مراسم تجلیل از مقام کتاب، کتابدار و کتابخوانی/ بخش 1

راه نجات کشور از فرهنگ و بستر آن کتاب و کتابداری است

راه توسعه که تا به امروز آن را اشتباه رفته‌ایم از فرهنگ می‌گذرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری مراسم تجلیل مقام کتاب، کتابخوانی و کتابدار که امروز در سالن وحدت برگزار شد، صالحی امیری رئیس مرکز اسناد در کتابخانه ملی با تاکید بر اینکه راه توسعه از فرهنگ می‌گذرد، گفت: ما تا به امروز این راه را اشتباه رفته‌ایم.

وی ادامه داد: باید تقدیر کنیم از خدمات و زحمات همه انسان‌هایی که در عرصه کتاب در حوزه کتابخوانی و کتابداری، نشر و تالیف فعال هستند. انسان‌های گمنامی که بدون چشمداشت نام و نان، برای فضلیت فرهنگ این جامعه تلاش کرده و آینده این کشور را تضمین می‌کنند اما در توسعه و اقتصاد ملی کمتر نامی از آنها برده شده است.

رئیس سازمان اسناد کتابخانه ملی افزود: ما باید به این باور برسیم که راه اصلی توسعه، توسعه فرهنگی بوده و ما متاسفانه راه را گم کرده‌ایم. هم اکنون ما بیش از یک قرن مسیر توسعه را دنبال کرده‌ایم، نه به مقصود رسیدیم و نه به مقصد.

صالحی امیری اظهار داشت: ما با نفت و فولاد به توسعه نرسیده‌ایم و راه توسعه را گم کرده‌ایم.

وی ادامه داد: چگونه باور کنیم که بیش از 6500 کتابدار فرهیخته در سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کنند و ما همچنان شاهد وضعیت ناخوشایند زیست آن‌ها باشیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ضمن قدردانی از زحمات رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی و همکارانش گفت: ما امروز در جلسه نشسته‌ایم که افراد پربار و با فضلیتی هستند. امروز باید در زیر سقف اتفاقی برای کتابداران نجیب شکل بگیرد.

صالحی امیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود چهار کارکرد را برای فرهنگ تعریف کرده و گفت: اولین کارکرد فرهنگی شخصیت‌آفرینی است؛ اگر در جامعه با انسان‌های با شخصیت مواجه می‌شویم، آن جامعه با فرهنگ است. چرا که میوه فرهنگ شخصیت و هویت‌آفرینی است و ریشه ما در هویت‌مان که همان دین و اخلاق است، تثبیت می‌شود.

وی ادامه داد: اگر با جامعه با فقر دینی و اخلاقی مواجهیم، مطمئن باشید که در هویت‌سازی کم کاری کرده‌ایم.

صالحی امیری ادامه داد: سازگاری میوه سوم فرهنگ است و اگر در غم زمزه‌ای رخ می‌دهد و ما نگران می‌شویمف نشانه سازگاری است.

وی ادامه داد: چهارمین میوه فرهنگی انسجام است و این که اقوام رنگین کمان را زیر لوای جمهوری اسلامی ایران گرد آورده‌ایم، گویای انسجام است.

رئیس سازمان اسناد کتابخانه ملی افزود: امروز متاسفانه اکثر مسئولان راه را اشتباه رفته‌اند و این در صورتی است که ما باید در مسیر توسعه فرهنگی گام برداریم و در این مسیر به داشته‌هایمان نگاه کرده و به بیرون نگاه نکنیم. نماد این داشته عظیم محرم و عاشورا است.

وی در ادامه گفت: ما باید یک نگرش دیگر به توسعه فرهنگی داشته باشیم. امروزه آلودگی فرهنگی مهمتر از آلودگی هواست و باید فضایی ایجاد کنیم که همه هشتاد میلیون نفر به کتاب و کتابخوانی دسترسی داشته باشند؛ زیرا هم اکنون جامعه ما که روزی ریشه فرهنگ از آن به کشورهای دیگر سوق داده شده، وضعیت خوبی در امر کتابخوانی ندارد.

وی گفت: در حال حاضر در برنامه‌ریزی توسعه ششم باید با اتکا به توسعه فرهنگی گام برداریم و انتظار داریم یک بازنگری در سیاست فرهنگی کشور رخ بدهد.

وی تناسب ساختار با نیاز فرهنگی کشور را راه حل دیگری در زمینه ارتقای توسعه فرهنگی دانسته و گفت: بهتر نیست که مالیاتی که در برخی مواقع به دخانیات اختصاص داده می‌شود، در امر کتابداری سرمایه‌گذاری کنیم.

صالحی امیری افزود: آیا مقدس‌تر از کتاب و کتابداری داریم.

وی اظهار داشت: باید در نظام مالیاتی کشور نیم نگاهی به کتاب و کتابداری باشد و قوانین هم باید در راستای تسهیل این خواسته باشد، در اصل قوانین ما باید تسهیل کننده مسیر توسعه فرهنگ کتابخوان باشد.

صالحی خاطرنشان کرد: راه نجات کشور از فرهنگ و بستر آن کتاب و کتابداری است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.