رئیس گمرک در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

محدویت های جدید برای جلوگیری از قاچاق موبایل در راه است/ ممنوعیت برای واردات کالا از امریکا نداریم

رئیس کل گمرک گفت: ستاد مبازره با قاچاق کالا جلوگیری از قاچاق موبایل را در دستورکار دارد و تصمیمات تا یک ماه آینده گرفته می‌شود.

اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق درباره قاچاق موبایل/ ممنوعیت واردات کالا از امریکا نداریمبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود کرباسیان بعد از ظهر امروز در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: کمیسیون اقتصادی اروپا تحت نظر سازمان ملل متحد و همچنین سازمان ایرو و گمرک ایران و اتاق بازرگانی امروز شاهد یک توافق هستند که طلیعه خوبی برای فعلان حمل و نقل است. 

رئیس کل گمرک با اشاره به اینکه در دنیا بیش از 70 کشور تحت رویه تیر درحال فعالیت هستند گفت: با امضای این توافق عملاً به صورت الکترونیک و بر هر لحظه وضعیت کامیون حمل بار قابل مشاهده است.

کرباسیان گفت: ایران با 15 کشور همسایه است و با پیوستن هند و پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به نوعی دروازه جنوب شرقی آسیا را می‌توانیم پوشش دهیم.

به گفته رئیس کل گمرک از اول آبان ماه اظهار از راه دور در گمرکات اجباری شده و ایران در آستانه پیوستن به ایتیر است و در حال حاضر بسیاری از رویه‌ها در گمرک به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و همچنین با دستگاه‌های ایکس ری و جی پی اس محموله‌های صادراتی و وارداتی کنترل می‌شود.

وی تاکید کرد: درحال حاضر امنیت و سرعت و دقت در کشور افزایش پیدا کرده و حمل و نقل ایران درجهان در آستانه افزایش ارزش واعتبار است.

کرباسیان ادامه داد: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور پایلوت با امضای این تفاهم‌نامه در جهت تحول در حمل و نقل قدم برداشته‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه نیمی از کامیون‌هایی که به کشور وارد می‌شود مقصدشان سایر کشورها است با اجرایی شدن این تفاهم نامه شاهد تحول جدی در بخش حمل و نقل خواهیم بود و با اجرایان ریسک درخطر پذیری حمل و نقل کاهش پیدا می‌کند.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که از نظر اعتبار مادر شرایط رقابتی قرار گرفته‌ایم چرا که اگر مسیر ترانزیت امن نباشد صاحبان کالا مسیر دیگری را جایگزین خواهند کرد.

 ممنوعیت واردات کالا از امریکا نداریم

کرباسیان در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری بر عدم واردات کالای مصرفی از امریکا بخش نامه‌ای به گمرک ابلاغ شده یا خیر گفت: تاکنون محدودیتی برای واردات کالا از هیچ کشوری نبوده و فقط این ممنوعیت شامل حال رژیم صهیونیستی شده است و مطمئناً فرمایشان مقام معظم رهبری موردتوجه هیات وزیران قرار خواهد گرفت اما تاکنون بخش نامه‌ای در این راستا به گمرک ابلاغ نشده است.

وی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران مبنی بر قاچاق موبایل به کشور گفت: متاسفانه واردات رسمی موبایل کمتر از مقداری است که به کشور وارد می‌شود و یکی از دلایل آن قیمت بالای تمام شده و دریافت مجوز های متعدد است که همین امر موجب افزایش قاچاق شده است.

وی افزود: خوشبختانه ستاد مبازره با قاچاق کالا بحث جلوگیری از قاچاق موبایل را در دستور کار دارد و تصمیمان تا یک ماه آینده گرفته خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال دیگر باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا بر واردات کالاهایی مانند آدامس نظارت می‌شود یا خیر گفت: هر کالایی که از گمرک و مبادی رسمی به کشور وارد شود مجوز های قانونی را از نظر سلامت و استاندارد اخذ کرده است.

کرباسیان در ادامه صحبت‌های خود درپاسخ به سوال مبنی بر سر انجام طرحی که گمرک برای واردات خودرو به وزارت صنعت داده بود جه شد گفت: هنوز این موضوع در دست بررسی است و ما نیز نظر مشورتی خود را اعلام کرده‌ایم اما گمرک مرجع تصمیم گیری در این مورد نیست و سازمان های دیگری باید برای آن تصمیم بگیرد.

باید برای تسهیل حمل و نقل کالا نگاه اقدامات جدی شود

در ادامه محسن جلالپور رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز با اشاره به اجرای رویه ایتیر در ایران و ترکیه به عنوان پایلوت گفت: با اجرای این رویه امیدواریم شاهد تسهیل در حمل و نقل باشیم.

وی افزود: در دوران پساتحریم و شرایط ایران بسیار حساس است و در این شرایط باید برای حمل کالای خود و ترانزیت اقدام جدی انجام شود.

وی ادامه داد: این بخش از اقتصاد بسیار مهم و اثرگذار است و با توجه به نقش آن در تسهیل تجارت باید به این بخش نگاه جدی‌تری شود.

جلالپور تصریح کرد: مطمئناً اجرای این رویه در حجم مبادلات نیز تأثیر گذار خواهد بود و اعتماد جهانیان به ایران افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آیین نامه اجرایی پروژه الکترونیکی تیر بعد از دوسال نهایی شده و امروز بین رئیس کل گمرک و رئیس اتاق بازرگانی ایران به امضا رسید و پس از امضایان به دبیر خانه سازمان ملل در ژنرو ارسال خواهد شد و سپس می‌تواند به مرحله اجرا برسد.

گفتنی است با اجرای این پروژه مطالعات مربوط به کالا و وسیله حمل  ونقل و عملیاتی گمرکی از بدو شروع تا پایان به صورت الکترونیکی تبادل می‌شود و ایران و ترکیه به عنوان دو کشور پایلوت اجرایان را آغاز کرده‌اند.


برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۴
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
یعنی خدایی الان که تازه تصمیمشو گرفتید به نظرتون تعداد گوشیای موجود چند درصد بالاتر از مردم کشورمونه
آخرین اخبار