ارومیه؛

تاثیر بسزای کشت کلزا در مدیریت مصرف آب

کشت کلزا نقش بسزایی در مدیریت مصرف آب دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در جلسه ستاد دانه های روغنی استان گفت: کشت کلزا در مزارع کشاورزی استان می‌تواند در مصرف بهینه آب و افزایش راندمان آب مصرفی در مزارع نقش بسزایی داشته باشد.

اسمعیل کریم زاده افزود:کشت کلزا در استان به طور معمول از 5 شهریور ماه آغاز می‌شود و تا 15 مهر ماه ادامه دارد.

کریم زاده ادامه داد: سه هزار هکتار از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای کشت کلزا در استان برای سال زراعی جاری ابلاع شده است که تا کنون 256 هکتار ازاراضی زراعی استان زیر کشت محصول کلزا رفته است که باید این میزان سطح زیر کشت تا چند روز فرصت باقیمانده را از طریق برنامه های ترویجی افزایش و توسعه دهیم .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:در سنوات گذشته حدود 3500 هکتار ازاراضی زراعی استان زیر کشت محصول کلزا می رفت که سال گذشته 150 هکتار زیر کشت این محصول رفته بود که در سطح کشور نیز این امر روند نزولی دارد ،به طوری که از 240 هزار هکتار ازاراضی زراعی کشور زیر کشت این محصول فقط 40 هزار هکتار کلزا در سال گذشته در کشور کشت شده بود.

کریم زاده با تاکید بر لزوم توسعه کشت دانه های روغنی در استان ادامه داد: سالانه بیش از 4 میلیارد دلار برای واردات روغن نباتی مصرفی مردم در کشور هزینه می شود که رقم قابل توجهی است .

وی ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ریزی مناسب، استفاده از روش‌های نوین و کار کارشناسی و تحقیقاتی بتوان در راستای توسعه کشت کلزا و خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی در کشور گام‌های موثری برداریم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به کشت مکانیزه کلزا در استان، تصریح کرد: بر اساس آمار موجود تعداد 35 دستگاه هد برداشت کلزا در سطح شهرستانهای استان وجود دارد که تا کنون شهرستانهای پلدشت و نقده بیشترین سطح زیر کشت کلزا رادر بین سایر شهرستانهای استان در سال زراعی جاری دارند .

مقصود قربانی در خصوص مشکلات توسعه کلزا در استان اضافه کرد: کاهش شدید آبهای سطحی و زیر زمینی در زمان کشت ، عدم اعلام به موقع خرید تضمینی محصول و پرداخت بهای محصول خریداری شده ، نبود سم علف کش جهت مبارزه با علفهای هرز پهن برگ و مشکل ریزش محصول و تگرگ در زمان برداشت را از جمله مسایل و مشکلاتی عنوان کرد که باعث کاهش سطح زیر کشت کلزا در استان در طی سالهای اخیر شده است .


انتهای پیام/ی

برچسب ها: کلزا ، جهد کشاورزی ، آب ، مدیریت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.