در افتتاحیه بیست و سومین دوره هفته کتاب بیان شد:

بازار مالی به طرف نشر نمی‌آید

بازار مالی با توجه به میزان سهام تولید کتاب از تولید ناخالص ملی به طرف نشر نمی‌‌آید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حاضر در محل برگزاری افتتاحیه بیست و سومین هفته دوره کتاب که امروز در فرهنگستان هنر برگزار شد.

سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بازار مالی به طرف نشر نمی‌آید زیرا سهم تولید کتاب در سال 73 سیزده صدم درصد از تولید ناخالص کشور، در سال 80 بیست وچهار صدم درصد از این تولید ودر سال 93 دوازده صدم درصد بوده است. و این نشانگر کاهش چشم‌گیر سهم تولید کتاب از تولید ناخالص است.

وی ادامه داد: ما علی‌رغم آنکه توفیقات اندکی در حوزه کتاب نداشتیم اما خطرات هم اندک نیست و اگر ما باور داریم که کتاب عصاره تمدن بوده و هر کشوری با کتاب زنده است و بدون آن می‌میرد باید توجه بیشتری به این محصول فرهنگی بکنیم.

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: توفیقی است که به موضوع و مناسبت کتاب در هفته کتاب و در مرکز هنر می‌پردازیم. هفته کتاب فرصتی است که در باب اندیشیدن به نشر و اگر نمایشگاه کتاب فرصت بهارانه‌ای است برای اندیشیدن به کتاب ، آبان ماه فرصت مجددی برای اندیشیدن به آن است. در این روز گفتگوی مختصری در باب کتاب خواهم داشت همانطور که در افتتاح کلام گفته شد فرصت‌ها و توفیقات ما  در عرصه نشر قابل توجه است وبخش امیدزای این عرصه را نباید نادیده گرفت.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: واقع گرایی و واقع‌بینی اقتضا می‌کند که حوزه‌های ضعیف نشر را ببینیم، من خود واقفم که عناوین کتاب‌هایی که در سال‌های اخیر منتشر شده‌اند همه عنوان‌های جذاب وفاخری نیستند اما این طور نیست که عناوین جذاب کم باشد. شبه کتاب‌ها و ضد کتاب‌ها کم نیستند اما کتاب‌های فاخری نیز دیده می‌شوند.
 
صالحی گفت: ما در سال 73 در ازای هر 10 هزار نفر 1/8 عنوان کتاب داشته‌ایم و در سال 74 نیز 75 دهم عنوان کتاب به ازای هر 10 هزار نفر وجود داشت.

وی افزود: سال 93 سالی بود که ما به ازای هر 10 هزار نفر 93 دهم عنوان کتاب داشتیم و جفاست که ما ثمره خیل عظیمی از پدید‌آوردگان و ناشران را نادیده بگیریم.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد با بیان اینکه امر که محصول تلاش ناشران و پدید آوردگان کتاب در سال‌های اخیر قابل اعتناست گفت: ما هم‌اکنون در بخش‌های موضوعی که پیش از این ضعیف بوده‌ایم حرفی برای گفتن داریم و در حال حاضر نخستین نمایشگاه کتاب هنر با 2 هزار عنوان کتاب گویای یک کمیت معنادار است.

صالحی ادامه داد: در سال‌های اخیر موضوعات دانشی هم تراکمی پیدا کرده‌اند که می‌توان به آن اتکای نسبی داشت.

وی افزود: در حوزه جنسیت نیز حضور نویسندگان زن در حوزه تألیف و ترجمه چشم‌گیر بوده و این اتفاق مبارکی است که زنان و مردان در کنار هم برای دانش‌افزایی فعالیت می‌کنند پس ما نباید این اتفاقات را دست کم گرفته و نادیده بگیرم اما در مدت خدمت‌گزاری من برای حوزه فرهنگ دوستان شناخته‌اند که از افرادی نیستم که بخواهم ناامیدی را بپراکنم اما به نظر از نیمه خالی لیوان هم باید سخن گفت.

صالحی تصریح کرد: کشور ما در مرحله گذر از حوزه تحریم و  ورود به پسا تحریم بوده و در چنین شرایطی نباید سر حوزه فرهنگ کلاه برود.

وی مظلومیت و معصومیت اهل فرهنگ را امتیار فاخر این اهالی دانست و گفت: هر چند که نباید این امتیاز را از دست داد اما در این مقطع خاص باید حرف‌هایی را زد و به صراحت گفت و این نیمه دیگر داستان است.

صالحی افزود: حوزه نشر و کتاب با همه شاخص‌های ذکر شده در حال حاضر و با توجه به قرارگیری کشور ما در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه و تصمیم‌گیری برای حوزه پسا تحریم باید شاهد حضور فعال‌تر اهالی نشر برای سهم گیری فرهنگ باشد تا مردم بدانند که مشکل فقط نان نیست.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: هم‌اکنون تیراژ کتاب هیچ وضعیتی خوبی ندارد و ما در سال 74 3/3 به ازای هر 10 هزار نفر داشتیم و هم‌اکنون 1/9 نسخه به ازای هر 10 هزار نفر داریم بنابراین روند تیراژ روند مناسبی نیست و اگرچه در تولید کتاب رو به رشد بوده‌ایم اما این روند نزولی تیراژ کتاب خطرساز است.

وی با اشاره به این که میزان مطالعه در هر هفته در آلمان در سال 2013 48/8 و در سال 2015 44/6 بوده گفت: این حرف‌های من فرافکنی نبوده و همراهی طلبیدن از جمع حاضر است که باید برای کتاب که کانون ایران اسلامی است تکاپو کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد: من بذر یاس و ناامیدی را نمی‌پرورانم اما اگر تلاش نکنیم نقاط سختی در مقابل ما خواهند بود و امیدوارم که هفته کتاب این امید‌ها را افزایش دهد.

همچنین علی معلم رئیس فرهنگستان هنر در بخش دیگری از افتتاحیه هفته کتاب گفت: بشریت و ایرانیان هیچ وقت با  کتاب بیگانه نبوده‌اند و اگر کتاب‌های این خته را در کنار هم قرار بدهیم می‌شود گفت هنوز چیزی بر حرف گذشتگان افزوده نشده است.

وی ادامه داد: جهان در حقیقت نتیجه دو رودخانه نور و آب است و این همان اعتقاد هندی‌ها بوده است اگر آب نباشد قله نیست ولی آیا با آب همه چیز حل می‌شود پاسخ من به این سؤال نه است.

رئیس فرهنگستان هنر ادامه داد: شریعه و شریعت رودخانه آب و نور هستند و رودخانه نور همان کتاب بوده وشریعت با نهج‌البلاغه و نهج‌فصاحه جریان پیدا می‌کند بنابراین باید گفت مداد العلما از دماء شهدا بالاتر است.

معلم اظهار داشت: نور و آب با هم پیوسته‌اند و کتاب که برای آنهایی که بسیار تشنه‌اند آب است.
وی گفت:‌قرآن فرایند همه ادیان بوده و همه چیز چنان است که بود و همه چیز چنان است که باید باشد البته شاید ما آنچه که باید باشیم نیستم.

رئیس فرهنگستان هنر ادامه داد: همه کتاب‌ها عین فرهنگ هستند و با هنر ایجاد می‌شوند و نمایشگاه کتاب هنر مانند سایر نمایشگاه‌ها نشان می‌دهد که هنر تجلی است.

وی خاطر نشان کرد: اگر کسی زیبا ببیند و زیبا بشنود خواه ناخواه کلامش زیبا خواهد شد.

همچنین مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب و دبیر بیست و سومین دوره هفته کتاب گفت: بسیار خوشبختم که امروز در کنار شما بست وسومین هفته کتاب را افتتاح می‌کنیم حقیقت امر این است که ما مردم ایران کتاب را نه به عنوان هفته بلکه به عنوان سال، دهه، صده و قرن‌ها می‌شناسیم و مایه خوشبختی است که در کشوری زندگی می‌کنیم که کتاب بخش مهمی از زندگی مان است.

وی ادامه داد: در باب کتاب و کتابخوانی آثار زیادی نوشته شده و لذا صحبت کردن از فواید کتاب از امور بدیهی است.

وی ادامه داد:‌این که کتاب دایره کلمات را افزایش می‌دهد به نظر دلیلی بدیهی بوده چرا که ما از بدو ورود به مدرسه با کتاب آشنا هستیم.

دبیر بیست و سومین هفته کتاب با اشاره به اینکه بنیان خیلی از دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها کتاب است گفت: ما از دیر باز در قالب اوستا و قرآن با کتاب آشنا بوده‌ایم و دین مان مبتنی بر کتاب است.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنم که کتاب شیفتگان کتاب را به کتاب دوستی ایرانیان تکیه دارد بخوانیم زیرا مردم ما قلبن و از جان و دل به کتاب علاقه‌مند هستند.

وی تعبیر این که مردم ما کتابخوان نیستند را نشانه پراکنده کردن بذر ناامیدی دانست و گفت: اگر چه این تعبیر را رد نمی‌کنم اما با نگاهی به یکی دوسال اخیر و دفعات انتشار برخی از کتاب‌ها این نکته حائز اهمیت است که اساساً مردم ما به کتاب علاقه‌مند هستند .

وی خاطرنشان کرد: ما در سال 93 شاهد انتشار 72 771 عنوان کتاب بوده‌ایم که نشان از رشد سیزده درصدی این آمار را دارد و بهتر است که کمی منصفانه‌تر به وضعیت نشر بنگریم و من خواهش می‌کنم که در هفته کتاب نماد تشویق هر چه بیشتر مردم به کتابخوانی است با امید به این عرصه بپردازیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار