از آب معدنی های مسموم تا آبلیموهای آلوده

چه کسی مسئول امنیت غذایی مردم است؟

آلودگی مواد غذایی چند سالی است که بلای جان مردم شده و همه مردم با نگرانی اخبار مربوط به آلودگی های مواد غذایی از گوشت و مرغ گرفته تامیوه و سبزی و مواد صنعتی را رصد می کنند. این درحالی است که، تغذیه سالم همراه...

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آلودگی مواد غذایی  چند سالی است که  بلای جان مردم شده و همه مردم با نگرانی اخبار مربوط به آلودگی های مواد غذایی از گوشت و مرغ گرفته تامیوه و سبزی و مواد صنعتی را رصد می کنند.

این درحالی است که، تغذیه سالم همراه با مواد غنی و مغذی، علاوه بر اینکه سلامت افراد را تضمین می کند، باعث می شود تا هزینه های درمان ناشی از تغذیه مواد غذایی ناسالم و بعضا آلوده نیز کاهش چشمگیری یابد. بنابراین، یکی از اهداف اصلی نظام های سلامت در هر جامعه ای، سلامت مواد غذایی است که در برنامه غذایی مردم قرار دارد.با این حال استفاده از سموم غیر استاندارد کشاورزی و مواد سمی نگهدارنده در مواد غذایی یکی از مهم ترین چالش ها در سال های اخیر بوده است.

در این میان، شایعه آودگی سيب درختي، گوجه‌فرنگي، خيار سبز، سيب‌زميني، كاهوو پیاز نیز بر اثر سموم کشاورزی مزید بر علت شد تا نگرانی های مردم بیشتر شود. اين محصولات، محصولاتي هستند كه به شهادت كميسيون بهداشت مجلس ، باقي‌مانده سموم شيميايي در آنها تاييد شده است. داستان از اين خبر شروع شد؛ «درخواست محیط‌زیست از وزارت بهداشت درباره سلامت گوجه‌فرنگی.» انتشار اين خبر كافي بود تا افکار عمومی مطمئن شود،  حتما سموم شيميايي در محصولات كشاورزي وجود دارد آن‌هم در محصولاتي كه بيش از همه مصرف مي‌شوند.به این ترتیب بود که  دنبال كردن داستان آلودگي گوجه فرنگي به اينجا رسيد كه باقي‌مانده سموم شيميايي در چند محصول ديگر نيز تاييد شد!از سوی دیگر، آلودگی رب گوجه، آبلیمو و آبمعدنی نیز در این میان  عمق فاجعه را بیشتر کرده است.

ماجرای آلودگی آبلیمو از کجا آغاز شد؟

بهمن ماه سال گذشته بود که آبلیمو هم خبر ساز شد و اخبار تقلبی بودن آن کام مردم را ترش کرد. البته ابلیمو جزو شگفتی سازهای دنیای تغذیه شد و عنوان یکی از بزرگترین تقلبات بازار مواد غذایی ایران را به خود اختصاص داد. بنا به ادعای «محمد میررضوی» دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران و عضو کانون انجمن‌های صنفی مواد غذایی ٩٩‌درصد آبلیموهای موجود در بازار کشور تقلبی هستند و متقلبان از این بازار سود هنگفتی به جیب می‌زنند.

 او در گفت‌وگویی اعلام کرده که برای تشخیص این سود کلان کافی است که بدانید تنها با ۴ لیتر اسید سولفور و گوگرد، می‌توان بدون استفاده از لیمو ١٠ تن آبلیموی تقلبی تهیه کرد. از نکات بسیار جالب این آبلیمو‌های صنعتی این است که در تهیه این نوع آبلیمو اصلا از لیمو استفاده نمیشود و یا در صورت استفاده به طرز چشمگیری رقیق می‌شوند. به گزارش «الف»، در همین خصوص «مهدی پورهاشم» مدیرکل سابق استاندارد و تحقیقات صنعتی تهران گفته است که آبلیموهای تقلبی دودسته هستند.

 یک دسته آبلیمویی که بدون استفاده از میوه لیمو تولید می‌شود که محتوای آن اسید سولفور و گوگرد است و دسته دوم آبلیموی بسیار رقیق طبیعی با مقادیر بالای ترکیبات شیمیایی است. وی ادامه می‌دهد: میزان مجاز استفاده از متابی سولفیت سدیم که یک ماده شیمیایی است در حد ٢۵٠ پی‌پی‌ام است، زیرا این ماده مانع از تغییر رنگ و فساد میکروبی آبلیمو می‌شود. این در حالی است که نتایج آزمایش آبلیموهای موجود در بازار نشان می‌دهد که در برخی از آنها تا ۵ برابر یعنی نزدیک ١٢۵٠ واحد متابی سولفیت موجود است.

آب معدنی های سمی

از سوی دیگر به تازگی، آلودگی چند برند آب معدنی از سوی وزارت بهداشت تایید شده است.وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، آلودگي به ميكروب سودوموناس را عامل پلمب آب معدني دماوند اعلام كرد و گفت: 11 توليد‌كننده آب معدني و آشاميدني ديگر اگر تا سه ماه آينده مشكلات را اصلاح نكنند، اسامي آنها نيز اعلام مي‌شود.   
 
سيدحسن هاشمي درباره روند برخورد با توليد‌كنندگان آب معدني و آشاميدني متخلف افزود: وزارت بهداشت بنابر وظيفه ذاتي خود بر شركت‌هاي توليد آب معدني و آشاميدني نظارت دائم دارد و اگر تخلفي صورت گيرد به سرعت با متخلفان برخورد مي‌شود. او گفت: اين‌بار نيز پس از بررسي كيفيت آب‌هاي بسته‌بندي توليدي در داخل، مشخص شد كه 12 شركت كيفيت لازم را ندارد و به آنان تذكرات لازم براي اصلاح فرايند توليد و رفع مشكلات داده شد. وزير بهداشت افزود: اغلب اين شركت‌ها تذكرات وزارت بهداشت را جدي گرفتند و با توقف روند توليد، اصلاح مشكلات را آغاز كردند كه از آنها راضي هستيم. فقط يك شركت بر تخلف خود اصرار داشت و توزيع محصولات آلوده را متوقف نكرد كه نام آن در رسانه‌ها اعلام شد. هاشمي ادامه داد: بقيه شركت‌هاي توليد‌كننده نيز مطمئن باشند كه اگر تخلفات آنها ادامه يابد از سه ماه بعد اسامي همه آنها را در بدو تشخيص تخلف، در رسانه‌ها اعلام مي‌كنيم تا همه مردم بدانند.

گفتنی است، سودوموناس يك ميكروب و پاتوژن بيماري‌زا و فرصت‌طلب است. اين باكتري از سيستم ايمني ضعيف افراد سوءاستفاده و در بافت‌هاي بدن انسان عفونت و سموم مضر ايجاد مي‌كند. ميكروب سودوموناس مي‌تواند عفونت‌هاي مجاري ادراري، سيستم تنفسي، التهاب و آماس پوست، عفونت‌هاي بافت‌هاي نرم، باكتريمي (وجود باكتري در خون)، عفونت‌هاي استخوان و مفاصل، عفونت‌هاي معده و روده‌اي و عفونت‌هاي سيستميك متنوع به‌ويژه در بيماران با سوختگي‌هاي شديد، بيماران مبتلا به سرطان و ايدز كه سيستم ايمني آنها سركوب شده، ايجاد كند.

چه کسی مسئول امنیت غذایی مردم است؟
 
 به این ترتیب است که اخبار آلودگی مواد غذایی ادامه دارد و سوال اصلی اینجاست که چه کسی مسئول امنیت غذایی مردم است؟

شاید بسیاری از مردم با مشاهده پروانه بهداشتی سازمان غذا و دارو و نشان ملی استاندارد ایران بر روی لیبل آبلیموهای موجود در بازار یا سایر محصولات،  خود را برای خرید محصول قانع می کنند اما باید در نظر داشت که متاسفانه این علائم نمی تواند کمک چندانی به تشخیص سالم بودن مواد غذایی داشته باشند .

 گذشته از سوال این است که چرا نباید نظارت کافی و مستمر روی خط تولید شرکت‌های صنعتی تولید مواد غذایی نباشد و اصولا چرا باید پروسه‌ی دادرسی رسیدگی به پرونده‌ی یک شرکت متخلف ماه‌ها طول بکشد، لازم است به این نکته توجه شود، چگونه ممکن است شرکتی‌هایی با چندین عنوان تجاری، آرم استاندارد و حتی سوابق فعالیت طولانی به خود اجازه دهند تا چنین محصولاتی تولید کنند که نه تنها سودی برای مصرف کننده آن ندارد، بلکه لطمات جبران ناپذیری بر پیکره سلامت جامعه میزند را تولید و به مصرف عموم برساند؟این ها سوالاتی است که هنوز پاسخی برای آنها یافت نشده است و درآخر هنوز معلوم نیست چه کسی پاسخگوی سلامت مردم است؟


منبع: شفاف
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
باسلام چهارساعته توی اینترنت می گردم تایک منبع مطمئن جهت استعلام برندهای مجاز ویاغیرمجاز پیدا کنم ازسایت بهداشت واستاندارد گرفته تا بقیه ی سایت ها...هنوز موفق نشدم
آخرین اخبار