کتاب‌های برتر عاشورایی در مهرماه تقدیر می‌شوند

دبیر علمی نخستین جایزه دعبل از برگزاری مراسم اختتامیه این جایزه در هفتم مهر و تجلیل از آثار برتر عاشورایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان حاضر در محل؛ علی عظیمی، رئیس بنیاد دعبل خزاعی در نشست خبری اولین دوره جایزه دعبل که صبح امروز 24 شهریور برگزار شد، اظهار داشت: بنیاد دعبل خزاعی، از کارآمد ترین بنیادهای شناسایی قشر مداحان است که برای یکپارچه شدن و تشکیل جامعه ای منسجم هم اکنون در دفاتر سی و یک استان کشور بانک شناسنامه ی مداحان را در دستور کارهای زیر ساختی داده است.

عظیمی با تاکید بر حمایت ها و رسیدگی به مشکلات جامعه مداحان بیان کرد: یکی دیگر از اهداف بنیاد رسیدگی به مطالبات، حمایت ها و تحت پوشش قرار دادن مداحان اهل بیت(ع) است. 

وی افزود: بنیاد دعبل خزاعی تریبونی برای تحقق و ترسیم کردن آرمان ها و اهداف مداحان است و تلاشمان را کرده ایم تا با تحلیل و بررسی شعر های آیینی و همچنین پروژه های فرهنگی برای محقق شدن این اهداف گام های موفقی را برداریم. 

عظیمی در پایان با ترسیم دیدی روشن برای تحقق اهداف بنیاد دعبل خزاعی و جامع مداحان عنوان کرد : بنیاد دعبل خزاعی یک شورای فعالان جامعه مداحان است که در شکل گیری تبادل نظرات و خط مش های فرهنگی و مذهبی جامع مداحان و همچنین تدبیری برای حمایت ها از سوی دولت و حاکمیت نسبت به مداحان تشکیل شده است.

ارسال 537 اثر به دبیرخانه جشنواره دعبل خزاعی

در ادامه این نشست محمد رضا سنگری، دبیر هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی با تبریک و تهنیت به مناسبت سالگرد ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه الزهرا (ع) درباره ی برگزاری جایزه ی دعبل و کتاب سال عاشورایی بیان کرد : در 5 سال گذشته تعبیه و بررسی مطالبات در خصوص جامعه مداحان زمان بسیاری را از ما گرفت که بر آن شدیم تا جایزه ی دعبل را جزئی از اهداف بنیاد قرار دهیم.

وی ادامه داد: نکته مهم و حائز اهمیتی که ما در خصوص آثار عاشورایی بسیار کمرنگ می بینیم تصویرگری و حضور رشته های مختلف هنری و اجتماعی در این عرصه است  و این اقدام بنیاد دعبل تارهای پیش روی این مسیر را برداشته و عرصه ای روشن را برای رسیدن و دیدن حفره های خالی این حوزه پدید آورده است.

سنگری با اشاره به اهمیت شناخت تولیدات و آثار حوزه ی عاشورایی عنوان کرد: یکی از اهداف ما مسئله ی ترغیب، تشویق و ارزش نهادن به آثار نویسندگان و همچنین جذب تولیدات ناشران و غیره است که توانستیم به خوبی از آن استفاده کنیم.
 

وی در خصوص معرفی آثار در جشنواره یاد آور شد: اولین دوره از جایزه ی دوسالانه ی کتاب سال عاشورایی از سال 1390 تا 1393 با توجه به فراخوانی که داده شد آثار تا خرداد 94 مورد بررسی و تحلیل و جمع آوری قرار گرفت.

سنگری ادامه داد:در پی اعلام این فراخوان 537 اثر را در 5 گروه ادبیات ، فرهنگ و تاریخ ،‌هنر ،‌کودک و نوجوان و ترجمه در 18 رشته متنوع مورد بحث هییت داوران تقسیم بندی شد..

دبیر هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی افزود :از میان 537 آثار 123 اثر به مرحله ی دوم راه یافت و حدود 20 اثر برگزیده و شایسته تقدیر معرفی شد.
وی در پایان به تعداد آثار راه یافته به مرحله ی دوم اشاه کرد و گفت :در گروه ادبیات در بخش شعر 11 اثر ،‌نوحه 7 ،‌تعزیه 4 ،‌پژوهش ادبی 4 ، نشر ادبی 4 ،‌در بخش فرهنگ و تاریخ ، مقتل تاریخ 8 ،‌پژوهش فرهنگی 18 ،‌پژوهش اجتماعی 8 حوزه ی هنر عکس 5 اثر ، تجسمی 1 ،‌ پژوهش هنری 8 و همچنین در حوزه ی کودک و نوجوان در بخش شعر کودک 2 ،‌داستان کودک 4 ،‌تصویرگری 8 اثر و در پایان در عرصه ی ترجمه 5 اثر از فارسی به زبان های دیگر و 24 اثر به فارسی برگردانده شد .







انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار