قزوین؛

مزایا و مشکلات آبیاری

چند سالی است که صدای عطش زمین های خشک و کانال های آبیاری استانمان به گوش می رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ شرکت منابع مدیریت آب ایران هم اعلام کرده ، ده استان شامل ایلام، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، کرمان،‌ کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، یزد و قزوین با تنش آبی شدید مواجه اند.
کارشناسان حوزه کشاورزی معتقدند : این روند حاصل خشکسالی های متعدد در کنار فرهنگ نادرست استفاده از منابع آبی است به طوری که هم اکنون نود و یک درصد منابع آبی در بخش کشاورزی به صورت نادرست استفاده می شود.

فلاح کارشناس اداره کل هواشناسی استان قزوین می گوید: امسال به طور میانگین دویست و پنجاه میلیمتر بارندگی در استان داشتیم که نسبت به وضعیت نرمال ، سی درصد کمتر است.
به گفته کارشناسان ، اگر برای کم آبی و تنش شدید آب فکری نکنیم باید منتظر روزهای ناگواری باشیم .

حبیبی معاون عمرانی استاندار قزوین  می گوید: سرانه مصرف آب آشامیدنی و بهداشت به ازای هر نفردر شهر120 تا 130 لیتر و در روستا 95 لیتر است که این میزان در استان دو برابر استانداردهاست.
قزوینی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین هم می گوید: بخش کشاورزی 91 درصد ،صنعت و خدمات 4 درصد و آب آشامیدنی 5 درصد  از مصرف  آب را در استان را به خود اختصاص داده اند.
به گفته ی قزوینی کاهش بارش ها، مصرف بی رویه و حفر چاه های غیر مجاز باعث شده است  سفره های آب زیر زمینی استان حدود 300 میلیون متر مکعب کسری مخزن داشته باشند.
همین تنش آبی شدید بهانه ای شد تا در همایشی کارشناسان و کشاورزان به فکر بیفتند تا با روش های نوین آبیاری ، درکنار پلمب چاههای غیر مجاز مصرف را در مزارع بهینه کنند.         
مهدوی عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین گفت : سالانه حدود دو میلیارد متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی دشت قزوین برداشت، و  نود و یک درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می شود.
*روش های نوین آبیاری
برای جلوگیری از هدر رفت آب از دو روش قطره ای و بارانی می توان درمزارع استفاده کرد.
نصیری کارشناس جهاد کشاورزی استان روش قطره ای را بهتر از بارانی دانست و گفت: با روش آبیاری قطره ای همه ی سطح تشنه خاک از آب استفاده می کند و باد نیزدر آن اثر ندارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم درباره تجهیز زمین های کشاورزی به سیستم های آبیاری گفت : هم اکنون 35 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به سیستم های تحت فشار مجهز و 20 هزار هکتار آن هم در دست مطالعه و اجراست.
ابراهیمی پاک افزود: با آبیاری نوین به ازای هر هکتار در زمین های زراعی 5 تا 6 هزار متر مکعب آب درسفره های زیرزمینی ذخیره می شود.
عطایی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم می گوید : در روش باراني بين هفتاد تا هشتاد درصد و در روش قطره اي بين نود تا نودو پنج درصد در مصرف آب صرف جويي می شود.

یکی از کشاورزان شهرستان بوئین زهرا می گوید: 130 هکتار از زمینهایش به این شیوه آبیاری می شود و سالانه حدود 3/2 در مصرف آب صرفه جویی می کند.
آقاجانی کشاورز دیگر هم  گفت: با آبیاری قطره ای در زمین های کشاورزی نرجه محصولات کشاورزی هم از لحاظ کیفی و کمی  افزایش چشمگیری داشته است.
بگفته ی عطايي مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوين ؛ با سي وپنج هزار هکتاراز اراضي کشاورزي استان که  به آبياري قطره اي و باراني تجهيز شده  شاهد صرفه جویی چهار هزار و پانصد متر مکعبی مصرف آب در هر هکتار هستیم .

اما برخی کشاورزان برای توسعه استفاده از آبیاری های نوین در باغ ها و مزارع شان گلایه هایی دارند . 

محمد خسروی باغدار الموتی می گوید : برای دریافت تسهیلات آبیاری قطره ای باید هفت خان رستم را بگذرانیم واقعا مراحل دریافت وام طولانی و این انگیزه کشاورز را از بین می برد .

وی می افزاید : زمین ها باید یک هکتار باشد تا تسهیلات شامل آن شود درصورتی که بیش از 90 درصد زمین های روستایی زیر یک هکتار است از مسئولان انتظار داریم فکری کنند.

قاسم کلهر از زیتون کاران طارمی هم می گوید : از مدیران جهاد کشاورزی انتظار داریم مزایای سیستم های آبیاری نوین را برای کشاورزان بیان کنند چرا که خیلی از آنها هنوز اعتقادی به این شیوه مهم ندارند و این مسئله مهمی است .

نصیری کارشناس جهاد کشاورزی استان قزوین می گوید : تشریح مزایای سیستم های آبیاری نوین واقعا ضروری است و هر کشاورزی می تواند با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی از مزایای آن اطلاع یابد .

نصیری می افزاید : در بحث مراحل طولانی وام دهی هم باید بگویم چند سازمان در این امر دخیل هستند و برای مشخص شدن مالکیت زمین ها باید از دستگاههای مختلف از جمله امور اراضی استعلام گرفته شود .

نصیری اضافه کرد : از همه این موارد که بگذریم ، کاهش هزینه کارگری، صرفه جویی در مصرف کود و کاهش رشدعلف های هرز و فرسایش خاک ، کاهش آفات و امکان پذير شدن آبياري در اراضي شيبدار از جمله مزایای آبیاری قطره ای است .

نصیری همچنین گفت: استفاده از این روش در زمین های با هکتار کم بدلیل هزینه ی بالای سالیانه مصرف برق و شستشوی مداوم با مواد شیمایی مرقون به صرفه نیست.
نیکومجري طرح آبياري نوین سازمان جهاد کشاورزي استان قزوين هم می گوید: دولت به منظور کمک و ترغیب کشاورزان برای اجرای سامانه های نوین آبیاری ، هشتاد و پنج درصد هزینه ها را به صورت بلاعوض ، پرداخت می کند.

وی می افزاید : سالانه سه ميليون و دويست هزار تن انواع محصولات کشاورزي در استان قزوين توليد مي شود که با اجراي سامانه های نوین آبیاری قابلیت افزایش به بيش از چهار ميليون و سيصد هزار تن را دارد.
بگفته ی کارشناسان اشتباهاتمان در مصرف بخش کشاورزی به قدری زیاد شده است که طبیعت پاسخ خوبی به ما نمی دهد و محصولات کشاورزیمان از بین رفته است و تنها راه حفاظت از منابع آب زیرزمینی حرکت به سمت استفاده از روش های نوین آبیاریست .
یادمون نره دشت قزوین زمانی نه چندان دور نگین فلات ایران بود و حالا اگر سرعت بهره برداری از آب های زیر زمینی و بی رویه مصرف کردن آب همین طور ادامه داشته باشد تا 5 سال آینده باید شاهد مرگ دشت حاصل خیز قزوین باشیم.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: مشکلات ، آبیاری ، نوین ، قزوین ، زمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.