در اولین نشست خبری ششمین جشنواره مردمی عمار؛

نادر طالب زاده: جشنواره عمار یک خلأ را پر کرد/ گلایه وحید جلیلی از ارشاد

دبیر جشنواره عمار این جشنواره مردمی را در جهت پر کردن خلأ که در این حوزه وجود دارد اعلام کرد

 به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اولین نشست ششمین دوره جشنواره فیلم عمار در محل دبیرخانه جشنواره برگزار شد، پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم توسط مهدی کرباسی یکی از فیلم سازان جشنواره عمار مجری این برنامه اقبال شروع به بیان مقدمات جشنواره کرد. 

نادر طالب زاده بیان کرد: انصافاً معتقدم جشنواره فیلم مردمی عمار یک خلأ را پر کرد. ویژگی‌هایی در جشنواره عمار است که آن را جذاب کرده است به عقیده من اولین آموزشگاه سینمایی منسجم و متعهد انقلاب اسلامی محسوب می شود.

وی افزود: آموزش، تربیت نیرو و کشف استعداد مقدس است که عمار آن را انجام می‌دهد و این در پرتو جذب نیرو در تمام استان‌های کشور از طریق جشنواره عمار است.

طالب زاده با اشاره به استقبال مردمی از جشنواره عمار در سال‌های گذشته گفت: این استقبال طبیعی و مردمی بود و اختیار آن دست ما نبود به نظر من روح مردمی جشنواره و طراحی آن که بر عهده وحید جلیلی بود باعث جذب مردم و پیدا کردن مخاطب در بین مردم می‌شود.

طالب زاده اظهار داشت: من به طور طبیعی سال‌های سال است که با اهالی تفکر و رسانه مواجه می‌شوم که فهم و درکشان از عمار جدی و پیگیرانه است و این برای من افتخار است.

دبیر جشنواره با اشاره به تنوع موضوعات جشنواره عمار گفت: لیست موضوعات را که مطالعه می‌کردم دیدم که متنوع و کامل و با یک افق وسیع است ضمن این که میهمانان خارجی نیز از این جشنواره استقبال می‌کنند و اعتقاد دارند که کیفیت آن بالا و مناسب است. حتی یک سخنران ایتالیایی که در جشنواره حضور داشت و سخنرانی کرد این مراسم و جشنواره را به نوعی بی نظیر توصیف کرد و اعتقاد داشت که این فضا در ایتالیا وجود ندارد چون وقتی برای جوانان ایتالیا و مردم صحبت می‌کنیم نیمی از آن‌ها نمی‌فهمند و نیمی دیگر نیز فاسد هستند. میهمانان خارجی عمار سطح کیفی جشنواره را بالا می‌دانند و به نظر من این جشنواره می‌تواند الگوی منطقه و جهان باشد.

طالب زاده در ادامه بیان کرد: پیشرفت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته در کمیت و کیفیت آثار داشتیم و تعداد آثار ارسالی بیشتر نیز خواهد شد امیدوارم امسال بهتر و رو به جلوتر باشد.

سید رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره بیان کرد: مثل هر ساله اکران‌های مردمی عمار امسال هم داشته‌ایم با توجه به این که این اکران‌ها 50 درصد افزایش داشته است.گزارش‌های مکتوب و مصوری که به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شود نشان‌دهنده این است که کیفیت و تعداد آثار ارسالی بیشتر شده است و

وی عنوان کرد: مشارکت در جشنواره فقط به اکران آثار محدود نخواهد شد بلکه علاقه‌مندان به مشارکت می‌توانند در تهیه لوازم و تجهیزات اکران مردمی عمار کمک کنند که نمونه های آن  را داشته‌ایم مثل کمک هزینه یک زوج جوان معادل قیمت کفش عروس و داماد به جشنواره عمار اهدا شد و یا هزینه گل مراسم ترحیم در یک مجلس بزرگداشت از دست رفته به عمار هدیه شد یا برخی مکانی را به جشنواره عمار اختصاص دادند مثل حاج صادق آهنگران که حسینیه خود را در اختیار جشنواره عمار قرار داد دو پروژکتور هم به جشنواره عمار اهدا شده است و در مراسم نماز جمعه هم اکران مردمی فیلم‌های جشنواره را داشته‌ایم.

دبیر اجرایی جشنواره عمار ادامه داد: سعی داریم فراخوان‌های فصلی و مناسبتی عمار را در طول سال داشته باشیم و این جشنواره فقط به این ایام محدود نشود.

وی با اشاره به بخش بین‌الملل جشنواره عمار اظهار داشت: در طول یک ساله گذشته اکران‌های مردمی در سوریه، روسیه و پاکستان داشته‌ایم و این آغاز راه اکران بین‌المللی عمار است در این حوزه ارتباط فیلم سازان ایرانی با خارجی محقق می‌شود و سعی شده در بازارهای بین‌المللی فیلم‌ها اکران شوند و مخاطب خود را پیدا کنند.

منفرد تاکید کرد: امسال در فراخوان جشنواره 8 موضوع و 5 داریم که دو موضوع ویژه عمار، موضوع ایران و آمریکا و شهدای هفتم تیر است موضوع واقعی گوهرشاد و کشف حجاب رضاخانی هم که در دی ماه سالگرد آن را داریم جزء بخش‌های جشنواره عمار است.

وی با اشاره به دو بخش جدید در جشنواره عمار گفت: بخش بازی‌های رایانه ای و بخش گرافیک برای نخستین بار به این جشنواره اضافه شد و در قالب‌های داستانی، مستند، نماهنگ، پویانمایی، تیزرهای تبلیغاتی و ... آثار را دریافت خواهیم کرد.

وی در خصوص تعداد آثار ارسالی تا این زمان به جشنواره عمار گرفت: آثار ارسالی در مقایسه با سال‌های گذشته دو برابر شده است با توجه به این که هنوز بخش دریافت بازی‌های رایانه ای و گرافیک آغاز نشده است. تا  کنون تعداد فیلم‌ها بالغ بر 100 اثر بوده است.

وحید جلیلی مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره عمار بیان کرد: راه شهادت و خط مکتب شهادت خطی است که در آن خوف و حزن راه ندارد. کسانی که در مسیر این مکتب قرار بگیرند جامعه ای با نشاط خواهند داشت چون فرهنگ شهادت با ترس و غم همراه نیست و فرصتی برای شنیدن پیام امام حسین (ع) خواهد بود.

وی با اشاره به محاصره امام حسین (ع) در عاشورا گفت: هم از نظر مکانی و از نظر مانع شدن برای شنیدن پیام امام حسین (ع) در آن زمان محاصره وجود داشت و ما باید این محاصره را بشکنیم. جشنواره عمار تلاش دارد که در این حصر شکنی پیش آمد باشد

جلیلی عنوان کرد: 3 محور در حرکت جدید جشنواره عمار به طور جدی دنبال می‌شود پیوست اجتماعی، پیوست اقتصادی و پیوست بین‌المللی در پیوست اجتماعی، هنر انقلاب اسلامی باید از طریق رسانه و ابزار آن انجام گیرد در این چند وقت اخیر پروژکتور چند دست لپ تاپ و هارد به جشنواره اهدا شده است که باید در این زمینه فرهنگ سازی شود و برای هنر انقلاب تهیه لوازم و وسایل انجام شود که امیدواریم در سال‌های بعد در این خصوص خبرهای خوبی ارائه کنیم. پیوست دیگر ، پیوست بین‌المللی است که در این پیوست در ارتباط با فیلم سازان خارجی قرار می‌گیریم و آثار خود را در کنار آثار آن‌ها به اکران عمومی می‌رسانیم پیوست اقتصادی هم همین کم هزینه‌ها و تهیه لوازم و تجهیزات را در بر می‌گیرد.

جلیلی بیان کرد: در فضای بین‌المللی نیاز به حضور جدی و مشارکت بیشتر مردم هستیم.

وی با بیان این مطلب افزود: بهترین و حرفه‌ای‌ترین محصولات سینمای جمهوری اسلامی به مخاطب واقعی خود نمی‌رسد به عنوان مثال فیلم بازمانده که پس از گذشت این همه سال به مخاطب اصلی خود که فلسطینی‌ها بودند نرسیده است. ما در تلاش هستیم ه هنر انقلاب را که به صحنه آمده است به جهان و مخاطب اصلی آن معرفی کنیم و در این راه همکاری و مشارکت مردمی را می‌طلبیم.

مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره در خصوص بخش‌های جدید اضافه شده گفت: در این خصوص این بخش‌ها در نشست‌های تخصصی به ارائه توضیحات خواهیم پرداخت چون هنوز این بخش‌ها فعالیت خود را آغاز نکرده‌اند ابتکارات جدیدی در نظر گرفته‌ایم و برنامه‌ریزی‌های جدی صورت گرفته است.

وی در خصوص گسترش جشنواره عمار بیان کرد: برنامه ریزی برای گسترش عمار نداشتیم اما هر چه پیش‌تر و جلوتر رفتیم با واکنش مردم مواجه شدیم به این شکل که مردم دوست دارند که این جشنواره فقط محدود به فیلم نباشد و حوزه های هنری بیشتری را در خود داشته باشد این ایده‌ها بیشتر از این که حاصل جلسات شورای سیاست گذاری باشند حاصل ایده های مردمی هستند هر چقدر ایجاب کند به بخش‌های جشنواره اضافه خواهیم کرد اما باید شرایط آن نیز فراهم باشد.

وی در خصوص کمیت آثار ویژه روحانیت گفت: در خصوص آمار آثار ارسالی به موضوع روحانیت نمی‌توان گزارش قطعی داد اما در موضوع کارگردانی و تهیه‌کنندگی فیلم‌ها بیشتری حضور را بخش روحانیت داشته‌اند و فیلم‌های آن‌ها جزء فیلم‌های پرمخاطب بوده است مثل کوچه مقدس، رو به قبله و علمک بوده است.

جلیلی در خصوص پیوست اقتصادی توضیح داد: پیوست اقتصادی نه تنها موجب آسیب این جشنواره نمی‌شود بلکه باعث پیشرفت نیز است به عنوان مثال در یک روستا، در یک شب بیش از 7 میلیون تومان پول جمع شد تا یک سینما برای اکران‌های عمار هم داشته باشند تا همین الآن نیز جشنواره مردمی عمار با پیوست اقتصادی مردمی جلو آمده است و ما می‌خواهیم این را گسترش دهیم.

وی با اشاره به حوزه نشر در جشنواره عمار گفت: کتاب‌های جشنواره عمار رکوردها را جا به جا کرده است به عنوان مثال کتاب خاک‌های نرم کوشک به چاپ دویستم رسیده است و 600 هزار نسخه از این کتاب به فروش رفته است که نه به دست ناشر دولتی بوده و نه در تهران بلکه توسط ناشر خصوصی و در شهرستان‌ها بوده است باید تلاش کنیم بسترهای لازم را فراهم کنیم تا این اتفاق خوب در سینمای ایران بیفتد.

منفرد در خصوص فراخوان جشنواره عنوان کرد: 16 شهریور فراخوان جشنواره اعلام شد و 25 شهریور ثبت نام آغاز شد آثار باید تا پایان آبان به دبیرخانه تحویل داده شود و زمان برگزاری جشنواره 8 تا 17 دی ماه است که در سینما فلسطین برگزار خواهد شد. ارسال آثار به دبیرخانه از طریق پست یا ارسال پیک انجام می‌شود و نشانه دبیرخانه تهران- خیابان 16 آذر پلاک 60 است. آثار مکتوب مثل مقاله‌ها و نقدها را می‌توان از طریق سایت amarfilm.irارسال کرد.

طالب زاده در خصوص اکران بین‌المللی گفت: در آغاز راه اکران بین‌المللی هستیم و هنوز آن را به صور جدی آغاز نکرده ایم و تا به حال وارد این عرصه نشده ایم در غرب محافلی برای مسلمین است که علاوه بر آن باید به پایگاه های مردمی غرب نیز نفوذ کنیم و اکران‌های عمار را در آن جا هم داشته باشیم. سیاه پوستانی هستند که توسط پلیس آمریکا مصدوم یا کشته شده‌اند و خانواده های آن‌ها پیگیر این تبعیض و بی عدالتی هستند خیلی از متفکران و اهالی رسانه غرب نیز که فعال فرهنگی هستند و عده ای از آن‌ها از دانشگاه های اروپا و آمریکا اخراج شده‌اند می‌توانند فرصت خوبی برای ارتباط باشند ما باید آن‌ها و پایگاه مردمی آن‌ها را جذب کنیم.

مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره بیان کرد: عمار تلاش می‌کند که به عنوان نهضت به تولید محتوا کمک کند و در سیلاب آثار رسانه ای و تبلیغاتی که به کشور سرازیر می‌شود باید به داشته های خود اعتماد کنیم و این نیازمند نهضت تولید محتوا است چون اگر می‌خواهیم هنر حرفه ای ما در عرصه بین‌المللی معرفی شود باید پشت جبهه قوی و قدرتمند داشته باشیم که از نظر سوژه و محتوا جبهه را تقویت کنند. امسال در جشنواره عمار برخی از آثار داستانی جذاب را خواهیم دید که اتفاق تازه ای در سینمای انقلاب اسلامی خواهند بود.

طالب زاده در پاسخ به سؤال یک خبرنگار در خصوص دیده شدن آثار جشنواره عمار گفت: یکی از راه‌ها همکاری تلویزیون با جشنواره عمار است که با نمایش و دعوت از سازنده فیلم می‌تواند باعث معرفی فیلم شود ضمن این که سال گذشته این اتفاق افتاد و تلویزیون همکاری خوبی با جشنواره عمار داشت و قبل از شروع جشنواره کاملاً در صحنه بود.

وی در خصوص موضوعات جشنواره عمار گفت: اتحاد مسئله مهمی است که باید با بلوغ رسیدن و رفع شبهات در محمل و ویترین آثار هنری به آن بپردازیم موضوعیت فتنه 88 نیز از سال‌های قبل در فیلم‌های جشنواره بوده است که باید در کنار آن‌ها موضوعات جدید برای ایجاد اتحاد و همدلی در نظر بگیریم.

جلیلی نیز در خصوص این موضوع پاسخ داد: پرداختن به موضوعات اختلاف برانگیز نه تنها به ضرر سینما و کشور نیست بلکه به نفع آن است ما نباید موضوعی را بای کد و سانسور کنیم چون در این گونه موقعیت‌ها زخم‌ها بسته می‌شوند و در دوره های و موقعیت‌های حساس‌تر سر باز می‌کنند اگر ماجراهای فتنه 88 مسکوک بماند باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود. فرصت فیلم سازی را نباید از حزب‌اللهی‌ها گرفت،  عمار فرصت خوبی برای آن‌ها است.

طالب زاده دبیر جشنواره عمار در خصوص دعوت از فیلم‌سازان خارجی گفت: بسیاری از فیلم سازان خارجی خودشان معروف هستند و نیازی به معرفی آن‌ها نیست علاوه بر دعوت از آن‌ها از فیلم‌سازان جوان  و گمنام نیز که سوژه های خوبی را برای فیلم سازی در غرب انتخاب کرده‌اند دعوت خواهیم کرد مثلاً یکی از آن‌ها فیلمی با موضوع دروغ پردازی ساخته بود که در ساخت آن با یکی از دوستانش همکاری کرد این فیلم در مورد حادثه 11 سپتامبر بود که در مقابل دروغ پردازی غرب ایستاده بود با دو هزار دلار ساخته شد و نامش پول خرد بود که در سایت‌ها میلیون‌ها کلیک خورد این یک فیلم مستند آماری بود که ورژن سوم آن نیز ساخته شد. عمار فرصت برقراری با کسانی که مقابل دروغ پردازی های غرب ایستاده‌اند و در خصوص این مسائل فیلم می‌سازند فراهم می‌کند و ما باید آثارمان را در کنار آثار آن‌ها به اکران دربیاوریم.

جلیلی با گلایه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ندادن بودجه به جشنواره عمار گفت با این که اختصاص بودجه برای جشنواره عمار تصویب شده بود اما مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد امسال تعارف را هم کنار گذاشتند و اعلام کردند که بودجه ای به جشنواره عمار نمی‌دهند سال گذشته نیز نیمی از بودجه اختصاص یافته را به جشنواره عمار دادن ما توقعی نداریم اما باید نگاه یکسان به جشنواره‌ها لحاظ شود به کسانی که دلبستگی به انقلاب ندارند بودجه داده می‌شود ولی به گروه جشنواره عمار نه، هر چند که این کمک نکردن از جای دیگری به آن‌ها گفته شده بود. عمار از روزی که شکل گرفته است هیچ وقت به این بودجه متکی نبوده و اگر این بودجه‌ها اختصاص نیز نیابد جشنواره عمار برگزار خواهد شد اما ما به این موضوع بی نظر نیستیم و گلایه خود را داریم. 

جلیلی در خصوص حمایت تلویزیون از جشنواره عمار گفت: جا دارد از پوشش خوب رسانه ملی تشکر کنیم که موجب ذوق‌زدگی ما در سال گذشته شد. امیدواریم عمار به عنوان ویترین جریان فرهنگی و سیاسی معرفی شود و مسلماً این اقدام خوب رسانه ملی جبران  خواهد شد چون با اکران فیلم‌های جشنواره ما برنامه روتین و ثابت هر روز در ایام برگزاری جشنواره داشته‌ایم اتفاقی که در سال‌های گذشته نیفتاده است.

پس از صحبت‌های جلیلی منفرد از مجری برنامه به عنوان یکی از فعالان جشنواره یاد کرد که در سال‌های گذشته در جهاد سازندگی فعالیت این چنینی داشته است.

اقبال با توضیح فعالیت‌های در سال 60 و 61 گفت: ما فیلم‌ها را به روستاها می‌بردیم و استقبال از این موضوعات مثل الآن بود یعنی تغییری در استقبال مردم از این گونه موضوعات نداشته‌ایم و باید این حرکت را ادامه داد چون با پیشرفت تکنولوژی و وجود شبکه های ماهواره ای استقبال از فیلم‌های جشنواره عمار خیلی خوب بوده است.

گفتنی است پوستر جشنواره مردمی عمار در ششمین دوره توسط نادر طالب زاده و اقبال رونمایی شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار