تهران طاقت بارندگی شدید را دارد؟!!!

بارش باران رحمت است و باید آن را شکر گفت اما زمانی که این بارش موجبات دردسر را برای مردم فراهم می کند برای بارش آن، بد خلق می شویم.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بارش باران رحمت است و باید آن را شکر گفت اما زمانی که این بارش موجبات دردسر را برای مردم به لطف کم کاری های عده ای از مدیران فراهم می کند برای بارش آن، بد خلق می شویم.

سال هاست که تهران از بی درایتی در موضوع مهار آبگرفتگی ها دچار آسیب و مشکل است و این مشکل انگار قرار نیست جایی به پایان برسد و هرسال وعده سال آینده برای رفع آن برای مردم عادی شده و منتظر بارش و پاسخ های درخور آن نیستند.

همه می دانند که تهران با بارشی حتی در حد چند قطره قفل می شود و جاری شدن آب در سطح خیابان ها و حتی کوچه ها مصداق این امر است.

این در حالی است که به قول یکی از مدیران شهرداری امروز در کلانشهر تهران حدود دوازده هزار و 650 کیلومتر نهر معمولی در حاشیه خیابان ها و داخل کوچه ها وجود دارد که این نهرها برای جمع آوری آب های سطحی معمولی پیش بینی شده است و به همین دلیل ما شاهد جمع شدن آب در سطح شهر هستیم و معمولا به دلیل وجود شیب زیاد در شمال شهر آب ها به طرف مرکز شهر هدایت می شوند!

جالب است که حدود 500 کیلومتر کانال و 120 کیلومتر هم ذهکش برای جمع آوری آب های سطح شهر ایجاد شده اما چگونه با این همه مشکل مواجه می شویم جایی بس سوال است!

مدیرکل معاونت خدمات شهری شهرداری تهران می گوید: در سال های گذشته آب ها به زمین نفوذ می کرد اما امروز حتی یک نقطه خاکی برای این موضوع وجود ندارد و اصطلاحا زمین های تهران نفوذناپذیر شده اند و به همین دلیل آب در سطح معابر جاری می شود. حتی ریشه درختان هم نمی توانند از آب باران استفاده کنند و برای بر طرف کردن این امر تمهیدات ویژه باید انجام شود.

تهران به قول آقای شهردار یکی از شهرهای برتر در امر مدیریت شهری است، حالا بیایید کمی دقیق تر به این موضوع نگاه کنیم. موضوعی که با تهران و شهروندانش غریبه نیست.

هر سال فصل بارندگی به تهرانی ها یادآوری می کند که این شهر فاقد زیرساخت های مناسب برای کنترل و مهار آب های سطحی است و شاید کمتر کسی در این کلان شهر باشد که نداند در زمان بارندگی باید چکمه هایش را بپوشد تا شاید پاهایش خیس نشود!

البته معضل ترافیک تهران با جاری شدن آب در خیابان ها و کوچه ها حتی اتوبان ها و تونل ها را نیز نمی توان ندید. تونل توحید همین چند وقت پیش بود که بارانی شد و بلند داد زد که مشکل دارد اما مسئولان مهربان با برخوردی عجیب آن را مشکلی کوچک شمرده و با خیال راحت به ترمیم آنچه خود می دانند، پرداختند.

این تیتر خبری است که در چند روز گذشته همزمان با بارش ناگهانی در تهران در صدر اخبار اجتماعی نقش بست "40 حادثه در آبگرفتکی امروز تهران"! این تنها آماری است که آتش نشانی تهران در آن حضور داشته و این سازمان خدماتی مردم را از این وضع که به همت نهادهایی بوجود آمده است ،باخبر کرد.

این تنها بخشی از این مشکل به ظاهر کوچک است که اسباب زحمت نه تنها مردم بلکه سازمان آتش نشانی را فراهم کرده است! شاید این سوال را باید پرسید که آیا آبگرفتگی اصلا مشکل و یا معضلی حل نشدنی است یا مسئولان آن را آنقدر کوچک می دانند که حل کردنش را مهم نمی دانند ؟!

لازم به یادآوری است که خیلی از کشورهای پیشرفته و یا بهتر بگوییم شهرهای بزرگ که در لیست برترین شهرهای دنیا قرار دارند سیستم ویژه ای از جمله آسفالت جذبی، کانال های انتقال آب پیاده راه ها، سیستم فاضلاب مناسب با راه دارند که به راحتی می توانند آب را قبل از جاری شدن در معابر به کانال های فاضلاب شهری و حتی تصفیه خانه ها برای مصرف مجدد منتقل کنند! 

اما اینجا نه تنها این سیستم ها وجود ندارد بلکه نامناسب بودن نوع آسفالت ریزی، شیب بندی معابر، چاله ها و جوی های روان روباز که محل خوبی برای تخلیه زباله چه از طرف برخی مردم و چه برخی از پیمانکاران بی مسئولیت شده است، در بروز این مشکل دخیل هستند.

به لطف همین پیمانکاران به اصطلاح "بزن در رو" و نظارت های چشم بسته مسئولان همچنان باید شاهد این موضوع باشیم و با این اوضاع و احوال به نظر می رسد تا سال‌ها باید درباره این آبگرفتگی نوشت.

در آخر باید گفت آقای شهردار نیم نگاهی از آن همه مسئولیت پذیری خود را به سمت همین مشکل کوچک بیاندازید تا این موضوع نیز مانند سایر  مشکلات حل شود و مردم تهران زندگی بی دغدغه تری داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار