در کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه ایران و برزیل:

ظریف: دولت فعلی و دولت‌های بعدی آمریکا موظف به اجرای برجام هستند/ وییرا: قطعنامه ۲۲۳۱ باعث ارتقای روابط ایران با جهان می‌شود

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: هرگونه اقدام خلاف برجام از سوی کنگره باید توسط دولت آمریکا متوقف شود.

ظریف: سفر هیات بازرگانی برزیلی در مهر ماه به تهرانبه گزارش خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز با "مائورو وییرا" همتای برزیلی خود دیدار کرد.

پس از این دیدار کنفرانس مطبوعاتی مشترکی بین این دو وزیر برگزار شد.

*سفر هیات بازرگانی برزیل به همران وزیر نفت این کشور به تهران

ابتدا وزیر امورخارجه ایران اظهار داشت:  بسیار خوشحالم که وزیر خارجه برزیل را میزبانی می‌کنیم، دو کشور دارای سوابق طولانی روابط چندجانبه هستند و حوزه های مشترک فراوانی خصوصا در کشاورزی داریم اگرچه به دلیل تحریم‌ها، همکاری‌ها کاهش یافته است

وی ادامه داد: همچنین در مهر ماه هیاتی از بازرگانان برزیلی به همراه وزیر صنعت این کشور به تهران می‌ایند، از سوی دیگر سفر وزیر کار برزیل را به ایران در چند ماه آینده را خواهیم داشت و تفاهم کردیم روابط را بیش از گذشته گسترش دهیم.

ظریف تصریح کرد: ایران و برزیل کشورهای در حال توسعه هستند و این کشور نقش فعالی در بحث هسته‌ای بازی کرده است و اکنون گفتگوهای خوبی در مورد برجام داشتیم و برجام را پیروزی دیپلماسی می دانیم همچنین پیرامون مسایل منطقه‌ای و تحول در ساختار ملل متحد بحث کردیم و مشترکات برای گسترش مناسبات بسیار فراهم است.

*تبادلات هیاتهای مهم را به ایران/ استقبال برزیل از قطعنامه 2231 شورای امنیت

وزیر امورخارجه برزیل در ادامه اظهار داشت: خرسندم که امروز اینجا هستم، جلسه امروز صبح خیلی خوب بود و تبادل نظر خوبی در زمینه‌های چند جانبه داشتیم، دو کشور شرکای خوبی از پیشتر بودند و
ما با یک هدف مشخص به ایران امدیم تا روابط عالی گذشته را ارتقا دهیم.

وی تاکید کرد: تبادلات هیاتهای مهم را به ایران خواهیم داشت و وزیر کار و اشتغال برزیل از ایران بازدید خواهد کرد همچنین و دعوت کردیم از وزیر خارجه ایران که از برزیل بازدید کند، ما معتقدیم روابط دیپلماتیک در روابط بسیار مهم است و توافق ایران و غرب را تبریک مبگویم این توافق پیروزی دیپلماسی است و و یک نقطه عطف محسوب می شود و برزیل از قطعنامه 2231 شورای امنیت استقبال می کند به همین منظور فضا برای سرمایه گذاری  و تجارت بین دو کشور وجود دارد و ما آمده همکاری هستیم برای ارتقای سطح زندگی مردم ایران و و ما در این زمینه خواستار تبادل تجربیات هستیم.

* ایران آماده مبارزه با تروریسم/ جامعه بین‌الملل باید نقش قابل توجهی ایفا کند

 وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به اینکه ایران همواره آمادگی برای مبارزه با افراط و تروربسم داشته است گفت:  همواره اصرار داریم که جامعه بین الملل ی نقش قابل توجهی ایفا کند چرا که برخی سیاست های غلط باعث وقفه در روند مبارزه با تروریسم شده و اروپا امروز با پناهدندگان مواجهه شده و مشکل بحران عظیم انسانی آن هم به خاطر سیاست های غلط خارجی را درک می کند، ما همواره خواستار مبارزه با تروریسم هستیم.

وییرا با اشاره به اینکه ما به تلاش های بین الملل علیه تروریسم پیوستیم گفت: ما در سوریه بر دیپلماسی و مذاکره معتقد هستیم و مبارزه با تروریسم بخشی از سیاست برزیل است و از تمامی راه های مسالمت آمیز استقبال می کنم.

ظریف در ادامه با اشاره به اینکه ما همواره آماده یک جبهه مشترک علیه تروریسم بودیم افزود: پیشنهاد دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل مبتنی بر شرایط پیچیده منطقه بود و ما به همسایگان پیشنهاد  کردیم در برابر خطرات باب گفتگو را باز کنند، من معتقدم گروهای افراطی خطر جدی برای همگان است.

وی ادامه داد: برخی کشورها باید یک همکاری جدی را شکل دهند، ایران با دید به آینده پیش می رود و باید گذشته ها کنار گذاشته شود.

*تجارت و سرمایه گذاری محور و موتور محرک دوره جدید همکاری های ایران و برزیل خواهد بود

وزیرامورخارجه برزیل با تاکید بر اینکه تمام تحولات سوریه را رصد می‌کنبم اظهار داشت:  خواستار مذاکرات برای مقابله با مشکل در سوریه هستیم و شهروندان زیادی از جمله 4 میلیون شهروند سوری داریم.

وی تصریح کرد: پتانسیل روابط اقتصادی را با ایران بررسی کردیم.

وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت: تجارت و سرمایه‌گذاری، محور و موتور محرک دوره جدید همکاری‌های ایران و برزیل خواهد بود.

* دولت فعلی و دولت های بعدی آمریکا موظف به اجرای برجام هستند

 وزیر امورخارجه کشورمان پیرامون برجام و کنگره اظهار داشت: ما از ابتدا گفتیم دولت آمریکا را مسئول اجرای برجام می‌دانیم و هرگونه اقدام خلافی باید توسط دولت جلوگیری شود چراکه نقض برجام محسوب می شود، گروهی در منطقه به ویژه اسرائیل با هرگونه توافقی مخالف بودند چون منافع خود را در تنش جست و جو می کنند اما به هر حال نتوانستند به نتیجه برسند و این موضوعات هیچ تاثیری بر مسئولیت دولت آمریکا ندارد و این دولت و دولت های بعدی موظف به اجرای برجام است.

شایان ذکر است؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مائورو وییرا (Mauro Vieira) وزیر روابط خارجی برزیل پیش از نشست خبری در دیدار دوجانبه پیرامون روابط دوجانبه و مسائل منطقه و بین‌المللی بحث و تبادل نظر نمودند.

ظریف بـا اشاره به سوابق طولانی روابط سنتی خوب ایران و برزیل اظهار داشت : روابط ایران و برزیل همواره خوب و رو به جلو بوده است و در حال حاضر زمینه های مختلف از گسترش همکاریهای اقتصادی ، تجاری ، کشاورزی ، فرهنگی و علمی و انسانی را می توانیم مورد تبادل نظر قرار دهیم .

وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح ظرفیتهای تجاری و صنعتی و بانکی برای گسترش روابط دوجانبه اظهار داشت : ما ظرفیتهای تجاری و صنعتی فراوانی برای گسترش مناسبات دو کشور داریم و وزیر اقتصاد و دارائی جمهوری اسلامی ایران و وزیر صنعت و تجارت برزیل بعنوان وزرای کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در سفرهای آینده خود می توانند فرصتهای زیادی از همکاریهای دوجانبه را در چهارچوب منافع متقابل فراهم سازد . ما بازار بزرگی برای منطقه داریم و تجارت و سرمایه گذاری محور و موتور محرک دوره جدید همکاریهای ایران و برزیل خواهد بود .

ظریف بـا تبیین سوابق همکاریهای ایران و بـرزیل در زمینه یـافتن راه حل پیرامون برنامه صلح آمیز ایران و 1+5 اظهار داشت : جمهوری اسلامی ایران ، برزیل و ترکیه خاطره خوبی در گذشته در زمینه همکاری های سازنده بـ رای یافتن راه حل برای جلوگیری از بحران برنامه صلح آمیز ایران را داشته اند . ما و برزیل درگذشته در عرصه آژانس بین المللی انرژی اتمی و چه در عرصه دوجانبه همکاریهای خوبی داشته ایم و ما آمادگی داریم همکاریهای تکنیکی را در فضای جدید با دوستان برزیلی گسترش دهیم .

وی افزود : جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته توانست با تلاشهای گسترده به توافق جامع که حق جمهوری اسلامی ایران بر غنی سازی و ظرفیت خودکفایی جمهوری اسلامی ایران در زمینه برنامه صلح آمیز اتمی را در زمینه  تجاری سازی و تبادل تکنولوژی و ساخت سانتریفیوژ با قابلیتهای نوین را به رسمیت شناخت ، جمهوری اسلامی ایران عملاً وارد مرحله جدیدی از همکاریهای بین المللی شده است .

مائورو وییرا وزیر روابط خارجی برزیل با اشاره به نتایج توافق برجام اظهار داشت : ما از توافق ایران و 1+5 استقبال کرده و این موفقیت را به جمهوری اسلامی ایران تبریک گفته و امیدواریم نتائج توافق ، آثار سازنده جدید بر همکاریهای مختلف برزیل با جمهوری اسلامی ایران بگذارد .

وزیـر امور خـارجه بـرزیل بـا اشاره به سوابق بیش از یک قرن روابط متین دو کشور اظهار داشت : ما خرسندیم که در پرتو سوابق یک قرن ، مناسبات متین بین دو کشور داشته ایم و امروز در اینجا هستیم تا فرصتهای جدید را در مناسبات دو کشور را در تمامی زمینه ها مورد بحث و تبادل نظر قرار دهیم و با تمامی توان آن را ارتقاء بخشیم .

وی افزود : ما برای مهر ماه یک هیئت تجاری و صنعتی را برای تبادل نظر با همتایان ایرانی خواهیم داشت و در رأس آن وزیر صنعت ، تجارت و توسعه برزیل که تجربه فراوانی در زمینه تجارت و صنعت و اقتصاد داشته برای بررسی ظرفیتهای جدید و تبادل نظر در حال برنامه ریزی می باشیم .

مائورو وییرا همچنین با اشاره به سفر وزیر کار و امور اجتماعی برزیل به جمهوری اسلامی ایران خواستار گسترش همکاری فنی و صنعتی و کارآفرینی بین متخصصان دو کشور شد .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Australia
رضا
۱۱:۵۲ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
حالا اگه دولت های بعدی به برجام عملنکنند چی میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۱۳ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
جناب آقای ظریف چرا شما مواظب خودتان نیستید.جراحی لثه وشکستن پا.خداوندحافظ شما باشد.
آخرین اخبار