جان کربی: در وین موضوعات جدیدی نسبت به سال 2012 مطرح شد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به نخستین حضور ایران و چند کشور دیگر در مذاکرات سوریه گفت حفظ نهادهای دولتی از جمله موارد جدید توافق شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، «جان کربی» سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در کنفرانس خبری که پس از پایان مذاکرات سوریه در وین برگزار شد، به سوالهای خبرنگاران پاسخ داد.

کربی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا می توانید اطلاعات بیشتری درباره آنچه در مذاکرات وین درباره سوریه می گذرد در اختیار ما قرار دهید، گفت: ما شاهد حضور نوزده شرکت کننده در این نشست هستیم که نسبت به نشست سال دوهزار و ده افزایش نشان می دهد.در آن سال تنها ده شرکت کننده در نشست حضور داشتند.در نشست امروز شاهد حضور ایران، اردن، عربستان سعودی، مصر، آلمان، امارات عربی متحده، عمان و همچنین ایتالیا بودیم.

برخی از این کشورها در سال دو هزار و دوازده حضور نداشتند.ما شاهد حضور شمار بیشتری از منتفعان هستیم.در بیانیه سال دو هزار و دوازده در ژنو ذکر نشده بود که نهادهای دولتی در سوریه در جریان انتقال سیاسی دست نخورده باقی بمانند.اما این موضوع جدیدی است که شرکت کنندگان بر روی آن توافق کرده اند.

وی افزود: در بیانیه سال دوهزار و دوازده مطلبی درباره (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش و تهدید آن ذکر نشده بود زیرا در ماه ژوئن دو هزار و دوازده آنها هنوز به عنوان یک عامل وجود نداشتند اما همانطور که وزیر خارجه گفت شاهد توافق یکپارچه تمامی نوزده کشور شرکت کننده در این نشست درباره اینکه نه تنها باید با (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش مقابله شود بلکه این گروه باید شکست داده شود، هستیم.

این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. به نظرم وزیر خارجه در بیانیه خود پس از این نشست این موضوع را به طور شفاف اعلام کرد که شاهد حس اضطرار و فوریت و افزایش تلاشهای دیپلماتیک نسبت به سال دو هزار و دوازده هستیم .اوضاع امروز کاملا متفاوت است. ما شاهد میلیونها آواره سوری هستیم.

وزیر خارجه همچنین این موضوع را همانند نماینده ویژه دبیر کل به طور شفاف اعلام کرد که فرایند موجود لازم است که مربوط به سوریه و با هدایت سوریه صورت گیرد.بله در بیانیه سال دو هزار و دوازده ایجاد یک دوره انتقالی که به نیازهای مردم سوریه پاسخگو و مسئول باشد،ذکر شده بود.مردم سوریه نباید از این جریان کنار زده شوند و باید در آن حضور داشته باشند تا این جریان بتواند به جلو حرکت کند.

این سخنگو گفت: اول اینکه هنوز راه زیادی باقیمانده که باید طی شود.انتقال سیاسی با جزئیات کامل تعریف نشده است. آنها وین را با هیچ طرحی ترک نمی کنند. وزیر خارجه این موضوع را به طور شفاف اعلام کرده است که لازم است که گفتگوها ادامه پیدا کند.آقای دی میستورا هم بسیار شفاف بود که گردهم آوردن طرف های سوری چه از طرف نظام اسد و چه از طرف مخالفان وی باید از طرف سازمان ملل ترتیبات آن در مکان و زمان مناسب فراهم و مدیریت شود.

این کار بایدصورت گیرد اما این موضوع مهم است و وزیر خارجه درباره آن صحبت کرد که جمع کردن تمامی طرف ها بسیار مهم است.حتی بسیاری از مخالفان میانه رو دولت سوریه اعلام کرده اند که هنوز آماده حضور در آن مذاکرات و تامادامی که جامعه بین المللی درباره حرکت به جلو به توافق نرسند، نیستند.

کربی گفت:آنچه می توانم بگویم این است که اوضاع هم اکنون متفاوت است.ما درباره بسیاری از اختلافات میدانی موجود در سوریه گفتگو کرده ایم.ما کشورهای منتفع زیادی در اینجا داریم.وزیر خارجه معتقد است که این مهم است که بر روی این فرصت سرمایه گذاری کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: فکر نمی کنید که اعزام نیروهای ویژه به سوریه در حال حاضر تاثیری منفی بر روی مذاکرات کنونی درباره سوریه داشته باشد،گفت: از نظر وزیر خارجه تصمیم امروز برای تشدید تلاشها بر ضد داعش بخشی از همان تلاشهای دیپلماتیک درباره سوریه است.

اگر نگاهی به سال دوهزار و دوازده داشته باشید در آن هنگام هیچ فردی درباره داعش صحبت نمی کرد اما حالا این گروه تاثیر زیادی بر اوضاع این کشور دارد.این موضوعی است که تمامی نوزده شرکت کننده در این نشست درباره آن توافق نظر دارند.داعش باید شکست داده شود.برای انجام دادن این کار شما باید از اهرم های مختلف استفاده کنید و البته یکی از این اهرم ها ،اهرم نظامی است.بنابراین در جهت تقویت این گفتگوها لازم است که فشارها را بر داعش افزایش داد زیرا این گروه در ایجاد ناامنی و بی ثباتی در سوریه نقش زیادی بازی می کند.

وی افزود: عملیات نظامی بر ضد داعش زمانی موفق خواهد شد که ما عامل کلیدی ناامنی را در سوریه از بین ببریم.ما همیشه گفته ایم که فرایند انتقال سیاسی که به یک دولت پاسخگو منجر شود در پاسخگویی به تهدیدات تروریستی در داخل سوریه بسیار موثر خواهد بود.

دولت خوب عامل موثری در برطرف کردن عوامل افراط گرا در هر کشوری است.ما خواهان حضور دولتی خوب در سوریه هستیم.دولتی که قدرتمند و باثبات باشد و به فکر مردم کشورش باشد.همه می دانند که مانع رسیدن به امنیت و ثبات در سوریه داعش است.

این گروه ضروریست که شکست داده شود.حالا شکست این گروه پیش از دوران انتقال سیاسی و یا در جریان آن و یا بعد از آن می تواند موثر باشد.شکست این گروه به طور کلی برای سوریه خوب است.این موضوع برای مردم سوریه و دولتی که در سوریه بر سر کار آید و به دنبال امنیت شهروندانش باشد، مفید خواهد بود.

این گروه نه تنها تهدیدی تروریستی برای سوریه بلکه برای منطقه است.عوامل دیگری سبب بی ثباتی و ناامنی در سوریه هستند که باید با آنها هم مقابله شود. بشار اسد فردی است که ما به طور شفاف گفته ایم که عامل رشد بالقوه داعش در سوریه بوده است.او با استفاده از بمب های بشکه ای و خشونتی که بر ضد مردمش روا می دارد این کشور را به محلی جذاب برای تروریست ها و عوامل جهادی بدل کرده است.شما باید این دو مورد را زیر نظر داشته باشید.

این سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: بر اساس بیانیه ای که در وین منتشر شد نهادهای دولتی سوریه باید دست نخورده باقی بمانند آیا این موضوع درباره ارتش این کشور هم اینگونه خواهد بود، گفت: من با جزئیات درباره این موضوع صحبت نکرده ام.این موضوع بعدا مطرح می شود.زمانی که ما درباره نهادهای دولتی صحبت می کنیم این موضوع به طور شفاف نهادهای امنیتی و اقتصادی و دیگر نهادهای داخلی را در بر می گیرد.

کربی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید:آیا شاهد تغییر در راهبرد آمریکا در قبال سوریه هستیم، گفت: نه تغییر در راهبرد وجود ندارد. بلکه ما شاهد افزایش فشارها بر ضد داعش و به طور ویژه درسوریه هستیم. من به اعزام نیروهای ویژه به عنوان تغییر راهبرد نمی نگرم. راهبرد ما شکست دادن داعش است. ما می خواهیم آنها را تضعیف و نابود کنیم. ما باید این کار را به صورت چند وجهی انجام دهیم.

در حیطه نظامی ما دو ماموریت مهم داریم که یکی از آنها آموزش و ارائه مشاوره لازم است زیرا شما به نیروهای بومی نیازمند هستید.در عراق ما در حال انجام دادن این کار هستیم و این کار ادامه پیدا خواهد کرد. ما درباره سوریه به طور صریح اعلام کرده ایم که تشکیل این چنین نیرویی کاری دشوار است. این موضوعی کاملا پیچیده است.این به خاطر جنگ داخلی در این کشور است.این به خاطر آن است که ارتش سوریه در مبارزه با داعش توانا نیست و تنها از اسد حمایت می کند.

ما فشار ها بر داعش را با شمار اندکی از نیروهای ویژه عملیاتی خود تشدید می کنیم.آنها ماموریتی را که به طور منظم در سراسر جهان انجام می دهند،انجام خواهند داد.آنها به خوبی ثابت کرده اند که نیروهای قابلی هستند.من هیچ نیرویی را همانند نیروهای آمریکایی در جهان قابل نمی دانم.من این موضوع را به منزله تغییر در راهبرد نمی بینم.اما اگر شما خود را با شرایط موجود وفق ندهید آنگاه ممکن است در آینده شاهد شکست باشید.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار