افزایش انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی نگران کننده است

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران، افزایش انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی در کشور را نگران کننده دانست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ،  از معاونت امور زنان وخانواده ریاست جمهوری، مینو محرز در نشست تخصصی «سلامت زنان و رفتارهای پرخطر و تمرکز بر تن فروشی» که به همت کارگروه پیشگیری از آسیب های اجتماعی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد، یافته های پژوهشی خود را که در سال 91 و 92 از زنان تن فروش انجام داده، بیان کرد.

وی گفت: آمار ایدز در ایران به 60 درصد مردان و 40 درصد زنان رسیده و در کشور روند «اچ آی وی» - HIV - اصلا کنترل نشده است.

به گفته محرز، اکنون 500 زن معتاد خیابانی در شهر تهران هستند که اکثرا به دلیل تامین مواد مخدر در خیابان ها به سر می برند و این افراد را به عنوان کارگر جنسی می شناسیم و تقریبا در یافته های خود به این نتیجه رسیده ایم که از هر 14 نفر دو نفر آنان مبتلا به ایدز بوده اند.

وی ادامه داد: در کل جهان حدود 37 میلیون نفر اکنون با ایدز زندگی می کنند، این بیماری کشنده نیست، اپیدمی ایدز در ایران حدود 30 هزار نفر گزارش شده و البته درباره آمار رسمی اطلاع درستی نداریم.

این استاد دانشگاه افزود: از 161 فرد تن فروش در این پژوهش حدود پنج درصد «اچ آی وی» مثبت بودند که این آمار در کل ایران هم به همین شکل است و سن این افراد بین 18 تا 56 سال است، بیشترین سن رایج بین تن فروشان 38 سال بوده است که 58 درصد مطلقه و 56 درصد حداقل یک بار ازدواج موقت داشته اند. 

محرز گفت: الگوی کاری این افراد 55 درصد در خیابان بوده است، 80 درصد از این افراد به محل کار و زندگی مشتری خود مراجعه می کردند و بقیه از خانه های تیمی استفاده می کردند و یکی از علل افزایش مساله تن فروشی افزایش سن ازدواج است و اگر این روند تغییر نکند باید منتظر این باشیم که این آمار هر ساله افزایش یابد.
وی تصریح کرد: 112 نفر از این افراد استفاده از مشروبات الکلی را داشتند که اکنون استفاده از شیشه به شکل وحشتناکی افزایش یافته که نتایج تکان دهنده ای را به وجود آورده است. 

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: پیشنهاد ما احداث کلینیک زنان آسیب پذیر، آموزش و توانمندسازی زنان آسیب پذیر، ارائه خدمات تخصصی بهداشت، ویزیت پزشک متخصص عفونی، ویزیت پزشک متخصص زنان و مامایی، ویزیت روانپزشک و روانشناس، کلینیک سیار با قابلیت غربالگری اولیه بیماری های آموزشی اس و باید بدانیم این افراد از جامعه حذف نمی شوند و باید این افراد را سالم نگهداشت تا جامعه سالم بماند.

وی با اشاره به تحقیقی که در مورد کودکان کار انجام شده، افزود: در آخرین تحقیقی که بین کودکان انجام شده از هزاران کودک کار، 4،5 درصد «اچ آی وی» مثبت داشتند.

اکرم مصوری منش دبیر کارگروه آسیب های اجتماعی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: وقت آن رسیده که نهضت مهارت آموزی برای زندگی تعریف شود و باید این مسائلی که اکنون در جامعه با آن روبرو هستیم را صریح و با رویکرد کارشناسی بررسی کنیم.

ناهید خداکرمی دبیر کارگروه سلامت و بهداشت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز تصریح کرد: هر زمان بحث سلامت مطرح است، مادر خانواده و مسئولیت های او مطرح می شود، برای آنکه هدف، تعالی جامعه است اما نگاه مردانه به این موضوع و شیوه تفکر مردانه، بیشترین آسیب را به حوزه زنان وارد کرده است.


منبع :  ایرنا

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.