ظریف با هدف گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات چین وارد پکن شد

محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران با هدف انجام گفت وگوهای دوجانبه و بین المللی با مقامات عالی چین، دوشنبه شب (به وقت محلی) در راس هیاتی وارد پکن پایتخت این کشور شد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، این اولین سفر رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان به چین بعد از توافق هسته ای با گروه 1+5 محسوب می شود. 

وی در بدو ورود به فرودگاه بین المللی پکن مورد استقبال «دنگ لی» مدیرکل وزارت امور خارجه چین و تنی چند از مقامات این وزارتخانه و همچنین «علی اصغر خاجی» سفیر ایران در چین قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ایران در دور اول سفرهای منطقه ای خود بعد از توافق هسته ای به عراق، پاکستان، کویت، قطر، لبنان و سوریه سفر کرده بود.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیداری که «علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی ایران در روز ششم شهریور ماه سال جاری در پکن با او داشت، دعوت از همتای ایرانی خود جهت سفر به چین را به وی ابلاغ کرده بود.

چین، به همراه آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و آلمان، اعضای گروه 1+5 را تشکیل می دادند که پس از حدود بیست ماه مذاکره فشرده با ایران موفق شدند در نهایت به توافقی جامع و نهایی دست یابند.

براساس برنامه های اعلام شده، قرار است «ظریف» در سفر یک روزه خود به پکن ابتدا فردا - سه شنبه - با «وانگ یی» همتای چینی خود دیدار کند و پس از آن در یک نشست خبری به سئوالات خبرنگاران پاسخ دهد.

ملاقات با «لی کچیانگ» نخست وزیر چین در محل کنگره خلق و «یانگ جیه چی» عضو ارشد شورای دولتی و رایزن عالی سیاسی و امنیتی این کشور در محل کاخ ریاست جمهوری نیز از دیگر برنامه های رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این سفر عنوان شده است.

قرار است وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدارها در خصوص آخرین مسائل و تحولات منطقه ای، همکاریهای دو کشور بعد از توافق نامه وین، بحران تروریسم و افراطی گری و راهکارهای مقابله با آن با مقامات چینی به گفت وگو بنشیند.

همچنین تبیین اولویت های ایران در تحکیم روابط با همسایگان و منطقه، رایزنی در خصوص ضرورت تمرکز بر راهکارهای سیاسی در قبال بحران های موجود منطقه و بررسی تحولات منطقه ای و بین المللی دستور کار دیگر این مرحله از سفر وزیر خارجه ایران به پکن عنوان شده است.

آخرین سفر وزیر امور خارجه کشورمان به چین هفتم آبان ماه سال گذشته بود که این سفر دو روزه به منظور شرکت در «اجلاس فرایند استانبول برای افغانستان» به پکن صورت گرفته بود.

انتهای پیام/
برچسب ها: ظریف ، سفر ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار