علی لاریجانی در مراسم سالگرد درگذشت پدر شهیدان تأمینی:

رونق تولید مسئله اول کشور باشد/جهاد ذهن و نگاه انسان به زندگی را تغییر می‌دهد

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه رونق تولید در کشور باید مسئله اول باشد گفت:برای ایجاد شغل و آبادانی باید به تولید توجه کرد.

رونق تولید مسئله اول کشور باشد/جهاد ذهن و نگاه انسان به زندگی را تغییر می‌دهدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه 22 مهرماه)  در مراسم اولین سالگرد درگذشت ابوالشهدا "حاج مرتضی تأمینی" پدر شهیدان علیرضا و حسین تأمینی، گفت:حضور در مراسم شهدا یک سعادت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به زحمات دکتر تأمینی و سایرنمایندگان استان گیلان درمجلس برای رفع مشکلات استان گیلان افزود: در مجلس شهدا خیر و درک و فهم و تقرب است.خداوند پدردکتر تأمینی را که فرزندانش در راه انقلاب شهید شدند،رحمت کند.

 

بدون مجاهدت نمی توان راه امام حسین(ع) را طی کرد

رئیس نهاد قانونگذاری با گرامیداشت فرارسیدن ایام ماه محرم گفت: زمانی که درباره محرم صحبت می شود یا در جلساتی که مختص عزاداری امام حسین(ع) است باید مخلصانه شرکت کرد، محرم یک صراطی بود که امام حسین(ع) به مردم نشان داد که اگر زندگی واقعی می خواهید باید اهل مجاهدت و گذشت باشید و بدون مجاهدت نمی توان راه امام حسین(ع) را طی کرد.

لاریجانی افزود:درمراسم عزاداری امام حسین(ع) باید بدانیم که چه علامت‌هایی در راه این امام وجود دارد، این طور نباشد که در عزاداری امام حسین(ع) شرکت کنیم و روز بعد به دنبال یک راه دیگر باشیم، رهرو امام حسین(ع) باید اهل شهادت ومجاهدت باشد.

 

جهاد ذهن و نگاه انسان به زندگی را تغییر می‌دهد

وی افزود: پیامبر(ص) فرمودند کسی که اهل مجاهدت نباشد یا حب جهاد نداشته باشد به مانند منافقین از دنیا رفته است، چون مسئله شهادت متن زندگی مسلمانان واقعی است.

رئیس‌مجلس با بیان اینکه جهاد رکن زندگی یک مسلمان است،افزود: جهاد ذهن و نگاه انسان به زندگی را عوض می کند و پیروان امام حسین(ع) باید عشق به جهاد داشته باشد.

وی افزود: انقلابی که امام خمینی (ره) بنیانگذاری کردند،فکر جهاد را تبلور بخشید ؛بنابراین باید رهرو امام حسین(ع) و شهادت باشیم، اکثر مسئولان انقلاب یا از خانواده های ایثارگران هستند یا خودشان جانباز و ایثارگر باشند و در این مراسم که دکتر تأمینی صاحب مجلس هستند خود ایشان دو برادر شهید تقدیم انقلاب کردنددر خصوص سایر نمایندگان نیز اینگونه است که این نعمت بزرگی است یعنی مسئولان وبستگان آنان در جبهه و روزهای سخت همراه مردم بوده اند، موضوعی که امام راحل روی آن تأکید داشتند که مسئولان در شرایط سخت باید در کنار مردم باشند.

  لاریجانی ادامه داد: در دل باید حب جهاد و شهادت باشد به دلیل اینکه بدون این نمی توان به سعادت دست یافت البته شاید زندگی های متفاوتی نیز دیده باشیم اما برای زندگی با عزت باید به اصل جهاد توجه شود.

وی افزود: برخی کشورها نمی توانند روی پای خود بایستند اما امروز با وجود اینکه برخی کشورها با ایران اسلامی مخالف هستند اما جرأت تجاوز ندارند که این به دلیل روحیه مجاهدت مردم است.

  لاریجانی افزود: در اطراف کشور ما ناامنی هایی وجود دارد که به دلیل این است که شمشیر آنان روی زمین است و اهل مجاهدت نیستند اما در نظام جمهوری اسلامی ایران که بر اساس مکتب امام حسین(ع) است مردم اهل مجاهدت هستند بنابراین دشمنان می دانند تجاوز به ایران برای آنان هزینه های بسیار سنگینی خواهد داشت.

 

برای داشتن حکومتی عزتمند باید از ظرفیت نیروی انسانی تحصیلکرده استفاده شود

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: بعد از دفاع مقدس نیز باید همواره پرچم عزتمندی جمهوری اسلامی در احتزاز باشد.

لاریجانی گفت: کسی که لباس مجاهدت را از تن در بیاورد دیگر عزتمند نیست، برای داشتن حکومتی عزتمند باید به توانمندی های داخلی توجه شود و از ظرفیت نیروی انسانی تحصیلکرده،اقتصاد و فرهنگ باید استفاده شود و این موضوعات را شکوفا کرد.

وی گفت: مقام معظم رهبری درخصوص توجه به نخبگان تأکید دارند به دلیل اینکه بدون تکیه به افراد دانشمند توسعه مطلوب امکان پذیر نیست.

لاریجانی گفت:مشکلات امروزاقتصاد کشورعمدتا به دلیل سوء‌مدیریت و نشناختن ظرفیت‌های کشور است، به دلیل اینکه ما کشورفقیری نیستیم و از نیروی تحصیلکرده خوبی برخوردار هستیم.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: اگر از نیروی تحصیل‌کرده در مسیر تولید استفاده شود،جهش درکشور ایجاد می شود،اما اگر شغلی نباشد برای جوانان آنان دچار سرخوردگی می شوند.

وی با اشاره به برخوردار بودن از منابع طبیعی،افزود: ما در یک دوره ای منابع کشور را تلف کردیم و از منابع در جهت افزایش ثروت استفاده نشد.

لاریجانی افزود: مقام معظم رهبری روی اقتصاد مقاومتی تأکید دارند به دلیل اینکه می خواهند توسعه کشور مردمی شود.

وی ادامه داد: مناقشه مسئله هسته‌ای درحال به سرانجام رسیدن است و درمجلس در کمیسیون ویژه برجام و سایر کمیسیون ها و همچنین در صحن علنی نمایندگان موضوع را بررسی و تصمیم گیری کردند که این باید آثاری برای تلاش فراگیر علمی در راستای توسعه کشور باشد.

رئیس مجلس افزود: در استان گیلان ظرفیت های طبیعی خوبی وجود دارد و باید شرایطی فراهم کرد تا از استعدادها در زمینه رونق تولید کشور استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه رونق تولید در کشور باید مسئله اول باشد افزود: برای ایجاد شغل و آبادانی باید به تولید توجه کرد، امام علی(ع) در سفارش به مالک اشتر فرمودند «قبل از گرفتن مالیات به فکر آبادانی باش، تا زمانی  که کشور آباد نشود مالیات و شغل نیز نخواهد بود».

 

قوای سه گانه یک خط روشن برای گسترش تولید داشته باشند

لاریجانی افزود: در فرصتی که بعد از موضوع هسته ای در کشور به وجود آمده و شرایط سخت پشت سر گذاشته شده،امیدوارم به سمت تولید حرکت کنیم ما وارد فازی می شویم که قدری دریچه ها باز می شود.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: مردم سختی ها را تحمل کرده اند تا امروز شرایط اقتصادی تغییر کند و من به این موضوع امیدوارم و اگر قوای سه گانه یک خط روشن برای گسترش تولید داشته باشند می توان با استفاده از نیروی انسانی جهشی در تولید ثروت داشته باشیم.

لاریجانی گفت:مردم تحمل کردند و آماده اند که گشایش ها ایجاد شود تا فرزندانشان موفق باشند.

وی افزود:دربررسی برنامه‌ششم توسعه به اقتصاد و تولیدملی توجه خواهد شد.

لاریجانی افزود: نمایندگان مردم گیلان درمجلس مشکلات استان را درموضوعاتی مانند سرمایه گذاری، مهار آب ها و مسائل کشاورزی مطرح کردند و این موضوعات از طریق وزرای مربوطه و آقای "زمانی" مشاور ما در مجلس پیگیری خواهد شد تا دربرنامه ششم توسعه نیز لحاظ شود.

وی افزود:گیلان یک استان مستعد تولید است که باید مشکلاتش رفع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی درپایان یادآورشد: درمجلس قانون‌های خوبی برای رفع موانع تولید تصویب شده که با ایجاد فضای جدید این قوانین می تواند درزمینه سرمایه‌گذاری معرف باشد.

گفتنی است؛"محمد حسین قربانی" نماینده مردم آستانه درمجلس و رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در ابتدای این مراسم از حضوردکترلاریجانی دراین استان و توجه به مسائل شهرستان های مختلف تشکر و قدردانی کرد.

شعارامام‌حسین (ع) تغییر‌دهنده دل‌ها است/ مشکلات گیلان در برنامه ششم توسعه لحاظ می‌شود

دکتر لاریجانی افزود:‌درآستانه ماه محرم هستیم،امام حسین (ع) راهی را به ما نشان داده است که پیروان اهل بیت (ع) را جاویدان کرد.امام حسین (ع) نشان داد در مرگی که عزتمند است،بهتر از حیات همراه با ذلت است و این شعار بلندی بود،شاید در دنیای امروز که دنیازدگی در آن وجود دارد،باعث شده درک درستی از سعادت وجود نداشته باشد،اما شعارامام حسین (ع) تغییر‌دهنده دل‌ها است و زندگی را عوض می‌کند.

وی گفت: دنیای امروز دنیای غفلت است و باعث شده انسان‌ها از حقیقت دور شوند. در زمان گذشته زندگی‌ها با معنویت آغاز و با راه و رسم اولیاء(ص)زینت می‌یافت.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: انسان‌ها طوری شرایط را در دنیای امروز تنظیم کرده‌اند که غبار غفلت باعث شده علاوه بر اینکه دنیا را درست نبینیم، دیدن آخرت نیز برای انسان‌ها سخت شود.این درحالی است که ما باید به معاد ایمان داشته باشیم، زیرا بعد از رکن توحید،رکن معاد است و در آیات الهی روی روز آخرت و معاد تاکید شده است،به دلیل همین است که آن روز مهم است.

دکترلاریجانی ادامه داد: امام علی (ع) می‌فرماید که انسان‌ها در خواب هستند و وقتی که مردند، بیدار می‌شوند، زیرا در این دنیا شرایطی است که دچار غفلت می‌شویم، اما وقتی انسان‌ها از دنیا رفتند، آن وقت دریچه‌ها باز می‌شود،بنابراین انسانی فرهیخته است که دراین دنیا بتواند دنیای آخرت را ببیند و شهدا درهمین دنیا با چشم‌هایشان حقیقت را دیده‌اند،به همین جهت از شهادت استقبال کردند.

مقام شهادت و مجاهدت در فرهنگ اسلامی یک فرهنگ والا محسوب می‌شود

وی گفت: "امام علی (ع) در نامه‌اش به مالک اشتر فرمود که از خدا خواسته است که آخر زندگی‌اش را سعادت و شهادت قرار دهد" و در روایات آمده است زمانی که اولین قطره خون شهید به زمین ریخته می‌شود، خداوند می‌فرماید این تو و این بهشت، این در حالی است که مردم زمانی که از دنیا می‌روند، مورد سوال قرار می‌گیرند و زمانی که از پیامبر (ص) سوال کردند؛چرا از شهدا سوال نمی‌شود، ایشان فرمودند زیرا شهیدان برق شمشیری که به سمت آنها آمده را تحمل کرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود:مقام شهادت و مجاهدت درفرهنگ اسلامی یک فرهنگ والا محسوب می‌شود،به همین جهت روشنایی در زندگی برای کسانی است که اهل شهادت هستند.

  نیروی انتظامی نیرویی امنیت‌ساز،مرزبان و محل تکیه مردم است


وی با بیان اینکه فرهنگ شهادت و مجاهدت پس از انقلاب  در خانواده‌ها رشد کرد، افزود:نیروی انتظامی، نیرویی مهم،امنیت‌ساز،مرزبان و محل تکیه مردم است و به وسیله شهادت‌طلبی این نیرو مردم به آن علاقه‌مند هستند؛زیرا در شرایط سخت درکنارمردم هستند.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: نیروی انتظامی در حال حاضر به خاطر حضور در میدان مبارزه در مرزها و مبارزه با اشرار همچنان روحیه مجاهدت و شهادت را زنده نگه ‌داشته‌ است و این راه باید به‌عنوان میراث گرانقدر برای کشور مورد صیانت قرار گیرد.

لاریجانی افزود: آقای لاهوتی و نمایندگان و مسئولان استان گیلان مشکلات این استان را بیان کرده‌اند و در جلساتی که داشته‌ایم نیز این موضوعات بررسی شده است.

 

ایستادگی کردیم تا بفهمند با زور نمی‌شود جلوی رشد فناوری هسته‌ای ما را بگیرند

وی درخصوص مسائل هسته‌ای گفت: در صحنه بین‌المللی در موضوع هسته‌ای 12 سال مصاف جدی با غرب وجود داشت و آنها نمی‌خواستند براساس ضوابط بین‌المللی حقوق ملت ما را تامین کنند و زور می‌گفتند و ما چه می‌توانستیم بکنیم و تنها راه استقامت و ایستادگی بود.

رئیس قوه مقننه کشورمان بیان کرد: باید ایستادگی می‌کردیم تا بفهمند با زور نمی‌شود جلوی رشد فناوری هسته‌ای ما را بگیرند، آنها در ابتدای کار شروع به سروصدا کردند تا جلوی پیشرفت ما را بگیرند و ما مجبور به ایستادگی برای دستیابی به پیشرفت بودیم و مقام معظم رهبری فرمودند همه باید پایداری کنند که این تصمیم درست و دقیقی بود. البته دشمنان ظلم، تهدید و تحریم کردند، خیلی مواقع نیز دراتهام‌زنی دشمنان بلوف زدند.

لاریجانی افزود: درمقابل زورگویی دشمنان راهی جزمقاومت نبود و امروز ایران اسلامی در زمینه فناوری هسته‌ای پیشرفت کرده و دشمنان فهمیدند با فشار نمی‌توانند جلوی پیشرفت ما را بگیرند و با ایران وارد مذاکره شدند و ما نیز باید تحریم‌ها را برمی‌داشتیم و دانش هسته‌ای را تثبیت می‌کردیم.

 

مجلس جلوی گریزگاه‌ها را گرفته است/دربیان معایب و محاسن برجام سلیقه‌های سیاسی نیز موثر بود

وی تصریح کرد:مذاکرات از پایان دولت قبل شروع و نهایتاً تبدیل به توافق شد که تحریم‌ها برداشته شود و در این رابطه خیلی زحمت کشیده شد.البته طرف‌های غربی شیطنت کردند ولی می‌دانند که با  دقت کارشان مورد توجه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:درمجلس موضوع توافق درجلسات مختلف و در کمیسیون‌های تخصصی مورد رسیدگی قرار گرفت و در رسانه‌ها نیز صاحب‌نظران معایب و محاسن را بیان کردند،البته در بیان معایب و محاسن سلیقه‌های سیاسی نیز موثر بود. ممکن است ضعف‌هایی وجود داشته باشد،اما مجلس جلوی گریزگاه‌ها را گرفته است.

لاریجانی،تاکید کرد: درمجلس تصویب شد که اگر طرف غربی تحریم‌ها را لغو یا به بهانه‌ای دیگر تحریم‌ها را احیا کند،همکاری‌های ما متوقف می‌شود و باید کارخانه غنی‌سازی 190 هزارسو ساخته شود و آنان باید بدانند که اگر مبنای کار همکاری است،باید سند را درست اجرا کنند.

وی تصریح کرد: غربی‌ها می‌خواستند نگرانی‌هایی درخصوص محدودیت‌های موشکی و نظامی ایجاد کنند که با صراحت بیان شد دولت و نیروهای مسلح کشور موظف هستند تمام فعالیت‌ها را در زمینه‌های دفاعی،هوایی، دریایی،موشکی، پیشران‌های اتمی و باطری‌های نوترونی تقویت کنند.

 

غربی‌ها خود را درمیدان عمل نشان دهند

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه بنیه دفاعی کشور نباید محدود شود، گفت: شورای امنیت ملی باید نظارت کافی را در زمینه‌های مختلف داشته باشد و غربی‌ها نیز خود را درمیدان عمل نشان دهند. بعد از برجام باید شرایط اقتصادی کشور پویا شود.

لاریجانی با تشکر ازشورای نگهبان برای تصویب طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران،گفت: امروز شرایط منطقه حساس و پرتلاطم است و شاید در 70 الی 80 سال اخیر هیچ‌وقت این همه بحران وجود نداشته است و متاسفانه برخی از کشوها گاهی با کمک کردن به عناصر افراطی می‌خواهند مشکل را حل کنند که این مثل سم وارد ریه خودشان می‌شود.

 

وضعیت کنونی کشور از لحاظ اقتصادی در زمینه‌های اشتغال و تولید لطمه خورده است

وی بیان کرد:ایران از قدرت امنیت بالایی برخوردار است،اما باید شرایط منطقه را دقیق رصد کند،به دلیل اینکه این موضوع شوخی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به شرایط اقتصادی ،افزود: برای بهبود شرایط اقتصادی باید مسئولان کشور یکدل باشند و باید پذیرفت وضعیت کنونی کشور از لحاظ اقتصادی در زمینه‌های اشتغال و تولید لطمه خورده و باید حرکت جهنده‌ای در این زمینه به‌وجود آید.

 

سوءمدیریت‌های گذشته باید تبدیل به مدیریتی نو و فعال شود

لاریجانی تصریح کرد: باید سوءمدیریت‌های گذشته تبدیل به مدیریتی نو و فعال شود تا زمینه جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری فراهم شود که این موضوع اشتغالزایی را در پی دارد.

وی افزود: درمجلس" قانون رفع موانع تولید "تصویب شد و برای مشکلات کم‌آبی و همچنین مشکل آب روستاییان از صندوق توسعه ملی 500 میلیون دلار اختصاص داده شد.همچنین راهکارهایی برای مشکلات چایکاران و برنجکاران در بودجه لحاظ شده که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

بنیه اقتصای قوی ،کشوررا دربرابر بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی عزتمند می‌سازد

رئیس نهاد قانونگذاری بیان کرد:اگر می‌خواهیم کشورعزتمندانه دربرابر بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و در مقابل افراد ستمکار پیروز شود، باید بنیه اقتصای تقویت شود.

لاریجانی با بیان اینکه کشورما متعلق به امام حسین (ع) است،افزود: اگر بنیه اقتصادی قوی نداشته باشیم، نمی‌توانیم به آرمان‌هایمان دست یابیم، شهید مطهری فرمودند که تحقق آرمان‌های مهم اسلامی در پناه اقتصاد سالم رخ می‌دهد و اگر اقتصاد سالم نباشد، آرمان‌ها محقق نمی‌شود.

وی ادامه داد: اقتصاد سالم یک اقتصاد مولد است که برای سربلندی کشور به آن نیاز داریم و باید همه دست به دست هم دهیم تا حرکت اقتصادی به نتیجه برسد.

 

بخشی از بنیه غذایی کشور مربوط به کارکرد کشاورزی استان گیلان است

رئیس مجلس شورای اسلامی،گفت:استان گیلان ظرفیت‌های قابل توجهی دارد و در رابطه با مشکلات این استان گزارش مدونی ازسوی نمایندگان و مسئولان استانی درموضوعات مختلف تدوین شده که باید با بررسی و توسط مدیران اجرایی حل شود.

لاریجانی در پایان یادآورشد:بخشی از بنیه غذایی کشور مربوط به کارکرد کشاورزی استان گیلان است که باید به آن توجه کرد که امیدوارم با پیروی از تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص دستیابی به سیاست‌های اقتصادی مقاومتی کشور توسعه یابد.

گفتنی‌است؛ درابتدای این مراسم مهرداد‌بائوج‌لاهوتی نماینده مردم لنگرود درمجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد شهدای این استان،گزارشی از وضعیت و مسائل شهرستان و استان به رئیس مجلس ارائه کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: لاریجانی ، مجلس ، گیلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار