ساخت نانو‌ذرات نقره در دانشگاه صنعتی امیر‌کبیر

محققان دانشگاه صنعتی امیر‌کبیر با استفاده از دو ماده طبیعی در محیط زیست توانستند نانو ذرات نقره را بدست آورند.

مجید نصیری برومند مجری طرح در گفتگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اهمیت استفاده از مواد دوست‌دار طبیعت در ساخت نانو ذرات نقره گفت: نانو ذرات نقره از لحاظ علمی و صنعتی بسیار قابل توجه هستند و روش‌های متعددی برای سنتز آنها ابداع شده است.

نصیری تصریح کرد: روش‌های سبز سنتز نانو ذرات به دلیل کاهش تولید مواد سمی و خطرناک برای انسان و محیط زیست، می‌توانند جایگزینی برای روش‌های رایج شیمیایی باشند.

وی تصریح کرد: در این تحقیقات که با عنوان "سنتز سبز نانو ذرات نقره با استفاده از مواد رنگ‌زای طبیعی" در دانشگاه امیر کبیر اجرایی شد، سعی بر آن شد تا از مواد رنگزای طبیعی رایج در صنعت قالی بافی استفاده شود.

این مجری طرح اظهار داشت: نتایج نشان داد مواد رنگ‌زای طبیعی علاوه بر اینکه موجب سنتز نانو ذرات نقره گردیده و موجب پایداری نانو ذرات نیز شده است.

وی با اشاره به کاربردهای نانو ذرات تولید شده به این روش عنوان کرد: نانو ذرات تولید شده دارای خاصیت آنتی باکتریال است از این رو می‌توان از آنها در حوزه پزشکی و منسوجات ضد میکروب استفاده کرد.

نصیری با اشاره به کاربرد دیگر این روش در تهیه پشم رنگرزی شده مورد نیاز صنعت قالی بافی با ویژگی‌ ضد میکروبی، خاطر نشان کرد: الیاف رنگرزی شده با این روش ویژگی آنتی باکتریال خواهند داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.