مشهد؛

مشهد 2017 ، میزبان نمایشگاه کتاب ناشران جهان اسلام/معرفی برگزیدگان/رونمایی از صحیفه سجادیه کفعمی

استاندار خراسان رضوی در آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران در مشهد از برپایی نمایشگاه کتاب ناشران جهان اسلام در سال 2017 خبر داد و بر توسعه فرهنگ استان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، استاندار در مراسم گشایش هفدهمین نمایشگاه بین المللی ناشران در مشهد برپایی نمایشگاه کتاب را در توسعه فرهنگ جامعه کلیدی توصیف کرد و گفت: پاسداری از فرهنگ غنی خراسان رضوی به سبب حضور امام رضا(ع) می تواند استان را به قطب فرهنگی کشور تبدیل کند و خاستگاه فرهنگ رضوی شده و این فرهنگ را به کشورهای دیگر صادر کند. 

علیرضا رشیدیان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "واجب تر از کتابخوان کردن مردم این است که استعداد های نویسندگی را شناسایی کرده و پرورش دهیم"، افزود: شناسایی و حمایت و پرورش فرهیختگان در تولید و تالیف آثار فرهنگی و ادبی نقشی بی بدیل دارد. 

وی بر ضرورت توسعه کمی و کیفی نمایشگاه کتاب تاکید و تصریح کرد: امید است در سال 2017 که مشهد بعنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزیده شده است، بتوانیم نمایشگاه ناشرین جهان اسلام را در مشهد برگزار کنیم. 

استاندار خراسان رضوی برگزاری نمایشگاه را زمینه ساز آشتی نسل جوان با مقوله کتاب و کتابخوانی دانست و ابراز امیداواری کرد با محقق شدن اهداف برپایی نمایشگاه انگیزه مولفان و ناشران آثار جدید و فاخری به بازار کتاب عرضه شود.

در این مراسم از نسخه نفیس صحیفه سجادیه کفعمی متعلق به سال 867 قمری که تجدید چاپ شده است، رونمایی شد.

*مطالبه معاون وزیر ارشاد از دست اندرکاران حوزه نشر: بسته خروج از رکود صنایع فرهنگی ارائه کنید

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رکود مضاعف در صنعت نشر، خواستار ارائه بسته خروج از رکود صنایع فرهنگی کشور توسط دست اندرکاران حوزه نشر شد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران در مشهد، با بیان اینکه صنعت نشر کشور گرفتار مشکلات متعدد است، تصریح کرد: صنعت نشر کشور گرفتار رکود مضاعف است و پایین آمدن تیراژ کتاب زنگ هشداری است برای عرصه فرهنگ.

سید عباس صالحی خواستار ارائه بسته خروج از رکود صنایع فرهنگی توسط دست اندرکاران این حوزه شد و تاکید کرد: برای خروج از رکود در صنعت نشر نیازمند کار مضاعف هستیم و باید مطالبه برای خروج از رکود از سوی همگان مطرح باشد.

وی خراسان را قطب فرهنگی کشور در طول تاریخ برشمرد و شاخصهای تولید علم، مفاخر تاریخی و معاصر، نشر و چاپ و عرضه و توزیع را در این استان باسابقه خواند و تاکید کرد: بسته خروج از رکود در نگاه ملی و منطقه ای باید در خراسان بیش از استانهای دیگر جدی گرفته شود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد به مساله مشهد 2017 اشاره کرد و گفت: این فرصت می تواند بستر ساز خروج از رکود در حوزه منطقه باشد.

صالحی نشر کتاب را یکی از دست آوردهای انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: در آبان ماه امسال یک میلیون عنوان کتاب اعم از چاپ اول و تجدید چاپ منتشر شده است.

وی از رشد سرانه چاپ کتاب برای هر ده هزار نفر خبر داد و افزود: از 1.8 عنوان کتاب برای هر ده هزار نفر به 9.3 عنوان کتاب رسیده ایم. 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: در شش ماهه نخست امسال شاهد 12 درصد کاهش تیراژ کتاب بودیم که این رویه در ده سال اخیر جریان داشته است.

صالحی پایین آمدن تعداد کتابهای تجدید چاپ شده و افزایش کتب چاپ اولی از 54 درصد در سال 91 به 59 درصد در سال 93 را شاهدی بر انتشار کتابهای با تیراژ پایین دانست که به چاپ جدید نمی رسند.

وی همچنین به صحیفه سجادیه نفیسی که رونمایی شد اشاره گرد و گفت: صحیفه گنجی بی پایان است که به 4 ساحت نیاز ارتباطی انسان اعم از ارتباط انسان با خدا، انسان با انسان، انسان با طبیعت و انسان با خود پرداخته و حاوی پیام است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد صحیفه سجادیه را پیام دار جهانی گرفتار و خالی از عرفان و معنویت برشمرد و رونمایی از زبور آل محمد در مشهد الرضا را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد ازین فرصت برای ترویج معارف صحیفه بهترین استفاده بشود.

*صالحی امیری: حمایت از مولفان و ناشران باید مستمر و همراه با برنامه ریزی باشد

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی خواستار حمایت مستمر از ناشران و برنامه ریزی بلند مدت برای رفع مشکلات مولفان شد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران در مشهد، با بیان اینکه نمایشگاه یک حرکت سمبلیک برای نشان دادن اهمیت کتاب است،‌ تاکید کرد: حمایت از ناشران نباید به زمان نمایشگاه محدود شود، بلکه باید در تمام طول سال و بطور مستمر از ناشران حمایت صورت گیرد.

رضا صالحی امیری با انتقاد نسبت به نحوه امرار معاش مولفان و ناشران تصریح کرد: این قبیل مشکلات باید با هم اندیشی نخبگان رفع شود و از مسئولین و مجموعه دستگاههای فرهنگی می خواهیم برای حمایت بیشتر از مولفین و ناشران با رویکرد بلند مدت برنامه ریزی کنند.

وی جمهوری اسلامی ایران را سردمدار کتاب و کتابخوانی در منطقه دانست و گفت: اصحاب فرهنگ در عرصه توسعه و تکامل فرهنگ نقش بی بدیلی دارند.

مشاور رئیس جمهور کتاب را تصویرگر هر عصر برای فردای آن جامعه توصیف کرد و افزود: متاسفانه جایگاه کتاب در ایران در حال حاضر آنچنان که باید، ممتاز نیست.

*برگزیدگان کتاب سال خراسان رضوی معرفی شدند

در مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران در مشهد،‌برگزیدگان دوازدهمین دوره کتاب سال خراسان رضوی در 8 بخش معرفی شدند.

همزمان با افتتاح هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران در مشهد، دوازدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی نیز برگزار شد. 

برگزیدگان این دوره از کتاب سال خراسان رضوی در هشت بخش کتب دینی، ادبیات، علوم تربیتی و روانشناسی، علوم اجتماعی، هنر، کودک و نوجوان، ترجمه، و بخش ویژه انتخاب شدند.

در بخش کتب دینی کتاب "نشانه شناسی و زبانشناسی اسلامی" تالیف محمد خاقانی اصفهانی و کتاب "درسنامه امام شناسی قرآنی" تالیف محمد حسن وکیلی و علیرضا صادقی برگزیده شدند.

در بخش علوم تربیتی و روانشناسی کتاب "درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد" تالیف مریم لطفی و احمد نیری و کتاب "از تحریک مغز تا هوش هیجانی" تالیف محمود حکیمی فریمانی برگزیده شدند.

در بخش ادبیات کتاب "بهارستان" تالیف هادی اکبرزاده و در بخش هنر کتاب "جایگاه سفالهای آستان قدس رضوی در سفالگری ایران" تالیف رجبعلی لباف خانیکی برگزیده شدند.

در بخش علوم اجتماعی کتاب "نسب شناسان مسلمان" تالیف مرتضی شوشتری و کتاب "نقش وقف در ماندگاری آثار تاریخی و هویت ملی" تالیف ایرج آقا ملایی انتخاب شدند.

در بخش کودک و نوجوان "مجموعه 20 جلدی آموزشی راز نقاشیهای قشنگ" تالیف محمدحسین صلواتیان برگزیده شد.

در بخش ترجمه عربی به فارسی کتاب "پایمردی تا پای دار" ترجمه احمد نطنزی به نویسندگی باقر شریف القریشی و در بخش ترجمه انگلیسی به فارسی دو کتاب "اسلام و محیط زیست" ترجمه محمد خواجه حسینی و سید شهاب الدین معین الدینی برگزیده شدند.

و در بخش ویژه نیز از کتاب "حجاب در آیینه قرآن" تالیف فاطمه نخعی نیا کتاب سال خراسان رضوی شد.

در این مراسم از خدمات حسین مسگرانی،‌ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان تقدیر شد.

همچنین انجمن خیرین کتابخانه ساز مشهد یک دستگاه اتوبوس به ارزش 50 میلیون تومان برای تبدیل به کتابخانه سیار برای مناطق محروم اختصاص دادند.

*رونمایی از صحیفه سجادیه کفعمی در نمایشگاه کتاب مشهد

در افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب در مشهد صحیفه سجادیه کفعمی پس از 4 قرن رونمایی شد.

همزمان با افتتاح هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران در مشهد از صحیفه سجادیه کفعمی متعلق به سال 867 قمری رونمایی شد.

صحیفه سجادیه از اولین کتابهایی است که در تمدن اسلامی به رشته تحریر درآمده و در کنار قرآن و نهج البلاغه مورد قبول سه فرقه شیعه اعم از اثنی عشری، زیدیه و اسماعیلیه است.

صحیفه سجادیه کفعمی که با چاپ عکسی منتشر شده است چندین ویژگی دارد از جمله اینکه از قدیمی ترین نسخه های موجود صحیفه است.

دیگر اینکه کاتب از علمای قرن نهم شیعه است و چهره درخشانی در ادب دعانویسی است و در کنار ابن طاووس و شیخ طوسی جزو سه عالم برجسته دعا در تشیع محسوب می شود. 

علاوه بر این حاشیه های تفسیری و لغوی مهمی که کفعمی در حاشیه صحیفه خود نگاشته است بیش از حاشیه نویسی ابن ادریس که فقط لغوی است دارای اهمیت است. 

از سویی کفعمی علاوه بر نگارش کتاب، آن را تصحیح هم نموده است و بصورت انتقادی آن را نگاشته که در تالیف سایر کتب شیعی بی سابقه است.

از سوی دیگر از میان بیش از 70 دعایی که در صحیفه اصلی وجود داشته تنها 54 دعا در دسترس غالب صحیفه ها هست اما صحیفه کفعمی 4 دعا بیشتر از معمول صحیفه ها دارد.

صحیفه سجادیه کفعمی بیش از 300 سال در هندوستان بوده و در کنار نسخه شهید اول از صحیفه مرجع صحیفه نگاری بوده است. داماد علامه مجلسی از آرزوی علامه و شیخ بهایی برای دیدن این نسخه مطالبی نگاشته است.

چاپ جدید صحیفه سجادیه کفعمی که 4 قرن خارج از دسترس بود، به همت کتابخانه ملی در ایران تجدید چاپ و امروز در نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد رونمایی شد.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.