هدف از تشکیل اجلاس "توسعه پایدار" سازمان ملل چیست؟

در نشست "توسعه پایدار" دستور کاری برای مقابله با مسائل روز جهان ارائه می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شین‌هوا، اجلاس سه روزه "توسعه پایدار" سازمان ملل متحد از جمعه (3 مهر) در مقر سازمان ملل در نیویورک آغاز شده است. انتظار می‌رود 150 نفر از سران کشورهای سراسر جهان در این اجلاس حضور یابند و به طور رسمی اهداف ارائه شده را بپذیرند.

در این اجلاس، دستور کاری ارائه می‌شود که شامل 17 هدف است. آنچه در این نشست تصویب خواهد شد، سکوی پرتابی است برای جامعه بین الملل تا در 15 سال آینده به رفاه و آسایش بیشتری دست یابند.

در ادامه به دو سوال درخصوص "اهداف توسعه پایدار" (اس‌دی‌جی‌اس) پاسخ داده می‌شود:

در این اجلاس چه اهدافی در دستورکار قرار می‌گیرند؟

این هفده هدف زمینه‌های گسترده‌ای را از جمله فقر، قحطی، خدمات بهداشتی، آموزش، برابری جنسیتی، آب و فاضلاب، نیرو، توسعه اقتصادی، کار، تغییرات آب و هوایی و حفاظت محیط زیست در بر می‌گیرند.

در کنار اینها، "اس‌دی‌جی‌اس" برای ترویج جوامعی صلح‌آمیز تلاش می‌کند. در این راستا، تلاش می‌شود عدالت برای همگان اجرا شود. همچنین زمینه‌ برای توسعه جوامعی با مشارکت جهانی بالا ایجاد خواهد شد.

"اهداف توسعه پایدار" جایگزین "اهداف توسعه هزاره" می‌شود. این اهداف که شامل مقابله سازمان ملل با فقر می‌شوند سال 2000 تصویب شده و سال 2015 به پایان می‌رسند. سال 2012 کشورهای مختلف با توجه به موفقیت "اهداف توسعه هزاره" تصمیم گرفتند، گروهی را برای تنظیم "اهداف توسعه پایدار" مشخص کنند. پس از یک سال، این گروه سندی را که شامل هفده هدف می‌شد، تنظیم و به سازمان ارائه داد. اوایل اوت 2015 (مرداد 94)، 193 کشور عضو سازمان ملل رضایت خود را از مندرجات سند " تغییر جهانمان: اهداف توسعه پایدار 2030" اعلام کردند. نشست کنونی -هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل- با هدف حضور همه سران عالی‌رتبه و پذیرش این اهداف تشکیل شده است.

چرا تعداد این اهداف نسبت به "اهداف توسعه هزاره" بیشتر است؟

تعداد "اهداف توسعه هزاره" هشت مورد بودند که 21 موضوع را هدف قرار می‌دادند؛ اما تعداد "اس‌دی‌جی‌اس" به هفده عدد افزایش یافته که 169 مورد را در بر می‌گیرد. این تفاوت به دلیل پیچیدگی و فراوانی مسائل دنیای امروز است. در جهان امروز ما، مشکلات به حدی گسترده شده‌اند که برای حل آنها نه‌تنها باید به علائم آن توجه کرد، بلکه باید آنها را ریشه یابی نمود. در نتیجه تلاش شده در تنظیم این سند مسائل مهم روز پوشش داده شود. همچنین این سند با مشارکت بی‌سابقه 193 کشور تعریف شده است، در حالیکه "اهداف توسعه هزاره" توسط گروهی محدود پشت درهای بسته نوشته شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار