گزارش هافینگتن پست: آیا جاستین ترودو قادر به احیای روابط کانادا - ایران است؟

هافینگتن پست در گزارشی به انتخاب نخست وزیر جدید کانادا و احتمال بهبود روابط این کشور با ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ هافینگتن پست در گزارش اخیر خود به آینده روابط ایران و کانادا با توجه به روی کار آمدن "جاستین ترودو،" نخست وزیر جدید کانادا، پرداخت. انتخابات فدرال 2015 کانادا در سرنوشت سیاسی این کشور نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود. پس از سالها، ریاست بر دولت مرکزی به یک نماینده از حزب لیبرال افتاد که متعادل‌سازی سیاست‌های داخلی و خارجی این کشور را تضمین می‌کند.
 
"استفان هارپر،" نخست وزیر اسبق کانادا، از سال 2006 (1385) در این پست قرار گرفت و با سیاست‌های سختگیرانه و خصمانه خود، بر تعداد دشمنان کانادا افزود. هارپر برخوردی سرکوب‌گرانه با منتقدان داخلی و خارجی داشت و چهره‌ای خلاف انتظار معمول را از این کشور به اصطلاح آزاد در معرض نمایش قرار داد. 9 سال حکومت محافظه‌کاران در کانادا با درگیری و تنش‌های فراوانی به واسطه رفتار سیاسی هارپر مواجه بود. سفارت کانادا در چهار کشور ایران، کامبوج، بوسنی- هرزگوین و زامبیا بسته شد. چهار کشوری که سالهای طولانی روابطی عادی و دوستانه با کانادا داشتند. زمانیکه تصور می‌شد کانادا با سیاست‌های آزاد مهاجرپذیر خود، میزبان بسیاری از پناهجویان سوریه و عراق باشد، از این کار امتناع ورزید. منتقدان هارپر معتقدند وی ایدئولوژی شخصی خود را دنبال می‌کرد.  
 
کانادا بیشترین ضربه را از قطع روابط با ایران در دوران نخست وزیری هارپر متحمل شد. شرکت‌های بازرگانی فراوانی در سراسر کانادا وجود دارد که تعامل سازنده‌ای با ایران داشتند و از این راه به رونق اقتصادی این کشور کمک می‌کردند. همکاری‌های دو کشور فقط به مسائل مالی محدود نمی‌شد، تبادل دانش، فن‌آوری، دانشجو، خبرنگار، اساتید دانشگاهی و... بخش مهم دیگری از روابط این دو کشور را تشکیل می‌دادند.
 
انتخاب جاستین ترودو می‌تواند به چند سال سردی روابط کانادا و ایران خاتمه دهد، به ویژه آنکه وی گرایش مثبتی نسبت به این کشور دارد و "علی احساسی" به همراه "مجید جوهری" دو دیپلمات ایرانی در حزب وی حضوری فعال و تاثیرگذار دارند. کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند بهبود روابط با ایران، اولویت حزب لیبرال خواهد بود. جاستین ترودو از بازگشایی سفارت کانادا در تهران استقبال کرد و گزینه گفتگو را برای حل پاره‌ای از اختلاف نظرات مطرح کرد. نرمش کانادا در قبال ایران پس از امضای توافق هسته‌ای این کشور و گروه 1+5 مشاهده می‌شود. به نظر می‌رسد کانادا حاضر نیست جایگاه خود را میان کشورهایی که خود را برای حضور سیاسی و اقتصادی در ایران آماده کرده‌اند، از دست بدهد. با نزدیک شدن به زمان برگزاری مراسم سوگند جاستین ترودو و واگذاری دولت به وی، امیدها برای بهبود هرچه سریعتر روابط دو کشور تقویت شده است. ایرانی‌های ساکن کانادا و هم‌وطنان آنها در داخل ایران به یک اندازه از سیاست اشتباه هارپر متضرر شدند. آنها امیدوارند با لغو تحریم‌های گردشگری و تحصیلی، بار دیگر امکان ورود به کانادا و یا زندگی آزادانه در این کشور را به دست آورند.

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۹ آبان ۱۳۹۴
این همون کانادایی هست که با وقاحت تمام دو سال پیش ایران را تهدید و تحقیر کرد.صرفا جهت اطلاع!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۹ آبان ۱۳۹۴
آخ جون ن ن ن بریم کاناداااااااااااااا
Netherlands
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۹ آبان ۱۳۹۴
خیلی عالی میشه روابط ایران با کانادا خوب بشه ، ما خیلی ایرانی در کانادا داریم ،
آخرین اخبار