بافت‌های فرسوده محل تبادل احساسات دیرگذر/ از بافت‌های فرسوده تا حرکت قطار نوسازی

هرگاه معماری منطبق بر باورها، اعتقادات، فرهنگ و سنت‌های اقلیم و متناسب با نیازهای و جامعه اسلامی باشد این معماری را اسلامی ایرانی می‌نامیم.

بافت‌های فرسوده محل تبادل احساسات دیرگذر/ از بافت‌های فرسوده تا حرکت قطار نوسازیبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در معماری سنتی ایرانی، معماران محله‌ای و سنتی بناها را متفاوت با هم می‌ساختند و دو بنای یکسان در آن دیده نمی‌شد . مسیرهای پیچ‌در‌پیچ گذر حکایت از حال و هوا و ویژگی‌های محله داشت.
محله برای خود مفهوم هویت بخشی بود و در معماری سنتی ایران زیبایی و فرم و کارکرد بناها مورد توجه قرار می‌گرفت.

* نمای تقلیدی ساختمان‌ها برگرفته از فرهنگ غربی

وقتی امروز به ساختمان‌ها نگاه می‌کنیم علاوه بر نمای تقلیدی ساختمان‌ها با یک بلای جدید نیز دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم که همانا تکنولوژی پیشرفته معماری است و هنوز به آن نیاز نداریم.

کیوان خلیجی مدیر اداره هماهنگی امور مناطق و راهبردی دفاتر خدمات نوسازی شهر تهران می گوید: باید از الگوهای هویت‌بخشی، فرهنگی و تاریخی برمبنای الگوهای معماری سنتی و اسلامی ایرانی در مدل‌های نوسازی استفاده شود.مدیریت شهر تهران باید معماری ایرانی- اسلامی را در جریان نوسازی بافت فرسوده لحاظ کند.

* قابلیت به روز‌شدن معماری اسلامی

اصول معماری اسلامی بر مبنای تعادل بنا نهاده شده است و این مبناها قابلیت این را دارد که  به روز شود و در شکلی نوین در شهرسازی کنونی مورد استفاده قرار گیرد.

* بافت‌های فرسوده باعث احساس تملق انسان‌ها را به محل زندگی

ارزش‌های فرهنگی و احساس تعلق به خانه، محله و شهر به فراموشی سپرده می‌شود به نحوی که در برخی موارد حیات انسان ها نیز تهدید می‌شود. کهنه‌شدن بیش از حد بافت‌های فرسوده و ایجاد فضاهای ناامن شهری  محل ازدیاد افراد سودجو را فراهم می‌کند.

* محله‌های امروزه با عدم ارتباط مؤثر همراه است

محله‌های امروزی، نه مکانی برای وقوع دیدارند و نه مکانی برای خلوت و تامل، از این رو هیچ ارتباط رودررو مؤثری را در خود نمی‌پذیرند.

* احساس آرامش در خانه امری ضروری است

خانه باید در تمام لحظات، آرامش را برای تمامی افراد خانه، از پیر و میانسال گرفته تا جوان و نوجوان، کودک فراهم کند. مهم‌تر از آن این حس آرامش را در بدو ورود به خانه صاحبش القا کند ولی خانه‌های قدیمی امروزی که به بافت‌های فرسوده تبدیل شده‌اند از نظر ایمنی با کمبود مواجه هستند و نمی‌توان در آن به  راحتی به آرامش رسید پس چه بهتر که مسئولین نوسازی بافت‌های فرسوده و با رعایت الگوهای ایران اسلامی در معماری این بافت‌ها در جهت آرامش و آسایش ساکنان محله‌ها برآیند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار