چرا بافت‌های فرسوده معضلی حلی نشدنی در تهران است!!!

از ویژگی‌های شهر سالم رسیدگی به بافت‌های فرسوده است که چارچوب قدیمی و عناصر موجود در آن احیا شده و برای نیازهای جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا بافت‌های فرسوده معضلی حلی نشدنی در تهران است!!!
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برخی کوچه‌های محله به قدری تنگ و باریک هستند که حتی کودکان امکان بازی کردن در این کوچه‌ها را ندارند و برخی از آن ها برای بازی به محله‌های دیگر می‌روند.

*خطرات بناهای بافت فرسوده

وجود بافت‌های فرسوده در شهر منجر به نتایجی می‌شود که از جمله می‌توان آسیب پذیری بالای بناهای درون بافت فرسوده را در برابر خطراتی از جمله زلزله، سیل، آتش سوزی نام برد و این مشکل زمانی بیشتر رخ می‌دهد که امکان امداد رسانی به موقع در مواقع بروز خطرات طبیعی به دلیل کمبود یا عدم وجود راه‌های دسترسی مناسب به درون بافت امکان پذیر نباشد.

*مکان‌هایی بدون ارزش اقتصادی

وجود بافت‌های فرسوده شهری از معضلات مردم شهرهاست، اما در گذشته بافت‌های فرسوده با ارزش‌ترین مکان‌های شهر محسوب می‌شوند که امروز به دلیل فرسودگی به مکان‌هایی بدون ارزش اقتصادی بالا و خالی از سکنه تبدیل شده‌اند.

عبادله فتح اللهی مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در این باره می‌گوید: ساخت‌ و ساز در بافت‌های فرسوده بر اساس نیاز طبیعی ساکنان شکل می‌گیرد و کمتر تحت تاثیر عوامل پیرامونی همچون رونق ساخت و ساز و مواردی این چنینی قرار می‌گیرد که در همین راستا در جریان نوسازی شهر همواره این نکته مدنظر قرار می‌گیرد که چه میزان از خاطرات گذشته محلات باید حفظ شود و در طراحی‌های جدید شهری لحاظ شود.

معتقدیم برای احیای بافت‌های فرسوده در ابتدا باید شرایط اجتماعی مناطق را احیا کنیم تا از طریق مشارکت مردم به سمت فعالیت‌های ما جذب شود.

*احیای بناهای تاریخی با مشارکت جمعی

بافت‌های فرسوده آخرین یادگاری های از نقش افتاده محلات شهر ایرانی‌اند، محلاتی که ساختار آن ها جز با مشارکت جمعی اهل محل شکل نگرفته‌اند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار