سخت‌ترین عملیات، پس از فاجعه منا چه بود؟/ جزئیات بازداشت 2 امدادگر/ استفاده از آمبولانس هوایی در روز اربعین

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر روز‌های سخت پس از فاجعه منا را تشریح کرد.

اعزام 7مجروحی که در فاجعه منا خارق‌العاده‌ترین عملیات بود/ارسال 24 تن دارو و تجهیزات به عتباتبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدعلی‌مرعشی رئیس مرکزپزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در نشست خبری ظهر امروز(یکشنبه) که به منظور بررسی ابعاد فاجعه منا و تمهیدات مرکز پزشکی در تاسوعا و عاشورای حسینی در ساختمان صلح برگزار شد، اظهار کرد: حج امسال با 2فاجعه عمیق آمیخته بود و به همین دلیل حضور تیم پزشکی در حج امسال متفاوت‌تر از سال های گذشته بود.

وی در ادامه افزود: به دلیل شرایط سیاسی منطقه و حضور کشور ما در عرصه بین‌المللی، این احتمال داده شد که حج امسال با توجه به مشکلات یمن، سوریه و سایر کشورها از دیدگاه سعودی‌ها تحت تأثیر قرار بگیرد. و از طرفی زمان حج امسال نیز طولانی‌تر شده بود و تیم‌های پزشکی که افرادی با تجارب بالا بودند به حج اعزام شدند.

رئیس مرکزپزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر تأکید کرد: پزشکان اعزام شده به حج دارای پتانسیل‌های فراوان بودند و در واقع چندمنظوره کمک‌رسانی کردند و پیش از حج به آن‌ها اعلام شده بود که توانایی کار 16ساعته را داشته باشند و شیفت کاری مطرح نبود.

مرعشی در ادامه افزود: حج امسال تا پیش از وقوع فاجعه منا روال عادی را طی می‌کرد و حتی بیمارستان‌های هلال احمر خلوت‌تر از سال‌های گذشته بود تا روزی که حادثه منا اتفاق افتاد.

*هلی‌کوپتر، وسیله‌ای که می‌توانست در فاجعه منا تأثیرگذار باشد

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به دیدگاه‌های حادثه منا گفت: اصولاً حادثه منا می‌توانست اتفاق نیفتد و اگر دولت سعودی برنامه‌ای برای پیشگیری این فاجعه داشت این حادثه رخ نمی داد و یا زمانی که حادثه اتفاق افتاد، رسیدگی مناسب در اسرع وقت صورت نگرفت و همچنین سوءتدبیر و سوءمدیریت مسئولان سعودی در برخورد با قربانیان و یا ادامه‌ درمان بیماران کاملاً مشهود بود.

وی در ادامه افزود: عدم اجازه و مداخله نیروهای امدادی ایرانی توسط نیروهای سرباز سعودی که در صحنه حاضر بودند، عمق فاجعه را بیشتر کرد که پس از مذاکرات مکرر نیروهای امدادی به همراه آمبولانس‌ها وارد شدند و 600نفر از حادثه‌دیدگان را به مراکز درمانی منتقل کردند.

مرعشی با بیان اینکه اجساد تا 1.5متر روی هم ریخته شده بودند و تخلیه اجساد 18ساعت به طول انجامید، گفت: زائران ایرانی به خیابان 204 که عرض آن حداکثر 12متر است هدایت شدند در حالی که سالهای گذشته زائران ایرانی از آن خیابان عبور نمی‌کردند و این در حالی است که تمامی مسیرها مجهز به دوربین مداربسته است و سعودی‌ها می‌توانستند با مدیریت جلوی ورود جمعیت به خیابان 204را بگیرند و یا حتی می‌توانستند مصدومین را با هلی‌کوپتر به بیمارستان‌های جده، مکه و عرفات منتقل کنند.

*جزئیات بازداشت امدادگران ایرانی

رئیس مرکزپزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر بیان کرد: درحج امسال حدود 23نفر از کادر پزشکی آسیب دیدند که خوشبختانه آسیب به معنای تهدید جدی نبود اما متأسفانه 2تن از پزشکان مجموعه پزشکی اعزامی از استان تهران و اصفهان جان خود را از دست دادند.

وی در ادامه افزود: رسیدگی به اجساد نیز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بود و زمانی اجازه شناسایی اجساد به ما داده شد که وقت زیادی از دست رفته بود و شناسایی اجساد با توجه به تغییرشکل آن‌ها با مشکل روبه‌رو شد و در این زمینه که تعدادی از امدادگران جهت کمک مشغول عکس‌برداری بودند توسط مأمورین سعودی بازداشت شدند و یکی از نیروهای امدادی مدت 24ساعت را در بازداشت به سر برد و به تبع سختگیری‌های سعودی‌ها کار امدادرسانی را دشوارتر کرد.

 رئیس مرکزپزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با بیان این مطلب که اصولاً تیم پزشکی در حج امسال خدماتی را فراتر از مسئولیت ذاتی ارائه کردند افزود: مسائل جان‌باختگان جزء خدمات تیم پزشکی محسوب نمی‌شد اما به هنگام وقوع حادثه منا کادر پزشکی بدون اغراق شبانه روزی به زائرین خدمت‌رسانی کردند.

*تیم پزشکی فراتر از مسئولیت ذاتی خدمت‌رسانی کرد

مرعشی با اشاره به اینکه 53 کاروان از مجموع کاروان‌های اعزامی آسیب دیدند، ادامه داد: تعدادی از زائران در جریان حادثه منا دچار شوک و ضربه روحی شده بودند که در جلسات متعدد توسط همکاران روانپزشک مورد درمان‌ قرار گرفتند.

* سخت‌ترین عملیات تیم پزشکی در حج94

وی تأکید کرد: با توجه به جابه‌جایی مجروحین در بیمارستان‌ها، سرکشی‌های مکرر از 4بیمارستان در عرفات، 12بیمارستان در مکه، 13بیمارستان در جده و 5بیمارستان در طائف روزانه انجام می‌شد و سعی شد تمام مجروحان به بیمارستان‌های هلال احمر منتقل شوند.

مرعشی با اشاره به ایجاد ستادی در بیمارستان مکه گفت: این ستاد به صورت 24ساعته و به همراه 2خط تلفن فعال بود که آشنایان و اقوام جان‌باختگان و مجروحان می‌توانستند کسب اطلاع کنند و به طور قطع می‌توان گفت گوشی تلفن لحظه‌ای قطع نمی‌شد.

وی درخصوص سخت‌ترین عملیات حج امسال اضافه کرد: یکی از دشوارترین عملیاتی که توسط کادر پزشکی صورت گرفت اعزام 7مجروحی بود که زیر دستگاه تنفس مصنوعی بودند و در واقع حدود 300میلیون تومان تجهیزات پزشکی به همراه این مجروحین به ایران ارسال شد.

*بازار شایعه در فضای مجازی خدمت‌رسانی را دشوارتر کرد

مرعشی با اشاره به انتشار اخبار نادرست از سوی فضای مجازی بیان کرد: علاوه بر سختی تیم پزشکی در حج امسال،‌ شایعات و  اخبار نادرستی در فضای مجازی به سرعت منتشر می‌شد که کارنیروهای امدادی را مستهلک می‌کرد.

رئیس مرکزپزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: در مجموع تعداد نیروهای پزشکی محیطی و بیمارستانی حاضر در حج امسال شامل 500نفر بود که 280 نفر همراه با کاروان‌ها بوده و 220 نفر در بیمارستان‌ها حضور داشتند.

وی افزود: در حال حاضر تمام کادر پزشکی به ایران بازگشتند و تنها یکی از پزشکان در عربستان حضور دارد و آن هم به دلیل بستری بودن یکی از بیماران در مدینه بوده که قرار است فردا تحت عمل جراحی قلب قرار بگیرد.

*گشت آمبولانس هوایی در 3مرز ایران در روز اربعین

مرعشی با اشاره به تمهیدات کادر پزشکی در روز تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: تیم پزشکی 60نفره آماده خدمت‌رسانی در روز تاسوعا و عاشورا است.

وی در ادامه با بیان اینکه داروها و تجهیزات خریداری شده ،افزود: تعداد 24 تن دارو و تجهیزات برای ایام تاسوعا و عاشورای حسینی به عتبات ارسال می‌شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر تأکیدکرد: گشت آمبولانس هوایی در 3 مرز مهران، چذابه و شلمچه در روز اربعین و همچنین تعداد 10چادر امدادی بین مسیر نجف تا کربلا و همچنین 4چادر در بین‌الحرمین مستقر خواهد بود.

وی بیان کرد: سپاه پاسداران نیز اعلام آمادگی کرده در هرجایی که هلال احمر صلاح بداند بیمارستان صحرایی برپا می‌کند.

مرعشی تصریح کرد: در حال حاضر 300هزار نفر در سامانه سما برای ورود به کربلا در روز اربعین ثبت نام کردند و از آنجایی که انتظار می‌رود تعداد ثبت‌نام شدگان افزایش یابد، تیم پزشکی از هر لحاظ آمادگی کامل را برای خدمت‌رسانی به زائران دارد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
خداوند به همه پزشکانی که زحمت کشیدند اجر دنیا و آخرت نصیب فرماید.
بهترین روز در ایام حج همان روز عید قربان است که همه به هم تبریک می گویند. خدا لعنت کند آل سعود را که این عید را عزا کرد.
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
فرشتگان سپیدپوش خسته نباشید
آخرین اخبار