اسدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

امنیت در سایه صلح اتفاق خواهد افتاد

عضو شورای مرکزی مرکز دانشجویی حقوق بشر ایران گفت: صلح با اجرای حقوق بشر در محيط های بين الملل تعریف می‌شود.

امنیت در سایه صلح اتفاق خواهد افتاد" امین اسدی" عضوشورای مرکزی مرکز دانشجویی حقوق بشر ایران در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه امنیت در سایه صلح اتفاق خواهد افتاد، گفت: در طول تاريخ عده زيادى از حكمرانان قدرت‏طلب و زورمدار با ادعاى برقرارى صلح و عدالت جهانى، دنيا را به خاك و خون كشيدند و امروز نيز شاهد هستيم كه استكبار جهانى به سركردگى آمريكا با شعار مقابله با تروريسم و استقرار صلح و آرامش در غرب آسیا، فلسطين، افغانستان و عراق را به صحنه ناجوانمردانه‏ترين و خشونت‏بارترين جنگهاى تاريخ بدل ساخته و در تلاش براى حفظ برترى نظامى و سياسى خود بر دنيا به هر جنايتى دست مى‏زند.

وی افزود: واژه صلح متضاد با جنگ و عدم آرامش است . دوستداران ، عدالت طلبی ، صلح طلبی  دشمنان خشونت طلبی  ،ویرانگری  وجنگ طلب.اکنون افراط گری و خشونت بسیاری از کشورها و ملت ها  را در رنج قرار داده و درگیری با جنگ در برابر افراط گری و خشونت ، محصولی جز ویرانی و آوارگی مردم نداشته است.

عضو شورای مرکزی مرکز دانشجویی حقوق بشر ایران اظهار داشت:  خشونت و افراط گری نه تنها مانع صلح است بلکه در هرگام امنیت اجتماعی مردم را نیز تهدید می کند. در دایره خشونت و افراط گری، گفت وگو و تعامل جایگاهی ندارد .مردم در سراسر جهان از خشونت و افراط گری خسته اند و آن را ناشی از سیاست های برخی دولت های استعماری می دانند،خشونت و افراط گری تنها با  برقراری صلح جهانی و اجرای عدالت برای تمام بشریت محو خواهد شد.

این فعال دانشجویی بیان داشت: صلح با اجرای حقوق بشر در محيط های بين الملل تعریف می شود و تدابیری در این زمینه وجود دارد، برخي از اين تدابير عبارتند از: عدالت خواهي ، علم گستري، دانايي‌محوري، توجه به امنيت ، فراگير حمايت از صلح پايدار و مبارزه با فرهنگ امپریالیستی و مقابله با تفکر سرمايه‌ داري.

اسدی گفت: همچنین در این راستا مقابله با مکاتب و انديشه‌های ضد ‌بشری همچون افراط گرایی مذهبی که منشأ آن را می توان در فهم نادرست از دین دانست و در تمام ادیان این افراط گرایی منحرف شده از مسیر اصلی دین وجود دارد چه در یهودیت، مسیحیت و اسلام، ناسیونالیسم افراطی که برمحور قومیت گرایی و قبیله گرایی زمینه خشونت را فراهم کرده و رفتارهای نژاد‌ پرستانه مروج خشونت شده است.

وی ادامه داد: حق استفاده از صلح، امنیت، تعیین سرنوشت، ارتباطات، استفاده از محیط زیست سالم و حق برخورداری از میراث مشترک بشریت از جمله حقوق بشری نسل سوم، موسوم به حقوق همبستگی که ویژگی مشترک این حقوق فقدان سند الزام آور و تضمین کننده در عرصه بین الملل است .هرچند که درج مکرر این موارد حقوقی در قطعنامه های سازمان های بین المللی و اعلامیه ها به عرفی شدن این حقوق در عرصه بین الملل کمک کرده است تا زمینه تدوین حقوق با ضمانت اجرایی و الزام آور را میسر کند. 

اسدی در پایان خاطر نشان کرد: علی رغم تمامی تلاش هايی که در طی چند دهه برای نهادينه سازی حقوق بشر در سراسر جهان صلح به عنوان حق بشر با تعريف و قلمرو مشخص شده است که همچنان ابهامات بسياری درخصوص آن وجود دارد و همين امر مانع از درج آن در يک معاهده بين المللی شده و لازم است شورای حقوق بشر کاملا عادلانه و بیطرفانه به حقوق بشر توجه کند. 

انتهای پیام/
برچسب ها: عربستان ، منطقه ، صلح ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار