اختصاص 3 هزار میلیارد تومان سرمایه اولیه به صندوق نوآوری و شکوفایی

اختصاص 3 هزار میلیارد تومان سرمایه اولیه به صندوق نوآوری و شکوفایی و راه اندازی نظام وکالت شرکت‌های دانش بنیان از جمله اخبار مهم حوزه فناوری در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه فن آوری منتشر شد.

ارائه خدمات به شرکتهای دانش‌بنیان از طریق توافق سه بانک 
بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: در تلاش هستیم تا با هر کسی که بتواند به خوبی خدمات به شرکتهای دانش‌بنیان ارائه دهد تفاهم‌نامه امضا کنیم. م‌اکنون در حال آزمایش هستیم تا مشاهده کنیم کدام بانک به صورت بهتری عمل می‌کند و این قابلیت را دارد که به تمام شرکتهای دانش بنیان خدمات ارائه دهد. با سه بانک به تفاهم رسیده‌ایم و هر کدام از این بانک‌ها می‌توانند خدمات متفاوتی ارائه دهند. 

افزایش ارتباط نخبگان از طریق دانشگاه با صنعت 
علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: باید ظرفیت نخبگان را در حوزه‌ای که نخبگی را کسب کرده‌اند ارتقا دهیم و همچنین از این طریق باید ارتباط این نخبگان را از طریق دانشگاه با صنعت افزایش دهیم. افراد باید در کنار دروس تئوری دانشگاهی تجربیات بیشتری در حوزه نخبگی کسب کنند و بتوانند در این حوزه نقش آفرینی کنند.

ارتقای رتبه ایران به رده شانزدهم دنیا در حوزه هوافضا 
منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی گفت : در حال حاضر جایگاه ایران در حوزه هوا و فضا رده شانزدهم دنیا است در منطقه نیز در حوزه‌های مختلف هوایی و فضایی رتبه ایران بین 1 تا 3 است. در حوزه هوا و فضا مهمترین اقدام حفظ جایگاه فعلی است.

ارائه تسهیلات 900 هزار تومانی به استعدادهای برتر
آریا الستی معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تسهیلات تعیین شده برای دانشجویان دکترای نخبه بیان کرد: رویکرد و عملکرد تسهیلاتی که بنیاد ملی نخبگان ارائه می‌کرد کاملا عوض شده است و با چنین سوالاتی کاملا مخالف هستم چون بر خلاف جریان سازی که صنعت راهبردی کشور در امور نخبگان بعد از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌دهد اثر گذاری خواهد کرد.

توسعه دانش فضایی در سطح دانش‌آموزی و دانشجویی 
منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی گفت: تاکید بر توسعه کاربرد دانش فضایی در سطح دانش‌آموزی و دانشجویی در سال آینده یکی از اصلی‌ترین محورهای این مرکز است، از این رو توسعه تحقیقات در بخش‌های مرتبط فضایی و دانشگاه‌ها بیشتر خواهد شد. از رویکردهای جدید معاونت علمی و فناوری توسعه فناوری‌های کلیدی در برنامه 10 سال دوم است، پروژه‌های جدید در راستای علایق ایران و کشورهای همکار تعریف می‌شود.

گسترش محدود اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در نخستین هم‌اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری که صبح روز یکشنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد، تصریح کرد: اجرایی کردن قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان،‌ معافیت‌های مالیاتی و گمرکی یکی از افتخارات این دولت است که هم‌اکنون اجرا می‌شود، همچنین مالیات‌های کم بهره‌ای که در اختیار افراد قرار می‌گیرد اینها اتفاقات خوبی است که هم‌اکنون در جامعه شاهد آن هستیم. باید این فرهنگ را در جامعه جا بیاندازیم که چگونه می‌توانیم از ظرفیت گیاهان دارویی و معادن استفاده کنیم، اینکه چگونه اقتصاد درون‌گرایی را در جامعه گسترش دهیم و بر این اساس دانش اشتغال ایجاد کنیم و جوانان را در کشور نگه داریم. مثل تمام کشورهای پیشرفته دنیا که نمونه‌های موفقی در این خصوص داشته‌اند.

رونمایی از هواپیمای آتش‌نشانی تا اواخر آبان ماه 
منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی و رئیس مرکز ملی فضایی ایراناز رونمایی هواپیمای آتش‌نشانی تا اواخر آبان ماه سال جاری خبر داد و بیان کرد:از هواپیماهای قدیمی می‌توانیم به عنوان هواپیمای آتش‌نشان استفاده کنیم به صورتی که مخازنی که بر روی هواپیماها قرار می‌گیرد که قابلیت حمل 20 تا 40 تن آب را داشته باشد و تخلیه آب را نیز بین 5 تا 20 ثانیه انجام دهد. چنین اقدامی انجام شده و اواخر آبان ماه یا اوایل آذر سال جاری هواپیمای آتش نشانی عرضه می‌شود.

راه‌اندازی نظام وکالت شرکتهای دانش‌بنیان 
مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:در حال راه‌اندازی نظام وکالت شرکتهای دانش‌بنیان هستیم زیرا این شرکتها با قانون حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان آشنایی ندارند از این رو برای احقاق حقوق خود به وکیل حوزه‌های دانش‌بنیان نیاز دارند.

400هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی با فروش محصولات دانش‌بنیان 
محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: باید بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی از محل فروش محصولات دانش‌بنیان باشد این رقم بالغ بر 400 هزار میلیارد تومان است که رقم بزرگی است و با این موضوع فاصله زیادی داریم.

اختصاص 3 هزار میلیارد تومان سرمایه اولیه به صندوق نوآوری و شکوفایی 
بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: باید در سال آینده با برنامه ریزی و پیگیری های مناسب باقی مانده سرمایه اولیه صندوق نوآوری و شکوفایی که 3 هزار میلیارد تومان است تامین شود. تاکنون 700-800 میلیارد سرمایه اولیه صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت شده و قرار است، باقی مانده توسط دولت تامین شود.

پیگیری قانون استقرار شرکتهای دانش‌بنیان در مرکز کلان شهرها 
محمد صاحبکار خراسانی سرپرست امور شرکتها و موسسات دانش‌بنیان بیان کرد:بر اساس مصوبه سال 88 شرکت و صنایعی که آلودگی زیست محیطی دارند باید خارج از محدوده شهر در شعاع 100 کیلومتری شهر قرار گیرند با جلساتی که در وزارت صنعت و معدن برگزار شد، هر شرکتی با اخذ رده‌های زیست محیطی متناسب با آن رده در داخل شهر مستقر و فعالیت می‌کند.

گسترش ارائه خدمات صندوق نوآوری تا ایجاد مجتمع‌های فناوری 
بهزاد سلطانی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: در حال حاضر ارائه تسهیلات و خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی بسیار زیاد شده است ولی باز هم به دنبال خدماتی که نیازهای شرکت‌های دانش بنیان را راحت‌تر و سریع‌تر برطرف کند، هستیم.

پیشرفت پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در ایران
امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح روز چهارشنبه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: کشور ما خدمات قابل توجهی در زمینه پیشرفت سلول‌های بنیادی خون‌ساز انجام داده است که همه کشورها قابلیت انجام این کار ندارند همچنین حضور موفقیت‌ آمیز ایران در عرصه سلول‌های بنیادی بسیار چشمگیر است طوری که تمام کشورها دسترسی به این علوم را پیدا نکردند ولی کشور ما با همت مسئولین و توصیه مقام معظم رهبری و فعالیت اساتید و دانشجویان به تولید نمونه اولیه سلول‌های بنیادی دست پیدا کرده است.

حمایت از تحقیقات و فناوری‌های مرتبط با رفع آلودگی‌های نفتی دریا
محمدسعید سیف، دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی بیان کرد: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش دریایی وظیفه‌ای در برنامه‌ریزی برای از بین بردن آلودگی‌های نفتی دریاها ندارد ولی به دلیل اهمیت این موضوع حتماً از تحقیقات و فناوری مرتبط حمایت می‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار