افزایش نظارت وزارت بهداشت بر شرکت‌های دارویی

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو گفت: روش‌های بهینه تولید فراورد‌ه‌های دارویی را به استانداردهای بین المللی نزدیک کنیم.

 به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبدا؛ دکتر اکبر عبدالهی اصل معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو  با اشاره به این که تکنولوژی های متفاوتی  در دنیا برای بارکد جایگزین قیمت دارو وجود دارد، عنوان کرد: ارزان ترین نوع تکنولوژی که با شرایط کشور ما نیز تناسب دارد بارکدهای دوبعدی است که بر اجناس وارداتی وجود دارد. این بارکد به زودی بر اجناس تولید داخل نیز نصب می شود.

وی با بیان این که با نصب این بارکد تمام اطلاعات دارو پروانه دار می شود، گفت: در این صورت از طریق شناسه دوبعدی اطلاعات دارو قابل دسترسی است. این موضوع نیز به صورت مستند در بخش کنترل کیفیت شرکت های دارویی وارد شده است.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو با اشاره به این که در حال حاضر بخش کنترل کیفیت شرکت های دارویی به صورت سنتی تنها به ماده موثره محصول می پردازد، گفت: این در حالی است که در دنیا  نسبت به اطلاع رسانی به بیمار و سرویس ها و خدماتی که باید در مورد آنها اطلاع داد نیز پرداخته می شود. در نظر داریم این بخش را نیز در بخش کنترل کیفیت شرکت های دارویی بیافزاییم.

عبدالهی اصل با اشاره به این که ایران درشرف پیوستن به کنوانسیون PICS  یا كنوانسيون بازرسی دارویی است، خاطرنشان کرد:  لذا سازمان غذا و دارو موظف است نظارت بیشتری را در حوزه GMP  (Manufacturing Practic Good)  یا روش های بهینه تولید فراورده های دارویی داشته باشد.

وی با تاکید بر این که در تمام دنیا 20 درصد از GMP سخت افزار و 80 درصد آن نرم افزار است، ادامه داد:  بر این اساس بسیاری از شرکت های دارویی کشور موظف به نوسازی کامل به ویژه در حوزه نرم افزاری هستند. این در حالی است که تا کنون برخی GMP را تنها یک ساختمان بهداشتی تصور می کردند در صورتی  که در حوزه GMP، از افراد و آموزش ها تا فرایندها و مستندنگاری ها به صورت نرم افزاری است. بدین منظور باید فرآیندهایی در شرکت های دارویی ایجاد شود تا ریسک آلودگی دارو به حداقل برسد.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو با اشاره به این که سازمان غذا و دارو به شرکت های دارویی مقرراتی را ابلاغ کرده است، عنوان کرد: بازار ایران همواره برای این شرکت های دارویی  کفایت می کرده و نگاه صادراتی نداشته اند. لذا این  شرکت ها همواره در برابر مقررات جدید مقاومت هایی را دارند. اما با توجه به اشباع  شدن بازار ایران ناچار هستیم شرکت های دارویی را به سمت انطباق با استانداردهای جهانی هدایت کنیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار