ورود بیش از 20 میلیون دلار کالای قاچاق به کشور

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: درحال حاضر بیش از 20 میلیون دلار قاچاق به ایران وارد می‌شود.

محمود شکری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص حذف طرح‌های ایران کد و شبنم گفت: هر کشور برای کنترل واردات و صادرات و میزان تولید یک برنامه مشخص دارند.

وی در ادامه افزود: لازمه هر برنامه‌ریزی صحیح داشتن یک آمار دقیق و جامع از جزئیات بوده تا میزان واردات و صادرات و تولید را رصد و درنهایت باید نیازهای کشور مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رصد هر برنامه ریزی را به یک اقتصاد پویا تفسیر کرد و اظهار داشت: اگر ما خواستار اقتصاد پویا و فعال هستیم باید آمار و ارقام به صورت درست ارزیابی و اعلام شود.

وی طرح کد و شبنم را اولین سیستم از نوع خود دانست و گفت: شاید بتوان گفت که این سیستم برای اولین بار در ایران اجرای می‌شد البته هر طرحی یک سری نواقصی هم دارد که به مرور زمان بایدبرطرف شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حذف طرح شبنم و ایران کد را در دولت فعلی عنوان و تصریح کرد: در دولت فعلی طرح شبنم و ایران کد به دلیل یک سری مشکلات حذف شد و علت آن ناراضی بودن مشتریان کالا به کشور و از زمان بر بودن ورود این کالاها است.

وی لغو طرح شبنم و ایران کد را منوط بر اصلاح و یا جایگزینی کردن برشمرد و تصریح کرد : حذف کلی این طرح دست نبوده وزارت صنعت معدن و تجارت باید یک طرح جایگزینی یا طرح فعلی را اصلاح می‌کرد نه اینکه اقدام به پاک کردن صورت مسئله نماید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت هیچ برنامه‌ای برای اقتصاد کشور ندارد افزود:حذف این طرح نشان دهنده نداشتن یک برنامه صحیح منسجم از سوی دولت است وقتی که آمار و ارقام صحیح از میزان واردات و صادرات در دست نباشد انتظار جلوگیری از قاچاق بیهوده است.

شکری عدم اجرای طرح شبنم و ایران کد را فرصتی برای سودجویان دانست و گفت: اگر شفاف سازی اقتصادی در نظر ما مهم نباشد قطعا سود جویان از این فرصت استفاده کرده و اقدام به مال اندوزی می‌کنند.

وی با اشاره به آمار و ارقام قاچاق کالا عنوان داشت: درحال حاضر بیش از 20 میلیون دلار قاچاق به ایران وارد می‌شود.

شکری ادامه داد: درحال حاضر بیش از 600 کانتینر لباس قاچاق به کشور وارد می‌شود و این میزان ورود قاچاق به کشور به معنای نداشتن برنامه‌ای منسجم است.

وی با اشاره به این که طرح شبنم و ایران کد یک طرح استاندارد است گفت: خواستگاه این طرح رصد کالا بود و در همه کشورهای پیشرفته دنیا یک کد استاندارد بین المللی وجود دارد تا میزان واردات و صادرات کالا مشخص شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی داشتن آمار صحیح را لازمه شفاف‌سازی اقتصادی دانست و افزود: باید اطلاعات اقتصادی شهروندان در دستان تصمیم گیرندگان باشد تا با یک سیاست گذاری به پویایی اقتصادی کشور کمک کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار