رمان با سکوت مواجه است

رمان که همواره به عنوان یکی از حوزه‌های پرمخاطب ادبیات شناخته شده، هم اکنون با سکوت و سکون مواجه است.

احمد شاکری، نویسنده و کارشناس ادبی در خصوص هر آنچه که در یکساله اخیر ادبیات کشورمان را دستخوش خود کرده، به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در حوزه رمان به نظر می‌رسد که با سکوت و سکون مواجه هستیم و منظور آن است که به نظر ما باید در هر دوره‌ای شاهد جهشی باشیم که البته در یکی دو سال اخیر شاهد اثری نبودیم که در ادبیات داستانی متعهد جریان‌ساز باشد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت ادبیات داستانی شبه روشنفکر بغرنج‌تر از وضعیت ادبیات داستانی متعهد است، افزود: ادبیات داستانی شبه روشنفکر چشمش را به افق ادبیات روشنفکری غرب دوخته است.

این نویسنده اظهار داشت: قضاوت در مورد اینکه وضعیت ادبیات در سال جاری به نسبت سال گذشته چه تفاوتی کرده، از پرسش‌هایی است که لزوما باید به آن جواب داده شود و بنیاد شعر و ادبیات داستانی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نظارت بر این عرصه باید رصدی بر آن داشته باشد.

شاکری ادامه داد: در رصد حوزه ادبیات با ارکان متفاوتش، نمی‌شود صرفا به نتیجه جشنواره‌هایی چون جایزه جلال آل احمد بسنده کرد و این جشنواره وضعیت ادبیات یک سال را به ما نشان نمی‌دهند و فقط در یک برهه زمانی کتابی را به عنوان برگزیده معرفی می‌کنند. لذا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به رصد وضع ادبیات توجه کند.

وی تصریح کرد: به نظر وقتی ما در عرصه داستان‌های کوتاه آثار درخشانی داریم که با آثار مطرح در عرصه جهانی مقابله می‌کند اما چون قدرت عرض اندام ندارند، توجه کمی به آن‌ها می‌شود.

این کارشناس ادبی افزود: به نظر نهادهای فعال در کشف استعدادها و رسانه‌ها می‌توانند از ظرفیت داستان کوتاه کمک بگیرند.

شاکری در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که کدام یک از اتفاقات ادبی سال گذشته به اندازه‌ای مهم بوده که در ذهن وی ماندگار شده، گفت: به نظر من با همه نقدی که به کارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم اما یکی از تصمیم‌های خوب این وزارتخانه آن بوده که به دلیل سخنرانی‌ سلمان رشدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، در این نمایشگاه شرکت نکرد.

وی خاطرنشان کرد: لغو حضور ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت اتفاقی سخاوتمندانه و شجاعانه‌ است و ما وقتی می‌بینیم که دشمن در بددلی خود اصرار می‌کند، باید پایبند مواضع به حق خودمان باشیم.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار