سنت‌های گذشته آمیخته با فرهنگ امروزی / بافت فرسوده مانع رسیدن به پیشرفت، امنیت و ایمنی

محلات فرسوده و قدیمی رنگ و بوی خاطرات مردم را با خود دارند که امروزه به دلیل تفاوت در نگرش‌های مدرن، نه تنها سلایق بلکه حتی در کسب انتخاب معماری نیز تغییری رخ داده است.

سنت‌های گذشته آمیخته با فرهنگ امروزی / بافت فرسوده مانع رسیدن به پیشرفت، امنیت و ایمنیبه گزارش خبرنگارگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان جوامع بزرگ شهری امروزی به خاطر وجود شرایطی خاص، نه تنها فرصتی برای شناختن افراد نگذاشته است بلکه افرادی به جای خانه، بیشتر و بیشتر در محیط کار زندگی می‌کنند که این روابط بر تمامی افکار و نیز سلایق آن‌ها بسیار تأثیرگذار بوده است و مردم را به سوی زندگی صنعتی سوق می‌دهد.

*جلوه‌های معماری سنتی با گام زدن در میان بافت‌های قدیمی

معماری سنتی ایران دارای مشخصه‌هایی است که با گام برداشتن در میان بافت‌های قدیمی می‌توان جلوه‌های آن را در ساختار نما و فضای آن مشاهده کرد و آن پایبندی معمار به اصول و اعتقاداتش است.

*آرزوی خانه رویایی

هر کس در زندگی خود یک بار به زندگی در یک خانه رویایی فکر کرده است این ایده ابتدا در دوران کودکی، در نقاشی‌هایمان که خانه‌هایی با خطوط صاف، نزدیک یک دریاچه و یا جنگل با پرندگان در حال پرواز و خورشید ترسیم شده است که علاوه بر رویای کودکی تحقق آن را در بزرگسالی می‌طلبد.

عبادالله فتح‌اللهی، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده، افزایش جاذبه‌های گردشگری و ارتقای امنیت در مناطق مختلف پایتخت را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: در بافت‌های فرسوده شهری لزوم بهره‌برداری هر چه بیشتر از سهم تشویقی ساکنان، مالکان و سرمایه‌گذاران در نوسازی مردمی برای رفع نیازهای خدماتی محلات دارای بافت، نوسازی در مقیاس بلوک شهری به عنوان یکی از راه‌‌حل‌های پیش‌بینی شده معرفی شده است.

*ایجاد حس تفکر با معماری سنتی

معماری باید طوری باشد که به اصطلاح در انسان، حس تفکر و تأمل ایجاد کند و ارتباط با هستی را در انسان شکل دهد که در بیشتر خانه‌های قدیمی حس برقراری ارتباط هر لحظه حس برقراری ارتباط با آسمان و فضای نامتناهی آن در انسان پدیدار می‌شود و انسان را به باری‌تعالی نزدیک می‌کند.

با شکل‌گیری شهرهای جدید و صنعتی و ماشینی امروز و با معماری و ساخت ساختمان‌های جدید و به دور از گذشته‌ها باید فرهنگ آن نیز با انسان زاده شود و چه بهتر که با فرهنگ‌سازی در معماری جدید و با اکتفا به توان و دانش و علم ایران زمین از الگوبرداری نقش‌های اروپایی و غربی امتناع ورزیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار