سخنگوی پنتاگون: همکاری با ایران و روسیه در مبارزه با داعش، آمریکا را تضعیف نمی‌کند

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد بهره بردن از همکاری ایران و روسیه در مقابله با داعش، موجب تضعیف نقش آمریکا نمی‌شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سایت رسمی وزارت دفاع آمریکا ؛ "پیتر کوک،" سخنگوی وزارت دفاع آمریکا- پنتاگون- ، در نشست خبری این وزارتخانه اعلام کرد: تشکیل مرکز ضد داعش با حضور روسیه، ایران، عراق وسوریه به معنی تضعیف نقش آمریکا در مقابله با این گروه تروریستی نیست.

کوک در این باره گفت: به دنبال دیدار "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، و "ولادمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه، "اشتون کارتر،" وزیر دفاع آمریکا، نیز به کارکنان خود دستور داد تا خطوط ارتباطی با روسیه را برای کاهش درگیری ها برقرار کنند. 
به زودی جزئیات این ارتباط ها از جمله زمان دقیق مذاکرات مشخص می شود. همزمان با صحبت‌های رئیس جمهور درباره منافع مشترک آمریکا و روسیه در مبارزه با داعش در سوریه، اهداف این مذاکرات کاستن از درگیری‌ها، تلاش می‌شود عملیات هوایی علیه داعش با فعالیت‌های آینده روسیه دچار اخلال نشود و امنیت نیروهایی هوایی ائتلاف از هر گونه اقدام سوء یا سوء محاسبه مصون باشد. 

همانطور که وزیر دفاع نیز در گفتگوی خود گفته است، هدف در اینجا حمایت و دفاع از "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه، نیست؛ بلکه هدف مقابله با داعش است. 
امید می رود جزئیات بیشتری در هفته آینده مطرح شود. 

وی ضمن حمایت دوباره دولت و مردم افغانستان در مقابله با طالبان و اطمینان داشتن به نیروهای افغان گفت: نیروهای آمریکایی اوایل امروز عملیات هوایی در اطراف قندوز را صورت داده‌اند تا تهدیدهای موجود علیه نیروهای ائتلاف و افغان را در منطقه از میان بردارند. 
این عملیات را هواپیماهای بال ثابت خلبان دار صورت انجام دادند. همچنین شماری محدود از نیروهای ائتلاف در قندوز برای آموزش، مشاوره و کمک رسانی به نیروهای افغان حضور دارند. 
رئیس جمهور "غنی" پیش‌تر درباره اوضاع قندوز صحبت کرده است و برای اطلاع بیشتر از اوضاع افغانستان، شما را به مقامات افغان ارجاع می‌دهیم. 

"کوک" درباره سقوط قندوز گفت: شکی نیست که این حادثه یک شکست برای نیروهای امنیتی افعان می‌دانیم. البته در روزها و هفته‌های اخیر شاهد واکنش این نیروها هستیم و همانطور که تصریح کردم، ما به نیروهای افغان و توانمندی آنان برای مقابله با طالبان اطمینان داریم و این حادثه باعث نمی‌شود درباره طالبان ارزیابی تازه‌تری داشته باشیم. 

وی درباره حضور داعش در افغانستان گفت: البته ما درباره حضور هر گروهی در افغانستان نگرانی داریم و این نگرانی مدت‌هاست که ایجاد شده است. ما به همکاری با شرکای افغان خود برای مقابله با این گروه‌ها ادامه می‌دهیم زیرا این گروه‌ها برای دولت افغانستان نیز یک تهدید به شمار می‌آیند. نیروهایی از ائتلاف نیز در قندوز حضور دارند و کارهایی را که پیشتر در رابطه با آموزش انجام می‌دادند، اکنون نیز ادامه می‌دهند. 

سخنگوی پنتاگون درباره تشکیل مرکز هماهنگی میان روسیه، ایران، عراق و سوریه گفت: ما همچنان از دولت عراق حمایت می‌کنیم. 
آنان شریک ما هستند و همچنان با آموزش نیروهایشان و مشاوره نظامی به این کار ادامه می‌دهیم. عراق کشوری مستقل است و تصمیم‌های خود را می‌گیرد و از نظر ما، این تصمیم بخصوص به معنی کمرنگ شدن روابط ما با عراق به شمار نمی آید. 
البته حضور دولت سوریه در این مورد برای ما نگران کننده است زیرا مسئول اصلی تحولات امروز سوریه هستند؛ ولی ما به همکاری خود با دولت عراق ادامه می‌دهیم. ما در حال حاضر ائتلاف بیش از شصت کشور را در مبارزه با داعش رهبری می‌کنیم و این امر به معنی تضعیف نقش آمریکا نیست. 

وی درباره حضور احتمالی نیروهای پیشمرگه در سوریه گفت این نیروها تحت فرماندهی مستقیم آمریکا نیستند. 
اینکه چه طرحی دارند و کجا مستقر می‌شوند، ما بی خبر هستیم و تحرکات آنان با ما هماهنگ نمی‌شود و تحت فرماندهی ما نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار