محله‌های قدیمی که در کلان شهرها گم شده‌اند

بافت‌های سنتی زمانی موجب افتخار شهرها بودند اما محله‌های قدیمی شهری امروز به فراموشی سپرده شده‌اند.

محله‌های قدیمی که در کلان شهرها گم شده‌اندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرسودگی بافت‌های شهری امروزه به عنوان عاملی برای جلوگیری از تحقق روش‌های مدرن مدیریت شهر در شهر سازی به حساب می‌آید.

*آرامش نهفته در خانه‌های سنتی

زندگی در خانه‌های سنتی امکان آسایش بصری به مردم می‌داد و قسمتی مثل اندرونی را بسیار خوشایند می‌ساخت تا در آن آرامش و نشاط پیدا کنند امروزه توجهی به لزوم این آرامش نمی‌شود و حتی برخی مردم از این که در خانه‌های سنتی با فضای زندگی فاصله داشته انتقاد می‌کنند.

*کوچه باغ‌های فراموش شده در دل پایتخت

 شهر قدیم با خاطرات سرشار نسل‌هایی که هر یک دنیای کودکانه خود را در کوچه باغ‌های تو در توی محلات آن رها کرده‌اند امروز در حاشیه نوگرایی در هم و بر هم شهری به فرسودگی خوانده می‌شود.

فریبرز واحدی مدیر کل راه و شهر سازی استان تهران در این باره می‌گوید:یکی از موضوعاتی که در شهر تهران مورد دغدغه بوده این است که سیاست‌های دولت و شهرداری گاهاً واگرا است و اختلافاتی در حوزه سیاست گذاری، برنامه‌ریزی، تخصیص منابع و اقدامات برای بازسازی و نوسازی مناطق هدف گذاری شده وجود دارد.

وی معتقد است: ظرفیت‌ها، داشته ها و پتانسیل‌های موجود در همه دستگاه‌های اجرایی می‌تواند در کمیته‌های ستاد باز آفرینی پایدار کلان شهر تهران در کنار هم قرار بگیرند و برنامه‌های موازی و مشابه سازمان‌ دهی شوند تا در نهایت شهروندان ساکن در بافت‌های فرسوده بتوانند تغییرات مثبت ایجاد شده را ملاحظه کرده و برای مشارکت در نوسازی تشویق شوند.

*تملک به عنوان گلوگاه فرایند نوسازی

نوسازی بافت‌های فرسوده در گرو نوسازی محلات شهری و نوسازی محلات در گروه تامین زیر ساخت‌های لازم جهت گذر به مرحله ورود مردم به عرصه نوسازی و مشارکت مستقیم آن ها در نوسازی محلات خود است.

جایگاه تملک در این فرآیند دارای اهمیت بسیار زیادی است که می‌تواند به عنوان گلوگاه فرآیند نوسازی به شمار آید.

بافت‌های فرسوده آخرین یادگاری های از نقش افتاده محلات شهر ایرانی،محلاتی که ساختار آن ها جز با مشارکت جمعی اهل محل شکل نگرفته است.

امروزه اثر مدرنیزه شدن را به طور مستقیم در دگرگونی معماری ساختمان‌ها به صورت ساخت برج‌ها و آپارتمان‌های سر به فلک کشیده می‌توان مشاهده کرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار