علیرضا شجاع نوری در نشست خبری جشنواره فیلم نوجوان:

اصفهان نتوانست شرایط برگزاری جشنواره را فراهم کند/ چراغ المپیاد فیلمسازی در همدان روشن ماند

علی جنتی و حجت‌الله ایوبی به طور قاطع از برگزاری جشنواره در همدان حمایت کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری جشنواره فیلم نوجوان همدان در سالن اجتماعات بنیاد سینمایی فارابی با حضور علیرضا شجاع‌نوری دبیر جشنواره و محمد ابراهیم الهی‌تبار مسئول ستاد جشنواره برگزار شد.
 
علیرضا شجاع نوری بیان کرد: دبیرخانه دائمی با قولی که در استانداری همدان داده‌اند قرار شد که چراغ المپیاد فیلمسازی در آنجا برای همیشه روشن نگه دارند و در طول سال‌ها ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: یک مسئله کوچک اجرایی که همیشه در برگزاری جشنواره وجود داشت این بود که جشنواره را در ردیف استان‌ها ببنیم و هر ساله این بودجه را در برنامه‌های آنها داشته باشیم تا در طی آن موانع ریزی بر سر راه ما است از بین ببریم.
 
دبیر جشنواره نوجوان افزود: چون جشنواره هر دو سال یک بار برگزار می‌شود بودجه‌ها می‌توانند در سالی که برگزاری جشنواره را نداریم صرف زیر ساخت‌های مفیدی شوند و چون بخش کودک و نوجوان قرار است به صورت مجزا برگزار شود همدان به عنوان شهر نوجوان نشان داده خواهد شد و برگزاری جشنواره نوجوان همیشه در آنجا خواهد بود.

شجاع نوری ادامه داد: از جمله کارهای ویژه‌ای در خلال برگزاری جشنواره داریم این است که در ابتدای فیلم و قبل از شروع کارگردان و عوامل فیلم را معرفی و در پایان مراسم پرسش و پاسخ را داریم. همچنین جلسات تخصصی‌تری وجود دارد که بیشتر روی آسیب‌شناسی سینمای نوجوان است و در پی آن راه‌کارهایی برای رفع این آسیب‌ها پیشنهاد می‌شود.
 
وی افزود: در حال حاضر سالن‌ سینمایی قدس در همدان به اکران «محمدرسول الله» اختصاص داده شده که در زمان برگزاری جشنواره به بخش فیلم‌ها اختصاص داده می‌شود، سالن شهید آوینی سالن کانون سینما فلسطین نیز برای پخَش فیلم‌ها در نظر گرفته شده است.
 
وی ادامه داد: در ادامه برنامه‌های ما در همدان سازنده آهنگ و تدوین‌گر فیلم « محمد رسول الله» دعوت کردیم تا بتوانیم از آنها تقدیر و هم از مهارت‌های آنها استفاده کنیم. برگزاری جشنواره بین‌المللی نوجوان و المپیاد فیلمسازی کلا به همدان تعلق گرفت.

علیرضا شجاع نوری در ادامه صحبت‌های خود گفت: شور و اشتیاق و استقبال همدانی‌ها انگیزه ما را در راستای برگزاری جشنواره در این استان زیاد کرد و امیدوارم درسال‌های آینده پر رنگ‌تر و استانداردتر برگزار کنیم زیرا همدان ظرفیت‌های گردشگری زیادی دارد که می‌توان با ایجاد امکانات و بالا بردن ظرفیت‌ها به اهداف بالاتری دست پیدا کرد.

وی افزود: بیش از هزار نفر برای ارائه فیلم در جشنواره استقبال کردند که از بین آنها چهار صد و اندی فیلم‌های سه دقیقه‌ای از سراسر ایران ارائه شد که از بین آنها حدود هشتاد و چهار فیلم برگزیده شد و به طور قطع شاهد اتفاقات خوبی با حضور این فیلم‌ها در جشنواره خواهیم بود.

وی در خصوص برگزار شدن بخش مسابقه فیلم‌های نوجوانان افزود: خوشبختانه با وجود اینکه امیدی برای حضور فیلم‌های نوجوان نبود ما فکر نمی‌کردیم بخش مسابقه آنها را برگزار کنیم اما این اتفاق به خوبی افتاد و فیلم‌های خوبی حضور پیدا کردند.

شجاع‌نوری عنوان کرد: اصفهان نتوانست خواسته ها و زمینه های لازم را برای برگزاری جشنواره فراهم کند به این خاطر برگزاری جشنواره به آنجا تعلق نگرفت.

وی در خصوص زمان برگزاری جشنواره کودک افزود: بهتر است جشنواره کودک تا روز جهانی کودک برگزار کنیم که این اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: جنتی و ایوبی طبق نظرات و ارزیابی کارشناسان ما دستور به برگزاری جشنواره در همدان را دادند که باید به نظرات آنها احترام گذاشت چون فکر می‌کنم به درستی تصمیم‌گیری کرده‌ام.

محمد ابراهیم الهی‌تبار گفت: بر اساس سیاست‌گذاری فرهنگ و هنر در استان پیگیر این قضیه هستیم که استان همدان تبدیل به قطب فعالیت‌های فرهنگی هنری کودک و نوجوان کنیم و در این خصوص برگزار جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کودک و نوجوان در اذر ماه برگزاری جشنواره سراسری هنرهای تجسمی آیات کودک و نوجوان در دی ماه برگزاری کنگره شعر کودک و نوجوان در بهمن ماه از برنامه‌های ما خواهد بود.
 
الهی‌تبار ادامه داد: در خصوص برگزاری جشنواره تمام تلاشمان را انجام دادیم که در این راستا چهار سالن در مرکز استان هشت سالن در دیگر شهرها سه تا 6 سانس اکران برای فیلم‌ها هشت‌هزار نفر برای هر سانس در نظر  گرفته شده است و قرار شده برنامه افتتاحیه به صورت گسترده با حضور هنرمندان بزرگ کشور و رسانه‌های دیداری و شنیداری با حضور 3هزار نفر برگزار کنیم و مراسم اختتامیه نیز قرار است توسط بنیاد فارابی برگزار شود.
 
وی ادامه داد: ما در مراسم افتتاحیه مراسم ویژه‌ای را برای شهدای نوجوان استان با توجه به این که برگزاری جشنواره با هفته دفاع مقدس همراه شده در نظر داریم.
 
الهی‌تبار عنوان کرد: چهل سالن را برای برگزاری جشنواره آماده کرده بودیم که 5 سالن انتخاب شد و از دیگر فعالیت‌ها راه‌اندازی سینما فلسطین با ظرفیت 400 صندلی و دو سالن بود که هم برای جشنواره فیلم و هم برای جشنواره تئاتر استفاده کنیم.
 
وی افزود: تمام مشکلات فنی و دیگر مشکلات برای برگزاری هر ساله در همدان از بین رفته و ان شا الله بتوانیم همیشه جشنواره را در آنجا برگزار کنیم.
 
الهی‌تبار در ادامه صحبت‌های خود گفت: با وجود پتانسیل‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم اعلام می‌کنم ما توان برگزاری جشنواره کودک را را نیز در همدان داریم.

وی افزود: استان همدان به عنوان مهد تاریخ و تمدن معرفی شده و در دفاع مقدس هشت هزار شهید را تقدیم انقلاب کرد، 1700 جانباز 1000 آزاده در دل خود جای داد و از این شهدا 134 نفر سهم نوجوانان این استان بود.
 
وی ادامه داد: همدان در دوران دفاع مقدس 30 هزار نفر را در قالب لشگر انصارالحسین نوژه تیپ زره‌ای و گروه‌های جهادی و امدادی را به جنگ فرستاد که علاوه بر نبرد آسمانی که هشت‌بار توسط نیروی هوایی عراق انجام گرفت و 130 بار موفق به بمب‌ریزی شد هشت نفر شهید دادیم که از این هشتصد نفر 336 نفر خانم و 200 نفر کودکان بی‌گناه بودند.

الهی‌تبار عنوان کرد: 16 هزار واحد مسکونی نیز در بمباران هوایی زمان جنگ تخریب شد و علاوه بر این‌ها میزبان 30 هزار مهاجر جنگ‌زده نیز بودیم.

وی افزود: همدان یک سابقه تاریخی سه هزار ساله دارد و اولین شهری است که در کره زمین سابقه مدنیت آن ثابت شده و علاوه بر این 1800 آثار تاریخی از همه ادوار تاریخ در ان حضور دارد .

الهی‌تبار بیان کرد: به دلایل ذکر شده و در ابتدا نام استان همدان دار‌المومنین شد اما طی سفر رهبر کبیر انقلاب به دارالمجاهدین تغییر نام کرد.

الهی‌تبار عنوان کرد: خوشحالیم که امروز در جمع شما عزیزان افتخار میزبانی بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم نوجوانان را داریم و وظیفه خود می‌دانم در ابتدای عرایضم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ایوبی که با تدابیر و درایتی که به خرج دادند و مطالبه مردم استان همدان را برای برگزاری جشنواره مورد تایید قرار دادند تشکر می‌کنم.

الهی‌تبار تصریح کرد: امیدواریم با روند و اتفاق مبارکی که افتاد و همکاری همه جانبه‌ای را که از ارگان‌های مختلف به ما رسید بتوانیم در راستای اهداف فرهنگی و شور و نشاط نوجوانان جوانان و کودکان انجام دهیم.

الهی‌تبار عنوان کرد: برگزاری جشنواره تئاتر و فیلم نوجوان در همدان مورد تایید ایوبی و دیگر مسئولان فرهنگی بود و ردیف بودجه‌ای برای برگزاری آنها در نظر گرفته شده است و طبق مصاحبه آقای جنتی چند لحظه پیش تکلیف برگزاری جشنواره به طور کامل مشخص و مثل گذشته به همدان تعلق گرفت.

گفتنی است؛  سه پوستر جشنواره بین‌المللی توسط شجاع نوری الهی‌تبار و امیر شهاب رضویان رونمایی شد، در ابتدا پوستر بخش بین‌الملل توسط الهی‌تبار رونمایی شد که طراحی آن بر عهده آیدین قشلاقی بود در وهله بعد پوستر اصلی جشنواره که توسط خود امیر شهاب رضویان طراحی شده بود رونمایی شد و در پایان پوستر المپیاد فیلمسازی که طراحی به عهده مهدی پاکدل بود توسط شجاع نوری رونمایی شد.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار