آنچه از بیمه شخص ثالث نمی‌دانید

خیلی ها بر این باورند که نداشتن بیمه شخص ثالث ، فقط محروم شدن از پرداخت خسارت از سوی بیمه در هنگام حوادث است اما باید بدانند که پرداخت جریمه به خاطر نداشتن این بیمه نامه با هر بار بازرسی ، معطلی خواباندن خودرو در پارکینگ ، عدم ارائه هر گونه خدمات و ثبت معامله از جمله مشکلاتی هستند که با ان دست به گریبانند.

آنچه از بیمه شخص ثالث نمی‌دانید!
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،بر اساس قانون ، تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ، مکلفند وسیله نقلیه خود را در قبال خسارت بدنی و مالی که در اثر حوادث به شخص ثالث وارد می شود ، نزد یکی از شرکت های بیمه که مجوز فعالیت را از بیمه مرکزی ایران دارند ، بیمه کنند.

حال این سوال مطرح می شود که چرا با وجود اجباری بودن بیمه شخص ثالث برای خودروها ، هنوز وسیله نقلیه هایی در خیابان تردد می کنند که این بیمه نامه را ندارند ؟

بیمه شخص ثالث چیست؟


منظور از شخص ثالث هر شخصی است که به سبب حوادث وسیله نقلیه مورد بیمه ، دچار زیان های بدنی یا مالی می شود به استثنا راننده مسبب حادثه ، که در سال 1387 با تصویب اصلاح قانون شخص ثالث، به غیر از راننده مقصر ، اعضای خانواده وی را تحت پوشش قرار داده اند.

**چه نوع خسارت هایی در بیمه شخص ثالث ، به زیان دیدگان پرداخت می شود


خسارت های مالی و بدنی ناشی از تصادفات ، سقوط ، واژگونی ، اتش سوزی یا انفجار وسیله نقلیه بیمه شده و نیز خسارت هایی که از محصولات وسایل مزبور به اشخاص ثالث وارد می شود و  جبران زیان های جانی مانند دیه فوت شخص ثالث به سبب حوادث مشمول بیمه نامه و هر صدمه ، شکستگی ، نقص عضو و از کارافتادگی جزعی ، کلی ، موقت یا داعم.

**از مزیت های داشتن بیمه شخص ثالث


یکی از مزیت های آن در هنگام وقوع تصادف و حوادث این است که اگر راننده مقصر حادثه ، بیمه نامه معتبر داشته و باعث خسارت بدنی به شخص ثالث شود ، مراجع قضایی و دادگاه ها آن را به عنوان وثیقه می پذیرند و اگر تصادفی اتفاق بیافتد و دادگاه درخواست وثیقه کند ، براساس قانون و توافق بیمه مرکزی و مراجع قضایی این بیمه نامه به عنوان وثیقه در هر سطحی کافی است.

**گرانی نرخ دیه شخص ثالث عاملی برای فرار از آن


در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان اهمیت این بیمه کاملا برای فرد روشن است ، انها سعی می کنند با پرداخت حق بیمه ، این اطمینان و ارامش را که بیمه گر پشتیبان و حامی انهاست ، برای خود به وجود اورند اما چرا در کشور ما برای افرادی که توانایی پرداخت حق بیمه را نداشته و  به ناچار برای بدست اوردن و جمع اوری مبلغی ببشتر برای خانواده خود ، مجبور به فرار از پرداخت بیمه ای که حافظ جان و مال آنهاست می شوند و تدبیری بی نقص اندیشیده نشده است ؟

**صدها راننده ناشی از تصادفات در زندان به سر میبرند

با توجه به اینکه رزق و روزی برخی از افراد  به وسیله مسافرکشی و رانندگی تامین می شود باید شرایطی پیش بینی شود تا با تثبیت قیمت ها و حمایت دولت ، افرادی که  توانایی پرداخت حق بیمه شخص ثالث را ندارند ، بیمه شوند و با توجه به اینکه بخش اعظمی از زندانیان به علت عدم توانایی پرداخت دیه در زندان ها به سر می برند با اندیشیدن تدبیر در این خصوص ، اقدام موثری در کاهش تعداد زندانیان حوادث غیر عمد صورت گیرد.

بهتر است بدانیم که سرنوشت هر ملتی را افکار ، عقاید ، اعمال ، سطح فکر و فرهنگ همان ملت تعیین میکند لذا امیدواریم با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از طرف رانندگان و عابران ، حقوق شهروندی رعایت کرده و دولتمردان نیز با اصلاح نواقص و مشکلات موجود در این نوع بیمه به رفع و حل مواردی مانند زندانیان قتل غیر عمد بپردازند.

انتهای پیام/
برچسب ها: اجباری ، نظارت ، خسارت ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار