کارگردان رکوردار حضور بین‌المللی از مشکلات مستند گفت

سینمای مستند به دلیل باز‌گو کردن حقایق در جامعه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود رحمانی یکی از مستند‌سازان مطرح کشور است که در سال 58 در ایذه متولد شده است. این مستند‌ساز مستقل کشور، بیش از 200 حضور بین‌المللی و ملی داشته است و حدود پنجاه جایزه معتبر‌ ملی و فراملی در کارنامه خود دارد. گفتگو با این مستند‌ساز هنگامی اهمیت پیدا می‌کند که به گفته منتقدان، شیوه مستند‌سازی این کارگردان جوان، سینمای مستند را یک گام به جلو برده است.

رحمانی در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در مورد آخرین اثر خود، «مدار صفر درجه» گفت: این  فیلم درباره یک خانواده ایرانی است که مرد آن خانواده ایرانی و همسرش، اهل عراق است. 

در جنگ هشت ساله ایران و عراق،‌ ارتش دشمن وقتی از مرز ما بین دو کشور عبور می‌کند وارد منزل این خانواده ایرانی می‌شود و اتفاقاتی برای آن در این مستند می‌افتد.

کارگردان مستند «نفت سفید» در ادامه در مورد انتخاب نام این مستند عنوان کرد: این مستند هیچ رابطه‌ای با کتاب «مدار صفر درجه» ندارد و فقط چون این حادثه در نقطه صفر مرزی اتفاق می‌افتد، این نام برای فیلم انتخاب شده است.

رحمانی در مورد مشکلات مستند در کشور خاطر‌نشان کرد: خوشبختانه در این چند سال در تلویزیون شبکه مستند تأسیس شده است و تیم جدید که در این شبکه هستند، بسیار پرتلاش‌اند اما به این حوزه باید بیشتر توجه داشت. به دلیل اینکه این حوزه بازگو‌کننده حقیقت‌ها در جامعه است.

کارگردان مستند «مادرم بلوط» درمورد ساختن فیلم مستند گفت: من فیلم‌هایم را برای پاسخ‌گویی به درونیات خود می‌سازم و برای از بین بردن دغدغه‌هایم این کار را انجام می‌دهم. هیچ وقت برای جشنواره فیلم نساختم. من معتقدم مستند باید تصویر عینی واقعیت باشد و مشکلات را بازگو کند. البته با امید باید این کار انجام شود. در حقیقت تفاوت مستند‌ساز با گزارشگر این است که مستند‌ساز در عمق مسئله فرو می‌رود و رسالت آن نزدیک به رسالت معلمان در جامعه است.

رحمانی همچنین در حرف‌های خود، گریزی به جشنواره حقیقت زد و بیان کرد: این جشنواره تنها جشنواره تخصصی سینمای مستند است و مدیریت کنونی آدم‌های بالغ و کار‌کشته‌ای هستند، اما چه تضمینی وجود دارد که این آدم‌ها در آینده نیز سر کار باشند؟ ثبات مدیریت در بخش فرهنگی کشور به هیچ عنوان وجود ندارد و این مسئله یک نقص بزرگ است، به عنوان بزرگترین جشنواره مستند در جهان در کشور هلند برگزار می‌شود که مدیر این جشنواره حدود 25 سال است که در مقام رئیس، فعالیت می‌کند. سینمای مستند باید از بخش دولتی خارج شود و بلیط فروشی در آن انجام شود تا مشکلات آن حل شود.

رحمانی در انتها درمورد آخرین اثرش نیز گفت: هم‌اکنون فیلم مستندی ساختم در مورد مشکلات اجتماعی، که مونتاژ آن رو به انتها است و هنوز اسم آن مشخص نیست.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار