌گذاری را در این زمینه متمرکز کنیم.

وی تصریح کرد: خود شما در طول سال گذشته و سال جاری شاهد هستید که مخاطبان سینما افزایش یافته است، البته من صحبت‌های دوستان را چند شب پیش خواندم مبنی بر این که سینماها بدون تماشاگر و احیاناً ناتماشاگر هستند اما بالاخره همین ناتماشاگرها که مخاطبان سینما هستند به حدود 3 برابر افزایش پیدا کرده است و این نتیجه تلاش‌های اهالی سینما، سازمان سینمایی و مدیرانی است که در این سازمان فعالیت می‌کنند.

جنتی عنوان کرد: نکته دیگر که روی آن تأکید دارم این است که این دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سینما را برای پذیرش هرگونه نقدی آماده کرده است خود من به طور روزانه نقدها و صحبت‌ها در خصوص سینما را دنبال می‌کنم و برخی از آن‌ها را به ایوبی برای رسیدگی ارجاع می‌دهم، بسیاری از این نقدها وارد و درست و برخی واقعاً غیرمنصفانه است و بدون توجه به مجموعه شرایط سیاسی و اجتماعی حال حاضر ما است اما در عین حال همه آن‌ها را با آغوش گرم می‌پذیریم تا این که ضعف‌ها و مشکلات خودمان را مرتفع کنیم.

وی بیان کرد: سیاست کلی دولت حمایت از سینما و ارج نهادن به تلاش‌هایی است که سینماگران در ساخت یک فیلم انجام می‌دهد، اما به هر حال در حوزه نمایش و اکران معمولاً دچار مشکلاتی هستیم که گاهی نیاز به اصلاحات دارد و گاهی منجر به متوقف شدن فیلم خواهد شد و اگر ما به طور خصوصی با هم صحبت کنیم و مجموعه مشکلاتی فیلم را با هم در میان بگذاریم و یا مسائلی که حوالی آن است شاید برای برخی فیلم‌ها قانع کننده باشد که ما نه تنها در حوزه سینما، بلکه در همه حوزه‌ها با قوانین و تعاریفی روبرو هستیم و برخی مواقع به خاطر بحث‌هایی به وجود آمده تحت تأثیر رسانه‌ها قرار می‌گیریم.

جنتی اظهار داشت: من از همین جا اعلام می‌کنم که به شخصه نه تحت تأثیر رسانه‌ها و نه بیانات برخی نمایندگان محترم مجلس قرار می‌گیرم بلکه موارد و مشکلات پیش آمده را بر اساس ضوابط و قوانین تعریف و وضع شده خودمان بررسی می‌کنیم و به بهترین شکل عمل خواهیم کرد.

جنتی: کارت زرد سوم هم در راه است

وی ادامه داد: من تا الان فقط به خاطر فیلم قصه‌ها دو تا کارت زرد گرفتم و کارت سوم هم در راه است، این فیلم قصه‌ها زمانی که می‌بینم مشکلی ندارد اجازه اکران دادیم و توجهی به این نداشتیم که احیاناً کسی انتقاد کند یا در مجلس باعث سوال شود.

جنتی اظهار داشت: اگر برخی از فقها به عنوان نظر فقهی خود می گویند که چهره حضرت ابوالفضل (ع) را نباید مستقیما توسط هنرپیشه نشان دهیم شما به ما حق بدهید که باید به دیدگاههای آنها احترام گذاشت چون به هرحال اینجا یک کشور دینی و اسلامی و مذهبی است،من به این موضوع توجهی ندارم که عده ای راه افتادند و جلوی وزارت ارشاد تجمع و تظاهرات کردند و در خیلی از جاها نیز جلوی سینماهایی که فیلم «رستاخیز» را اکران می کردند، تظاهرات کردند و باز هم ما توجهی نکردیم چون تاثیرگذار نیست، اما به هرحال باید به نظر مراجع تقلید توجه کنیم و به آقای درویش گفتیم که باید هاله ای از نور جلوی چهره حضرت ابوالفضل (ع) گذاشته تا قابل اجرا شود اما جلوی محتوای آن را نگرفتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: در برخی موارد نیز مشکلات و مسائلی وجود دارد که دوستان ما باید درباره آن توجه بیشتری کنند به عنوان نمونه باز در جشن خانه سینما در خصوص فیلم «رستاخیز» صحبت‌هایی شده بود که در این باره روز شنبه جلسه‌ای با درویش خواهیم داشت و توضیحات کافی را به وی عرض خواهم کرد، قبل از این که من در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر شوم، از زمانی که در سوئد به عنوان سفیر بودم تا به امروز فیلمی که بیشترین حمایت را نسبت به آن انجام دادم، فیلم رستاخیز بود و قبل از این که در سینما فرهنگ برای اولین بار برای کابینه اکران شود، خود من پشت تریبون رفتم و آن را به عنوان فیلم فاخر قلمدادم کردم و بعد دستور پخش آن صادر شد و در پایان باید بگویم که باید به نقدهای وارده شده به فعالیت‌های ما توجه بیشتری کنیم و برای پیشبرد اهداف مثبت تلاش‌های فروانی خواهیم کرد.

رضا میر کریمی مدیرعامل خانه سینما گفت: در ابتدا به مظلومیت سینما تبریک می‌گویم. و با وجودی که طی سالیان زیاد خدمات ارزنده‌ای برای کشور داشته متأسفانه طلبکاران زیادی دارد و روز به روز به طلبکارانش اضافه می‌شود و کمتر دیده شده که یک وکیل مدافع خوب بتواند از حق سینما دفاع کند.

وی ادامه داد: از ایوبی به خاطر ادبیات توأم با احترامی که در فضای سینما حاکم کرده سپاس گزاریم البته هیچکدام از ما انتظار این را نداریم که کار‌های زیر بنایی جدی صرفاً از طریق وزارت ارشاد در سینما اتفاق بیفتد چون کار جدی نیازمند عزم ملی است و عزم ملی شکل نمی‌گیرد مگر اینکه یک باور جدی پشت آن باشد.

جنتی: کارت زرد سوم هم در راه است

میرکریمی تصریح کرد: اگر باور و اعتقاد به نقش جدی و اساس فرهنگ وجود نداشته باشد ملاطفت‌ها از سر تکلیف هم کم اثرند و هم نتیجه آن‌ها زود از بین می‌رود. من امیدوارم همه ما به نقطه‌ای برسیم که باور کنیم بسیاری از سردرگمی‌ها و مشکلات عده‌ای که در اقتصاد و دیپلماسی دست به گریبان آن هستیم ناشی از کم‌کاری‌های فرهنگی تاریخی ما است و مسیر‌های کم هزینه‌ای از جمله سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ وجود دارد.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در این مراسم عنوان کرد: برنامه‌ی ویژه‌ای برای برگزاری جشن یک سالگی هنر و تجربه داریم و همچنان امیدوار باشید و اگر سال گذشته ته دلم می‌گفتم که باید امیدوار بود امسال با اطمینان به شما می‌گویم که روز‌های خوب و ماههای بهتر با همدلی و همراهی شما در انتظار سینمای ایران هست و خواهد بود.

وی ادامه داد: به هر حال این روز‌ها شاهد برگزاری جشن‌های زیادی هستیم و به‌ دکتر جنتی هم عرض می‌کنم قرار بود قبل از هفته دولت نشست دو سه روزه نقد و بررسی عملکرد 2 ساله خودمان برگزار کنیم اما به دلیل برگزاری جشن‌ها و درگیری اهالی سینما در آن به تعویق افتاد. حرف‌های شنیدنی شما را با کمال میل می‌شنویم کاست‌‌هایمان را با همکاری شما جبران می‌کنیم و نقاط قوتمان را با هم به پیش خواهیم برد. ما به شما اعتماد داریم ما و شما محکوم به این هستیم که امیدوار باشیم و باشید.

در پایان برنامه با حضور امیر حسین علم الهدی، هوشنگ گلمکانی، ایرج تقی پور شهرام مکری، سیف الله صمدیان، محمدرضا فرجی و جمال امید کیک یک‌ سالگی بخش هنر و تجربه ایران بریده شد.

جنتی: کارت زرد سوم هم در راه است

هوشنگ گلمکانی بیان کرد: امشب شب جشن است و شاید ذکر مصیبت درست نباشد اما باید یادی کنیم از ایرج کریمی که جای او در بین ما خالی است و فقدان او برای دنیای نقد فیلم یک فاجعه وضایعه بزرگی است. یادش گرامی 

گفتنی است از حاشیه های این مراسم میتوان به تاخیر نیم ساعته و اجرای موسیقی به مدت یک ساعت «آرسندا» اشاره کرد.

برای دیدن تصاویر بیشتر اینجا کلیک کنید


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
محمدجواد وفامهر
۱۵:۲۳ ۲۰ شهريور ۱۳۹۴
سلام مرسی
با تشکر .
آخرین اخبار