سرو قلیان‌ها با طعم گراس و حشیش واقعیت دارد؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران، عنوان کرد: گراس نوعی مواد روان‌گردان است که در بررسی‌ها مشخص شد به توتون‌های قلیان در قهوه‌خانه و سفره‌خانه‌ها اضافه می‌شود و همچنین بیش از 100 کیلوگرم مواد مخدر به همراه گراس و حشیش در این مراکز شناسایی شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر احمد جنیدی در نشست خبری که به مناسبت جمع‌آوری قلیان در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: در مقطعی از زمان، قهوه خانه را از اماکن عمومی حذف کردند که با رای دیوان عدالت اداری این مصوبه حذف شد که ما بر اساس قانون مبارزه با مواد دخانی و قانون ساختار تشکیلات وزارت بهداشت که مبتنی بر آئین‌نامه بهداشت محیط تصویب شد و توسط دولت ابلاغ و به اجرا درآمد طی 15 سال اخیر تلاش‌های بسیاری برای کاهش عرضه و مصرف قلیان انجام شد اما چون همکاری بین سازمانی گاهی ضعیف بود ما نتوانستیم به نتیجه خوبی دست پیدا کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران، افزود: در سال گذشته برای کاهش توزیع و مصرف قلیان ابتد اقداماتی جهت افزایش آگاهی صنف و افراد انجام دادیم تا مشخص کنیم که توزیع و مصرف قلیان کاری غیرقانونی و مضر سلامت است و از افرادی که می‌خواستند مجوز بگیرند تعهد محضری گرفتیم که عرضه قلیان نداشته باشند اما متاسفانه به محض دریافت مجوز به دلیل سودآوری به سرو قلیان پرداختند.

وی افزود: پیرو این قضیه هم با وزارت صنعت و معدن مکاتباتی را در خصوص صدور پروانه و پروانه‌های فاقد تاییدیه بهداشتی داشتیم زیرا در مقطعی از زمان این سازمان بدون تاییدیه بهداشتی پروانه مجوز ثبت کرده بود. علاوه بر این مهر اتحادیه قهوه‌خانه‌داران نماد یک قلیان است که این خود مصداق ترویج مصرف قلیان است و نیاز به جریمه دارد زیرا جای تاسف دارد اتحادیه‌ای که زیر نظر یک مجموعه دولتی مجوز صادر می‌کند و فعالیت دارد با مهر نماد قلیان پروانه کسب صادر کند.

جنیدی یادآور شد: امکانی که در حوزه شهر تهران و در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایران شناسایی کردیم نشان داد 382 مکان هستند که قلیان سرو می‌کنند که از این تعداد تنها 75 قهوه‌خانه یعنی 19.6 درصد مجوز داشتند و 307 قهوه‌خانه یا سفره‌خانه مجوز نداشتند یعنی 80.4 درصد بدون مجوز اتحادیه صنف به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما این جای سوال دارد چرا دانشگاه‌های علوم پزشکی قادر به شناسایی این مراکز است اما اتحادیه نمی‌تواند آنها را شناسایی کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: از این اماکن به 233 مرکز اخطار سه روزه دادیم که از این تعداد فقط 38 مرکز قلیان را حذف کردند و ما مجبور شدیم 206 قهوه‌خانه را به دادگاه و 66 مرکز را به تعزیرات معرفی کنیم.

وی افزود: همچنین نمونه‌برداری از توتون و تنباکوها به آزمایشگاه سازمان غذا و دارو ارسال شده که قرار است گزارش های آن ارائه شود.

جنیدی اظهار کرد: در حوزه مرکز بهداشتی شمال غرب تهران در مورخ 94/7/13 با حضور ریاست دادسرای ناحیه 19، 3 تن از قضات، رئیس کلانتری محله فرحزاد و برخی رسانه‌ها در محل عرضه قلیان در فرحزاد حضور یافتیم و نمونه‌ها را بررسی کردیم. در تمام مراکز توتون‌ها با طعم‌های مختلف طبقه‌بندی شده بود که در محلی به روش خاص تهیه می‌شد که توتون را خیس می‌کردند و بعد روی زغال می‌گذاشتند که بررسی‌ها نشان داد علاوه بر آب مواد دیگری به آن اضافه می‌کردند.

وی افزود: گراس نوعی مواد روان‌گردان است که در بررسی‌ها مشخص شد به توتون‌های قلیان اضافه می‌شود و همچنین بیش از 100 کیلوگرم مواد مخدر به همراه گراس و حشیش در این مراکز شناسایی شد. این مواد به همراه توتون در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد که موجب افزایش وابستگی آنها به مصرف می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: همچنین مسمومیت‌هایی ناشی از مصرف این مواد گزارش شده که موجب بستری افراد در بیمارستان‌ها شده است.

وی با بیان اینکه در این بررسی‌ها مواد ناشناسایی نیز پیدا شده است که باید مورد بررسی قرار بگیرد، گفت: مواد دخانی از آنچه نیاز ضروری بشر است ارزان‌تر است.

جنیدی در ادامه ارائه گزارش‌های خود، یادآور شد: قرص برنج نیز در این بررسی‌ها پیدا شد که متاسفانه دیده شده این مواد را برای افزایش وابستگی خرد می‌کردند و به توتون اضافه می‌کردند.

وی با قدردانی از کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در این مراکز سلاح‌های سردی از قبیل چاقو، قمه و ... وجود دارد که این مساله جان کارشناسان را با خطر مواجه می‌سازد اما کارشناسان ما به خصوص خانم‌ها در نهایت شجاعت به این مراکز برای بازرسی حضور پیدا می‌کنند.


منبع: خبرگزاری آنا

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار