بالارفتن دیوار دفاعی "غیر علنی" در برابر ابهامات شهرداری/ شفاف‌سازی آری یا نه؟

هر روزه شاهد بالا رفتن دیوار دفاعی " غیرعلنی" در برابر هزاران سؤال بی‌پاسخ و صرف بودجه بیت‌المال هستیم که در نهایت رنگ شفاف‌سازی را نیز به خود نمی‌بینیم.

بالارفتن دیوار دفاعی
به گزارش خبرنگار حوزه‌ شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، متأسفانه این ‌روزه‌ها سایه سنگین برخی لغات برسر شهر آوار شده است، لغاتی که باید برای به کار بردنشان دقتی به ظرافت میلی‌متر‌های خط ‌کش به کاربرد تا ردپایی از عدم شفافیت برای مردم ظاهر نشود. این روزها ردپای عدم شفافیت در شهر، مسیری با قدمتی چندین ساله به خود گرفته که به طور قطع به مذاق متهمان آن خوش نمی‌آید.

گذشته از شنیدن لغاتی نامأنوس با ماهیت جامعه اسلامی از جمله مفاسد اقتصادی و اسامی اختصاری، این جرم که مردم را در بهت و حیرت فرو برده، برخی اتفاقات و بازی با کلمات در گوشه‌ای از شهر، نقش علامت سؤال را در ذهن مخاطبان ترسیم می‌کند.

متأسفانه این روزها لغات علنی و غیر علنی بر ماهیت مجلس و شورا آویخته شده که البته کاربران آن هم دقت نظر ویژه‌ای درکارآیی آن ندارند که همین امر زمینه‌ی ایجاد ابهاماتی را برای مخاطبان فراهم می‌آورد.

از سویی شاید تعریف علنی و غیرعلنی برای کاربران آن به خوبی تعریف نشده است، چرا که موضوعات مهمی که نیازمند شفاف سازی است در جلسات غیزعلنی مطرح می‌شود.

** آدرس میلیاردها پول به بن‌بست می‌رسد

بازی و به‌کارگیری لغات علنی و غیرعلنی هرروز ذهن مردم را حساس‌تر می‌کند تا از چند وچون موضوعات مورد بررسی آگاه شوند که البته این موضوع بارها مورد اعتراض اعضای شورای شهر نیز قرار گرفته که مسائل مهم در حضور خبرنگاران انجام شود چراکه خبرنگاران را نقطه ی تلاقی شفاف‌سازی امور و رساندن حرف خود به مردم و دیگر مسؤلان که ممکن است تخلفاتی را مرتکب شده باشند می‌دانند.

باید گفت که بارهاوبارها نامشخص بودن میلیاردها پول در بوجه‌های شهرداری و حسابرسی از سوی تعداد اندکی از اعضای شورای شهر به حال گوش رسیده که حتی پیگیری‌های خبرنگاران نیز، توجیهات عجیب و غریب مسئولان را در پی داشته است فقدان آدرس قانع کننده در پی‌گیری آدرس میلیارها پول و عدم برگزاری جلسات علنی در بررسی آن‌ها حساسیت این موضوع را بیشتر و بیشتر می‌کند.

اما پیگیری‌ها نه تنها نتیجه‌بخش نیست بلکه بازهم شاهد این اتفاق و بررسی موضوع‌های مهم در پشت درب‌های بسته هستیم و انگار قرار نیست این روند رنگ شفاف‌سازی به خود بگیرد.

انگار از یاد برده‌ایم که دیگر دوران مخفی‌کاری ها به سر رسیده چرا که قوه قضائیه دادگاه مفاسد اقتصادی کلان را علنی برگزار می‌کند. اما دلیل این پنهان کاری‌ها در بررسی گزارش‌های حسابرسی و ابهاماتی که در ان دیده می‌شود هنوز مشخص نیست.

** اظهارات ضدونقیص در پشت پرده گزارش حسابرسی

شورای شهر تهران اخیرا علاوه بر دو جلسه که یکی علنی و دیگری غیرعلنی برگزار می‌شود این روزها جلسه‌ای دیگر در روزهای دوشنبه به صورت غیر علنی برای بررسی گزارش حسابرسی قرار داده که البته این موضوع در چند جلسه گذشته مورد مخالفت برخی اعضای شورای شهر قرار گرفته که چرا جلسات مهم غیرعلنی برگزار می‌شود؟اما با توجیه رأی‌گیری و به حداکثر رسیدن رأی برای غیر علنی برگزارکردن آن موضوع منتفی شود که جای بحث ‌وپی‌گیری را برای خبرنگاران باز کرد.

چرا در زمان موضوعات مهمی از جمله بررسی عملکرد شهرداری و شرکت‌ها و سازمان‌ها که بودجه کلانی را به خود اختصاص داده‌اند. نباید نماینده افکار عمومی (خبرنگاران) حضور داشته باشند؟

البته اظهارات متفاوتی از سوی اعضای شورا مطرح می‌شود که از جمله ان ها ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای شهر معتقد است شورا هیچ موضوع پنهانی ندارد و قطعا با پی‌گیری این موضوع را علنی می‌کنیم.

اما از سویی دیگر رضا تقی‌پور می‌گوید که در این بررسی‌ها نیاز به حضور اصحاب رسانه نیست چراکه اینجا محکمه و قاضی وجود ندارد که نتیجه نهایی مشخص شود و علنی کردن آن ها زمینه اتهام‌زنی را فراهم می‌کند.

تقی‌پور در نهایت می‌گوید: این موضوع در نهایت از سوی رئیس شورا اعلام می‌شود.

با این اظهارات این ابهام در ذهن شکل می‌گیرد که بررسی چگونگی صرف بیت‌المال مهمتراست یا دستور جلسه‌‌های آموزش شهروندی و ... که از حساسیت برخوردار نیست، باید این شیوه برچیده شود تا زمینه گم شدن میلیاردها پول دیگر فراهم نشود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار