اکونومیست گزارش می‌دهد:

سود سرشار مقامات سعودی از برگزاری مراسم حج

برگزاری مراسم حج به طور میانگین سالانه 8 میلیارد دلار سود عاید دولت عربستان می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکونومیست؛ با نزدیک شدن به عید سعید  قربان، ترافیک هوایی در خاورمیانه و شمال آفریقا به سمت عربستان سنگین و پر‌تردد می‌شود. هزاران مسلمان از سراسر جهان به سمت عربستان روانه می‌شوند تا به انجام بزرگترین مراسم مذهبی دین اسلام بپردازند.

در قرآن کریم انجام مناسک حج برای آن دسته از مسلمانانی که استطاعت مالی دارند، دست‌کم یک بار در طول حیات واجب شده است. به همین دلیل ایام برگزاری مراسم حج هرساله در مکه مکرمه شلوغ و پر‌ازدحام است. امسال بیش از 2 میلیون نفر از 183 کشور جهان به مکه آمده‌اند تا از امروز – 22 سپتامبر (31 شهریور) مناسک حج را آغاز کنند.

در سالهای اخیر مقامات عربستانی سخت‌گیری‌های بیشتری برای پذیرش حجاج اعمال کرده‌اند و به همین دلیل تعداد واردشدگان به مکه ماهش یافته است. به هر کشوری با توجه به تعداد مسلمانان ساکن در آن، ظرفیت مشخصی ویزا داده می‌شود تا به عربستان سفر کنند. به دلیل محدود بودن این سهمیه، آن دسته از مسلمانانی که در 5 سال گذشته به زیارت خانه خدا مشرف شده‌اند اجازه ثبت نام مجدد ندارند. در قوانین سخت‌گیرانه عربستان قید شده است زنانی که کمتر از 45 سال سن دارند فقط می‌توانند با یکی از محارم خود به اعمال حج بپردازند.

اقامت چندین روزه  در عربستان و اسکان در هتل‌های 5 ستاره هزینه گزافی بر حجاج تحمیل می‌کند؛ اما سعودی‌ها سود سرشاری از آن به جیب می‌زنند. هرچند مدت زمان قانونی حج 5 روز است؛ معمولا حجاج اقامتی طولانی‌تر در مکه و مدینه دارند. میانگین درآمد سالانه 8 میلیارد دلار برای عربستان موجب شد مقامات دولتی، اماکن مذهبی را توسعه دهند و بر امکانات لوکس شهری بیافزاید. بروز برخی ناامنی‌ها در منطقه مقامات سعودی را بر آن داشت تا امسال 100 هزار نفر به تعداد نیروهای امنیتی خود هنگام برگزاری مناسک حج بیافزاید. 

جدول زیر نشان‌دهنده سهم کشورها برای اعزام حجاج است:( اعداد به درصد بیان شده‌اند)

سود سرشار مقامات سعودی از برگزاری مراسم حج

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
مصطفي
۱۳:۳۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۴
چرا پياماي بنده رو پخش نميكنيد
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۲۲:۴۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۴
پس چرا ایران توی نمودار نیست؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۴:۲۶ ۳۱ شهريور ۱۳۹۴
باید کمپین نرفتن ب حج هم تشکیل بدیم!!
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۳:۲۸ ۳۱ شهريور ۱۳۹۴
با همین پول های باد اورده دارن ملت یمن عراق سوریه لبنان وبحرین وکشورهای افریقایی و.......رو از دم تیغ میگذرونن
آخرین اخبار