ممکن است دستور ابتکار در جیرفت زمین بماند!؟

چنگال‌های بی رحم معدن‌ کاوی نزدیک به 5سال می‌شود که بر سر منطقه حفاظت شده بحر آسمان جیرفت سایه انداخته و به هر کمک و زد و بندی کمر به نابودی این منطقه و ساکنینش بسته است.

آماده/////////// وقتی دستور ابتکار در جیرفت زمین می‌ماندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زخم‌هایی که سودجویان بر پیکره محیط زیست کشورمان زده‌اند، امروزه داستانی نیست که تازگی داشته باشد بلکه فعالیت و بهره‌برداری عوامل صاحب نفوذ معدن کار این روزها در جای جای مناطق کشورمان دیده و شنیده می‌شود و این بار هم به داستان پر درد چشم اندازی اقدامات غیر اصولی و غیر قانونی معدن تراورتن آسیای جیرفت کرمان  در منطقه حفاظت شده بحر آسمان  می‌پردازیم که با وجود مخالفت‌های سازمان محیط زیست همچنان به کمک زد و بند با مستقر کردن دستگاه های مرمر تراورتن هر آن قصد به آغاز  فعالیت خود دارد.

*بحر آسمان زیر بار فشارهای راه اندازی معدن ‌تراورتن آسیا

نزدیک به 4سال پیش، چند شرکت خصوصی با عنوان معدن کار اقدام به خرید غیرقانونی و میلیاردی معادن موجود در منطقه حفاظت شده بحر آسمان جیرفت کرمان کردند، که در اواخر دولت دهم تحت تاثیر فشارهای عوامل صاحب نفوذ محلی ‌دراقدامی غیر کارشناسانه و عجولانه بهره‌ برداری از یک معدن در ارتفاع 4هزار متری دراین منطقه بکر بلامانع اعلام شد و از آن زمان تاکنون عوامل سودجوی معدن کاو با لودرها، تریلرها و تجهیزات معدن کاوی وارد منطقه شد و قصد راه‌اندازی  معادن موجود در منطقه را دارند.

* نابودی منابع آبی و سد جیرفت زیر چکمه‌های معدن کاوان سودجو

جایی که معدن  قرار است آغاز به فعالیت کند دقیقا مرکز ثقل تمام آب های منطقه، پناهگاه حیات وحش و زیستگاه صدها گونه نادر گیاهی و جانوری از جمله خرس سیاه آسیایی است و از طرفی سرچشمه اصلی تامین آب تنها محلی است که برای معدن کاوی انتخاب شده و هر ان ممکن است شروع  به بهره‌ برداری و فعالیت کند. با این وجود  چه صدماتی به وضعیت ‌اکولوژی جیرفت وارد خواهد شد.

حمید علیداری سلیمانی مدیر امور منابع آب جیرفت در تاریخ 93/10/10طبق شماره نامه 329/7200 به ریاست دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان می‌گوید: در بازدید گروه حفاظت کیفی آب منطقه‌ای و نتایج آزمایشات صریح دانشگاه علوم پزشکی در برداشت لایه‌های رویی معدن مشخص شده فعالیت و بهره برداری این معدن باعث تولید آلاینده‌های مختلف از جمله فلزات سنگین و ورود آن ها به چرخه آب می شود که قطع به یقین موجب ایجاد بیماری‌های مختلف برای مصرف ‌کنندگان از آب خواهد شد.

وی با تاکید بر دیگر مشکلات زیست محیطی ناشی از فعالیت معدن تراورتن آسیا در منطقه بحر آسمان جیرفت، تصریح کرد: از دیگر مشکلات زیست محیطی زهاب اسیدی(AMD) است که بر اثر اکسایش مواد معدنی سولفیدی استخراج شده ایجاد می‌شود و از آنجایی که رشته کوه این منطقه، حوضه ‌آبریز سد جیرفت و تامین کننده آب شرب اهالی ساکن در حاشیه رودخانه ‌هلیل، شاخه‌های فرعی آن و آب شرب شهر جیرفت است، مطمئنا باعث آلودگی همه این‌هاو در نهایت سلامت مردم، گیاهان و حیوانات منطقه خواهد بود.

محمدرضا بختیاری رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان در تاریخ 93/6/21 به شماره نامه 93/300/10012 به مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان می گوید: معدن کاوی در منطقه حفاظت شده بحر آسمان غیر منطقی و مضر به منایع آب و خاک منطقه است و اکتشاف و استخراج معادن در حوضه‌های ‌آبریز سد جیرفت بالاخص رودخانه‌های ‌رمون- ‌دلفارد و بحر آسمان ضرر‌های جبران ناپذیری از لحاظ زیست محیطی بر کیفیت آب سد جیرفت و منابع آبی بالا دست سد و همچنین بر هم خوردن رژیم رودخانه و حوضه ‌برفگیر و سرچشمه‌های رودخانه‌های ‌رمون، ‌دلفارد و بحر آسمان و سوراخ مار دارد، مطمئنا باعث آلودگی و نابودی کلی منابع آبی می‌شود.

* مخالفت قاطعانه محیط زیست

با اینکه سازمان محیط زیست و شخص معصومه ابتکار دستور توقف عملیات معدن واقع در بحر آسمان را داده‌اند ولی باز هم وزارت صنعت و معدن بی ‌مهابا با فشارهای وارده بر محیط زیست هربار با کارشناسان خود جهت اقناع محیط زیست و راضی کردن این سازمان جهت شروع فعالیت خود  و به دست گرفتن مجوز  از آن ها از این منطقه حفاظت شده بحر آسمان باعث ایجاد تنش اجتماعی بین مردم می شوند.

احمد علی کیخا معاون اسبق محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست در تاریخ 92/10/07 به شماره 36223/92به دامنگیر مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در این باره می‌گوید: در پی بازدید کارشناسان دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق از منطقه حفاظت شده بحر آسمان و اقدامات قبلی این معاونت در خصوص عدم بهره برداری شرکت مرمر تراورتن آسیا و نظر به اقدامات خارج از عرف اداری توسط مدیریت وقت حوزه ریاست و به استناد اعتراضات مردمی و گزارشات واصله از منطقه خواهشمند است به منظور جلوگیری از هرگونه تنش اجتماعی از فعالیت معدن فوق در منطقه حفاظت شده بحر آسمان تا اتخاذ تصمیم فعالیت ممانعت به عمل آید.

احمد علی کیخا معاون اسبق محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در تاریخ 92/12/20 به رزمی حسینی استاندار کرمان می‌گوید:با توجه به نوع ماده معدنی برداشت شده در معدن بحر آسمان جیرفت و آسیب رسیدن به مامن خرس سیاه آسیایی، گونه ممنوع ‌القطع ارس، منابع آبی پایین دست و ایجاد تنش اجتماعی بین مردم این منطقه و مخالفت کارشناس سازمان با ادامه فعالیت این معدن ‌خواهشمندیم دستور ‌فرمایید تا فرماندار جیرفت جهت همکاری لازم وارد عمل شود.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در تاریخ 93/03/08 به شماره نامه 93/8027 به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در خصوص معدن تراورتن آسیا در بحر آسمان جیرفت می نویسد: اثرات بهره برداری از معدن در این منطقه موجب گسیختگی زیستگاهی، آلودگی و تخریب منابع آبی و تعارفات اجتماعی به دلیل دارا بودن اکو سیستم‌های حساس و منحصر به فرد می شود و این سازمان بنا به وظایف حاکمیتی خود مخالفت خود را با فعالیت معدن تراورتن آسیا در این منطقه حفاظت شده اعلام می‌کند و لذا خواهشمند است نسبت به اعلام پاسخ مقتضی به نماینده مجلس شورای اسلامی دستور لازم را صادر فرمایید.

* قانون  هیئت دولت

بر اساس مصوبه شماره 329 هیئت دولت و شورای عالی محیط زیست در تاریخ 88/02/09 و 89/02/29 با ممنوعیت بهره برداری از معادن در منطقه بحر آسمان جیرفت و زریاب به عنوان پناهگاه حیات وحش تحت مدیریت سازمان محیط زیست به ثبت رسیده و بر اساس کنوانسیون‌های بین ‌المللی مسئولان متعهد به حفاظت و حراست از این منطقه هستند.

آیا با فشارهای وزارت صنعت و معدن و اقناع محیط زیست جهت اخذ مجوز شروع به کار معدن، اجرای این قانون  روی کاغذ می ماند؟ نکند تعهد مسئولان در قبال حفظ و حراست از بحر آسمان جیرفت زیر سوال برود؟

و در مصوبه شهریور 82 مجوز بهره برداری معادن در مناطق حفاظت شده از سوی معاون اول رئیس جمهور در دولت یازدهم لغو شد ولی چرا این معدن همچنان جهت استقرار در منطقه حفاظت شده محیط زیست در حال پافشاری است؟

* نابودی زندگی مردم

شغل ‌آبا و ‌اجدادی اهالی بحر آسمان جیرفت، کشاورزی، دامداری سنتی(عشایری) و ‌باغداری است. بهره برداری از این معدن علاوه بر اینکه قوانین و مصوبات دولت و تخریب محیط زیست را به ارمغان خواهد  آورد ، به مرور  نیز منجر به خشکیده شدن سه رودخانه دائمی و اصلی که سرچشمه آب تنها سد ‌بتنی پایه دار جیرفت خواهد شد.

یاسر ‌سمندری فعال محیط زیست در بحر آسمان جیرفت کرمان در این خصوص معتقداست: درصورت اجرایی شدن تحرکات شرکت ‌تراورتن آسیا عملا ادامه زندگی برای صدها خانوار ساکن که عمدتا از عشایر اقشار محروم تنها منبع درآمد کشاورزی است به مرور غیر ممکن خواهد بود و ترک آن ها از سرزمین و ‌دیارشان را به بار خواهد آورد.

* باید زودتر وارد عمل شد

حالا این مسئولان و دستگاه‌های مختلف به ویژه وزارت صنعت و معدن و تجارت است که باید هر چه سریعتر منطقه حفاظت شده بحر آسمان را به عنوان سرچشمه تامین آب سد ‌هلیل، زیستگاه خرس سیاه آسیایی و پلنگ ایرانی گونه ممنوع ‌القطع ارس و دیگر گونه‌های کمیاب جانوری و گیاهی مامن صدها گردشگر و ‌کوهنورد و سپر دفاعی طبیعی و مهار کننده ‌ریزگردها را دریابند و به تنش های اجتماعی حاکم در منطقه پایان دهند. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار