بروجردی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

«کنفرانس مونیخ» در تبین منافع ایران در منطقه تأثیرگذار بود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است «کنفرانس مونیخ» در تبین منافع ایران در منطقه تأثیرگذار بود.

«کنفرانس مونیخ» در تبین منافع ایران در منطقه تأثیرگذار بودعلاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دلایل برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ در تهران را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه تحریم‌های ایران از سوی غربی‌ها تنها به موضوعات اقتصادی ختم نشده و این تحریم‌ها قفلی بر گسترش روابط سایر کشورها با ایران هم زد، افزود: کنفرانس مونیخ تأثیرات خوبی در جهت حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران و تبیین سیاست‌های ایران در منطقه داشت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه متذکر شد: این قبیل اقدامات می‌تواند در تبیین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهایی چون سوریه، عراق و سایر کشورهای منطقه موثر باشد.

بروجردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا آلمانی‌ها به دنبال این بودند که کنفرانس مونیخ در تهران برگزار شود، گفت: اروپاییان همواره در موضوع گسترش روابط با ایران تحت فشارهای آمریکا عمل کرده می‌کردند که این روابط در چند سال اخیر از سوی آمریکا قفل شده بود.

وی افزود: بدون شک این امر طبیعی است که با برداشته شدن فشارهای آمریکایی‌ها علیه ایران، اروپایی‌ها علاقه خود را نسبت به گسترش روابط با ایران نشان دهند.

بروجردی با بیان اینکه اروپاییان، ایران را بعنوان یک کشور منطقی در منطقه می‌شناسند، تأکید کرد: اروپاییان همواره خوب می‌دانند که ایران چون سایر کشورهای اسلامی منطقه سیاست‌های تندی ندارد بنابراین این امر طبیعی است که اروپاییان علاقه بیشتری برای گسترش روابط با ایران داشته باشند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، روز گذشته آقای اشتان مایر، وزیر امورخارجه آلمان در کنفراس مونیخ از ائتلاف جدیدی مبنی بر حل معضلات تروریست در منطقه پرده برداشت، به نظر شما شکل‌گیری این قبیل ائتلاف‌ها شدنی است و یا خیر؟ تصریح کرد: زمانی که بخواهند ادای شکل‌گیری ائتلافی را دربیاورند بنده می‌گویم که بله این امر شدنی است؛ همانطور که آمریکایی‌ها از این دست کارها می‌کنند. اما زمانی هم وجود دارد که ائتلافی شکل می‌گیرد که آن ائتلاف خالی از کشورهایی است که به دنبال حمایت از تروریست هستند و به تروریست هیچ کمکی نمی‌کنند.

**حضور برخی حامیان تروریست‌ها در شکل‌گیری ائتلاف‌های ضد تروریسم بی معنی است

بروجردی با بیان اینکه حضور برخی از کشورهای حمایت کننده از تروریست‌ها در شکل‌گیری ائتلاف‌های ضد تروریسم هیچ معنی ندارد، بیان داشت: در صورت شکل‌گیری این ائتلاف، ائتلاف مذکور یک ائتلاف تبلیغاتی و سیاسی است که بنده معتقدم این وجه از ائتلاف به هیچ وجه به درد جمهوری اسلامی ایران نخورده و ما همواره به جد سیاست‌های مقابله با تروریست‌ها را پیگیری می‌کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مواضع اروپا در قبال مواضع آمریکا درباره حل بحران سوریه و مبارزه با تروریسم حائز انعطاف است و یا خیر گفت: بنده معتقدم اروپایی‌ها کاملا متمایز با سیاست‌های آمریکایی‌ها عمل کرده و به همین دلیل صحبت با اروپایی‌ها می‌تواند مفید و تأثیرگذار باشد.

بروجردی در پایان خاطر نشان کرد: درحال حاضر قدم‌های بعدی اروپایی‌ها در قبال مواضع سوریه و تروریسم بسیار مشکل است و بالاخره آنها مجموعه‌ای از 27 کشورند که به آمریکا وابسته هستند. بنابراین این امر به این نحو نیست که وقتی یک کشور اروپایی آرا و دیدگاه ایران را مورد پسند قرار دهد، سیاست‌های کلی این 27 کشور به سرعت تغییر کند چرا که آنها در قالب مجموعه‌ای به نام اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری می‌کنند و این امر خود می‌تواند اقدامات بعدی را برای تغییر مواضع کمی سخت کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
کدام منافع ! پیروی و جیره خواری آمریکا منافعی جز ذلت و خواری ندارد.
آخرین اخبار