معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

شناسایی پنج برابری گروه‌های مروج کتاب در جشنواره امسال

امسال چهارصد و پنجاه گروه و فرد مروج کتاب، در جشنواره تقدیر از افراد و گروه‌های مروج کتاب شناسایی شدند. این میزان نسبت به سال گذشته پنج برابر افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم تقدیر از افراد و گروه‌های مروج کتاب و کتابخوانی صبح امروز با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب و دست‌اندرکاران این جشنواره در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این مراسم سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به آنکه سال گذشته نود گروه و فرد در زمینه ترویج کتابخوانی شناسایی شده بودند، اظهار داشت: در سال جاری این تعداد به 450 گروه و تشکل رسید. این مسئله افزایش 5 برابری گروه‌های شناسایی شده در جشنواره تقدیر از افراد و گروه‌های مروج کتابخوانی را نشان می‌دهد.

وی افزود: بحث کتابخوانی با وجود تمام دغدغه‌هایی که پیرامون آن وجود دارد، هنوز به عنوان یک ارزش دیده می‌شود و بر خلاف برخی از ارزش‌ها با تحولات اجتماعی به ضد ارزش تبدیل نشده است. اگرچه کتابخوانی در جامعه ما زیاد مشاهده نمی‌شود اما همه به کتابخوانی علاقه‌مند هستند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به اتفاقات خوبی که در حوزه تولید کتاب رخ داده است و نیازمند بودن این حوزه به وجود اتفاقات بهتر در زمینه کتابخوانی، بیان کرد: هم اکنون اطلاع‌رسانی خوب، سریع و جذاب آن گونه که باید در حوزه کتاب وجود ندارد. تبلیغ و ترویج کتاب نیز در این مسئله اهمیت دارد. این که جریان‌های اجتماعی بتوانند با نگاه ترویج که با تبلیغ کتاب فاصله دارد، به ترویج آن بپردازند اهمیت دارد. ترویج کتابخوانی را در گروه‌های دولتی و مردمی مشاهده می‌کنید اما اگر بخواهیم در ترویج کتاب و گسترش کتابخوانی نقش داشته باشیم، باید به جریان‌های مردمی اهمیت بیشتری بدهیم. توجه به اقتضائات مردمی یکی از دلایل اهمیت دادن به ترویج کتاب توسط گروه‌های مردمی است.

صالحی با اشاره به تغییرات کمّی و کیفی و آیین‌نامه‌ای در جشنواره تقدیر از افراد و گروه‌های مروج کتاب، تصریح کرد: مجموعه‌‌های دور از مرکز، مشارکت گسترده‌تری در زمینه ترویج کتابخوانی داشتند. کشف و شناسایی این افراد برای ما اهمیت داشت. از طرف دیگر شاهد حضور چشمگیر گروه‌های خیریه‌ای در بحث ترویج کتاب بوده‌ایم. اقشار اجتماعی مختلفی در این زمینه فعالیت داشتند. در سال آینده فضای واگذاری این جشنواره به تشکل‌ها ایجاد خواهد شد، در عین حال حمایت‌های دولتی نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: 68 مورد نامزد نهایی جشنواره تقدیر از  افراد و گروه‌های مروج کتابخوانی شدند که از آن میان 13 مورد برگزیده و هفده مورد شایسته تقدیر شناخته شدند. این جریان‌ها باید بیشتر به مردم معرفی شوند و رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه کمک کنند.

در ادامه مراسم علی‌اصغر سید‌آبادی مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به مطلوب نبودن وضعیت کتابخوانی در ایران بیان کرد: یکی از مهمترین دلایلی که باید در ترویج کتابخوانی بررسی کرد، فاصله بزرگی است که میان تولید و مصرف کتاب وجود دارد. این فاصله به وسیله تبلیغ و ترویج کتاب پر می‌شود.

وی افزود: امسال اکثر گروه‌های کتابخوانی در برنامه‌ریزی جشنواره تقدیر از افراد و گروه‌های مروج کتابخوانی، مشارکت داشتند. در این جشنواره بخش ویژه‌ای به معلمان، کتابداران، کتابفروشی‌ها و مهدکودک‌های مروج کتابخوانی اختصاص داده شد و افرادی را از میان آن‌ها به صورت جداگانه انتخاب کردیم. شورای تقدیر از افراد و گروه‌های ترویج کتابخوانی چند روز پیش شکل گرفت. دوره آینده آن توسط تشکل‌های حوزه کتابخوانی برگزار خواهد و محسن حاج زین‌العابدینی به عنوان دبیر این جشنواره در آن مشارکت خواهد کرد.

در ادامه مراسم، مدیر عامل بنیاد ملت سخنرانی کرد و بلقیس سلیمانی به قرائت بیانیه هیئت داوران این جشنواره پرداخت.

از حاشیه‌های این مراسم می‌توان به تقدیر از عزیزیان مروج فرهنگ کتابخوانی در استان کردستان اشاره کرد. از دیگر حاشیه های این مراسم تقدیر از برگزیدگان این جشنواره بود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار