رحمانی فضلی در برنامه نگاه یک:

تخلف در انتخابات بسیار بعید است/ اخذ و شمارش آرا در 9 کلان‌شهر، الکترونیکی برگزار می‌شود/ در بحث تأیید صلاحیت‌ها تابع قانون هستیم

وزیر کشور با حضور در برنامه نگاه یک به تشریح برنامه وزارت کشور پیرامون انتخابات و اربعین حسینی و مسائل امنیتی کشور پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "عبدالرضا رحمانی فضلی" وزیر کشور با حضور در برنامه نگاه یک به تشریح برنامه وزارت کشور پیرامون انتخابات و اربعین حسینی و مسائل امنیتی کشور پرداخت.  

وی در ابتدای برنامه در پاسخ به این سوال که 96 روز تا انتخابات آتی فرصت باقی است آیا وزارت کشور از آمادگی کافی برخوردار است، اظهار داشت: خوشبختانه از اوایل امسال مقدمات برگزاری انتخابات را شروع کردیم و با توجه به جلسات متعدد در همه حوزه ها مباحث آسیب شناسی انتخابات مورد بررسی قرار گرفته است.

رحمانی فضلی با اشاره به دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تصریح کرد: در این راستا هماهنگی های لازم با دستگاه های نظارتی شروع شده و در این راستا با شورای نگهبان مشورت هایی داشته ایم و همه موارد از جمله مهرها و تعرفه ها محیا شده است و آمادگی لازم از لحاظ اجرایی وجود دارد.  

وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای اجرای دقیق قانون و بی طرفی مجریان در اصل انتخابات چه تمهیداتی اندیشیده است تصریح کرد: بی طرفی در انتخابات دستگاه های اجرایی دولتی و غیردولتی یک اصل است و در این بخش سه ضلع اجرا، نظارت و مردم وجود دارند و احزاب، گروه ها و نامزدها در این گردهمایی بزرگ شرکت می کنند و نامزدها خود را تبلیغ کرده تا رای بیاورند، در این راستا ورود هر عنصر حاکمیتی به جز اجرا در انتخابات مگر در چاچوب قانون کاملا ممنوع است. 

وی با تاکید براینکه ما در فرآیند انتخابات کارگردان بازی ها هستیم تصریح کرد: اگر مجریان دچار لغزش شده و علیه جریاناتی اقداماتی انجام دهند و بی طرفی را به هم بزنند مطمئنا دچار مشکل خواهیم شد و در این راستا آموزش های لازم داده شده و برای بهتر انجام شدن انتخابات بازرسانی را در حوزه انتخاباتی داریم. 

رحمانی فضلی افزود: وزارت اطلاعات و شورای نگهبان با تمام توان و با بی طرفی کامل اقدامات لازم را انجام خواهند داد. 

وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه تغییر اخیر استانداران حساسیت هایی را در جامعه برانگیخته و گفته می شود که این تغییرات که نزدیک به انتخابات است با یک هدف مشخصی صورت گرفته است، تصریح کرد: دست ما در جابه جایی مدیران نباید بسته باشد و یکی از برنامه های وزارت کشور انتخابات است این نهاد مسئولیت های مختلفی دارد و در راستای ارزیابی از عملکرد سکانداران این تغییرات صورت گرفته و این تغییرات قبلا صورت گرفته است و طرح این گونه موضوعات مشکلی ندارد و این امکان وجود دارد که در آینده نزدیک باز هم تغییراتی داشته باشیم و بهتر است تلاش کنیم در این سه ماه آینده فرمانداران و بخشداران تغییر نکنند. 

وی درباره کابینه تدبیر و امید مشی اعتدال را در اولویتش گذاشته اما گفته می شود مسئولین انتخابات به جناح خاصی گرایش دارند اظهار داشت: همان هایی که انتخاب شده اند امروز مسئول هستند و خود بنده نیز مسئول اجرا هستم و نمی گویم که گرایش سیاسی ندارم اما گرایشم را دخالت نمی دهم و حتما مسئولان دیگر نیز گرایش های سیاسی خود را دخالت نخواهند داد. 

رحمانی فضلی تاکید کرد: ما در مقابل حق الناس و خداوند مسئولیت داریم و برای ما فرقی نمی کند چه کسی انتخاب می شود برای ما اجرای قانونی و سالم انتخابات مهم است ما اگر احساس کنیم برخی از مسئولین گرایش های سیاسی خود را مد نظر قرار می دهند حتما با آن برخورد خواهیم کرد. از مردم می خواهیم که همواره ناظر انتخابات باشند و در هر کجا تخلفاتی را از سوی مجریان انتخابات دیدند به ما ارسال کنند که در صورت قطعیت با آن برخورد خواهیم کرد البته این اطمینان را می دهم که این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد. 

وزیر کشور تاکید کرد: فرآیند برگزاری انتخابات تعریف شده، دقیق و قانونی است؛ وزارت کشور مجری انتخابات، شورای نگهبان ناظر و قوه قضاییه به تخلفات رسیدگی خواهد کرد و کاندیدا نیز بر امر انتخابات نظارت دارند و نمایندگانشان نیز تا آخرین مرحله شمارش صندوق های اخذ رای بر آن نظارت خواهند داشت. این احتمال که در میان برخی از مجریان انتخابات تبانی به وجود آید صفر درصد است و حتی امکان ندارد.  

وی با بیان اینکه نمایندگان نامزدها تا آخرین لحظه شمارش آرا پای صندوق های رای حضور دارند تصریح کرد: رخ دادن تخلف بسیار بعید است برخی از تخلفات امکانش وجود داشت اما امسال آن ها را حذف کردیم به عنوان مثال استفاده از یک شناسنامه بیش از دو بار یا استفاده از شناسنامه افراد مرده که در این راستا نرم افزار انتخابات الکترونیکی به گونه ای طراحی شده که فقط می توان یک بار رای داد و رای دادن در هر جای دیگر امکان پذیر نیست و ما همه تجربیات را در حوزه نرم افزارها لحاظ کرده ایم. 

در انتخابات قبل، اخذ و شمارش آرا در 14 شهرستان به شیوه الکترونیکی برگزار شد

وزیر کشور با بیان این که در انتخابات پیشین نیز، همه انتخابات به روش الکترونیکی انجام می‌شده و فقط مرحله اخذ و شمارش آرا الکترونیکی صورت نمی‌گرفت یادآور شد: البته در انتخابات قبل، انتخابات در 14 شهرستان کوچک با این روش انجام شد که هیچ خطایی هم نداشته است.

رحمانی فضلی اظهار داشت: شورای نگهبان روی دستگاه  اخذ آرا نظر داده اما در بحث نرم‌افزاری قرار بود که ما تا فردا نرم‌افزار مربوطه را برای آن‌ها حاضر کنیم که این امر امروز صورت گرفت و شورای نگهبان نیز قرار است که ظرف یک هفته نظر خود را اعلام کند.

تهران حداقل هزار و 500 نامزد در انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد داشت

وی با بیان این که ما در تهران حداقل هزار و 500 نامزد برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهیم داشت و هر رأی دهنده‌ای  می‌تواند 30  کاندیدای مورد نظر خود را در انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاب کند گفت: در این روش آمادگی داریم که تا 4، 5 ساعت نتیجه را اعلام کنیم ضمن این که هر نوع ایراد، بازنگری و بازرسی در این نوع انتخابات طراحی شده است و انشاالله آموزش‌های لازم را در این زمینه به مردم خواهیم داد.

اخذ و شمارش آرا در 9 کلان‌شهر، الکترونیکی برگزار می‌شود

وزیر کشور در پاسخ به این که آیا انتخابات در تمام کشور به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد گفت: آمادگی داشتیم تا این روش در تمام کشور اجرا شود اما با توجه به هزینه بالای این کار این اقدام انجام نشد لذا اخذ و شمارش آرا تنها در 9 کلان‌شهر به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

صندوق آرا شفاف خواهد بود

رحمانی فضلی همچنین در خصوص شفافیت صندوق آرا نیز اظهار داشت: در این مورد ما با شورای نگهبان یک بحثی داشتیم که آن‌ها معتقد بودند چون آرا محرمانه است صندوق آرا نباید شیشه‌ای باشد که موجب می‌شود آرا خوانده شود لذا مقرر شد شفافیت صندوق آرا تنها به قدری باشد که مشخص شود از قبل آرایی در صندوق‌ها ریخته نشده باشد.

در بحث ثبت‌نام و تأیید صلاحیت‌ها تابع قانون هستیم

وی با بیان این که در بحث ثبت‌نام و تأیید صلاحیت‌ها تابع قانون هستیم گفت: ما در این راه موظف هستیم بر اساس قانونی که  به ما ابلاغ‌شده بر اساس مستندات مراجع چهارگانه ( نیروی انتظامی، قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و ثبت احوال) صلاحیت‌ها را بررسی کنیم و شورای نگهبان نیز بنا به قوانینی که دارد  نظارت‌های خود را انجام خواهد داد. منتهی در توافقی که با شورای نگهبان داشتیم تصمیم بر این شد که در مسیرهای مختلف انتخابات هر جایی که احساس کردیم شرایط انتخابات به گونه‌ای است که حق کسی ضایع شود موارد را به اطلاع شورای نگهبان برسانیم و مدارک و اسناد خود را به آن‌ها ارائه بدهیم و آن‌ها نیز موارد را رسیدگی کنند.

وزیر کشور همچنین در پاسخ به این که آیا وزارت کشور در برخورد با بحث تبلیغات زودهنگام انتخاباتی عزمی دارد یا خیر گفت: در مجلس قانونی در خصوص انتخابات مصوب شده  که بر اساس آن هیئت ناظر بر تبلیغات انتخاباتی در فرمانداری‌ها و استانداری‌ها تصویب شده و مسئولیت کار نیز با وزارت کشور خواهد بود  و این گامی است که امسال برداشته شده است.

رحمانی فضلی با بیان این که تبلیغات در قانون تعریف دارد گفت: حضور افراد در مراسم به معنی تبلیغات نیست لذا از نظر ما حضور افراد در مراسم و تشکیل جلسات احزاب برای مشخص کردن کاندیداهای خود و چارچوب کاریشان برای انتخابات پیش رو اشکالی ندارد.

وی همچنین به حادثه‌ای که در شیراز برای علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی پیش آمده بود گفت: بعد از اتفاق حادث‌شده وزارت کشور بررسی‌های اولیه را انجام داد و مستندات را جمع‌آوری کرد و بیش از دو هفته طول نکشید که این مستندات را به قوه قضاییه ارائه کرد  و قوه قضاییه نیز هم اکنون در مراحل تحقیقات و صدور آرا است.

وزیر کشور با اشاره به این که وزارت کشور با توجه به شرایط مختلفی که دارد مجوز صادر می‌کند گفت: باید قدرت شنیدن، استدلال و منطقمان را بالا ببریم.

رحمانی فضلی با بیان این که ظرف دو سال و اندی که در وزارت کشور هستم روزی شاید 100 اجتماع در کشور برگزار می‌شود گفت: در این مدت حتی به اندازه تعداد انگشتان دست مشکل نداشتیم و با مشکلات ایجادشده توانستیم به خوبی برخورد کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون پول‌های کثیف در انتخابات افزود: پول‌های کثیف، مبدأ، اهداف و مسیرشان شفاف نیست و لذا ممکن است به هر جایی ورود پیدا کنند.

وزیر کشور با اشاره به این که امکان ورود پول‌های کثیف به همه حوزه‌های وجود دارد ادامه داد: مجلس شورای اسلامی از ما خواست تدابیری در این رابطه بیندیشیم تا از انتخابات صیانت کنیم و لذا لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی را تهیه کردیم.

رحمانی فضلی با بیان این که همه کشورها حتی برای نامزدهایشان سقف قائل هستند گفت: نامزدها می‌توانند مقدار مشخصی را خرج کنند.

وی با اشاره به این که این لایحه به صورت دو فوریتی در مجلس مطرح شده است اظهار داشت: منابع مالی نامزدهای انتخاباتی باید مشخص شود که از کجا به دست آمده و لذا باید نحوه هزینه مشخص شود که به صورت نقدی است یا غیرنقدی.

وزیر کشور با تاکید وزارت کشور با ورود جریان پول‌های کثیف در انتخابات مقابله می‌کند افزود: در قانون فعلی انتخابات بحث خرید و فروش رأی ممنوع است.

رحمانی فضلی ادامه داد: در مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست‌های کلی که در پیرامون نوشته‌شده بر ضرورت شفاف‌سازی منابع مالی تاکید فراوانی شده است.

وی با اشاره به این که هر کاندیدا باید یک شماره حساب داشته باشد و همه باید پول نقد خود را به آن شماره حساب واریز کنند گفت: مسئول امور مالی در ستاد باید اجازه برداشت داشته باشد.

 بیش‌ترین شکایت‌های نامزدها علیه هم، خرید و فروش رأی است

وزیر کشور با بیان این که موارد غیر نقدی  باید در دفتر حسابداری درج شود بیان کرد: بیش‌ترین شکایت‌های نامزدها علیه هم خرید و فروش رأی است

 شرایط کشور مناسب و مطلوب است

رحمانی فضلی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که چقدر تهدیدات تروریست‌ها علیه کشورمان جدی است گفت: مدیون نیروهای امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی و مردم هستیم و لذا باید اذعان کرد که شرایط کشور مناسب و مطلوب است.

وی با اشاره به این که اگر در جامعه توفیق حضور در مجامع بین‌المللی را داریم به دلیل آرامش و امنیت داخلی است گفت: آرامش و امنیت ما نباید به هم بخورد.

وزیر کشور با تاکید بر این که مردم عامل امنیت هستند و همه باید به آرامش و امنیت احترام بگذارند ادامه داد: نباید امنیت خدشه‌دار شود.

رحمانی فضلی با اشاره به این که به همان نسبتی که در منطقه و نظام بین‌الملل تأثیرگذار و موثر هستیم تهدید می‌شویم گفت: از سوی دشمنانمان علیه ما فعال هستند.

وی ادامه داد: امروز مقداری بمب آماده قابل انفجار در شرق کشور کشف کرده‌ایم.

وزیر کشور با اشاره به این که هر روز در مرزها شاهد چنین اقداماتی هستیم گفت: با کنترل و رصد چنین اقداماتی را خنثی می‌کنیم.

رحمانی فضلی با بیان این که هوشیاری مردم همیشه راهگشا است بیان کرد: در دو منطقه شرق و غرب کشور شاهد ناامنی هستیم لذا باید بگویم که در جغرافیای خاص امنیتی قرار داریم.

وی با بیان این که عامل امنیت را مردم می‌دانیم اظهار داشت: حدود 2 میلیون نفر از ایران به عراق برای مراسم اربعین می‌برند و ساماندهی این دو میلیون کار بسیار سختی است.

وزیر کشور با اشاره به این که هر روز مرزهای کشورمان را رصد می‌کنیم گفت: با هر گونه تعرضی به کشور به صورت جدی مقابله می‌کنیم.

رحمانی فضلی با اشاره به این که باید از تمام اعضای ستاد اربعین قدردانی کنم افزود: بحث امنیت این ستاد با زوارت کشور است البته 90 درصد کار تدارکات مراسم اربعین به دست مردم انجام می‌شود و ما فقط بسترهای لازم را فراهم می‌کنیم.

صدور بیش از 600 هزار روادید برای مراسم اربعین

وی با اشاره به این که بدون روادید رفتن به عراق کار بسیار خطرناکی است اظهار داشت: تا به امروز بیش از 600 هزار روادید ظرف 1 هفته صادر شده است.

وزیر کشور با اشاره به این که نزدیک به یک میلیون و 250 هزار نفر در سایت سما ثبت‌نام صورت گرفته است ادامه داد: ملت باید آرامش خود را حفظ کنند.

رحمانی فضلی با اشاره به اتباع خارجی مجازی که در کشور قصد رفتن به مراسم اربعین را دراند گفت: در این رابطه با کشور عراق هماهنگی‌های لازم را به عمل آورده‌ایم تا آن‌ها نیز مانند بقیه روادید دریافت کنند.

وی با اشاره به اتباع خارجی غیرمجازی که در کشور هستند گفت: این عده نمی‌توانند بدون روادید در عراق حضور داشته باشند.

وزیر کشور با اشاره به این که ویزا باید در کشور مبدأ صادر شود گفت: قرار شده است تا اتباع را از مسیر شلمچه عبور دهیم.

رحمانی فضلی با اشاره به مشکل اسکان زائران ادامه داد: کسانی که برای مراسم اربعین به عراق می‌روند توقع پذیرایی ندارند و اکثر آن‌ها خواهان امنیت هستند و البته باید به عنوان دولت بیش‌ترین امکانات را برایشان فراهم کنیم.

وی با اشاره به این که امسال نسبت به سال قبل ده‌ها برابر امکانات را افزایش داده‌ایم ادامه داد: امسال 90 گیت برای خروج در نظر گرفته‌ایم.

وزیر کشور با اشاره به این که از نجف تا کربلا تمام مسیرها را در اختیار استان‌های مختلف قرار داده‌ایم بیان کرد: همه امکانات را مردم تهیه می‌کنند و ما نمایندگی مردم را آن جا می‌دهیم.

رحمانی فضلی با بیان این که 700 اتوبوس فرستاده‌ایم تا مردم را از مرز به مهران برسانند ادامه داد: در شلمچه 5 میلیون لیتر بطری آب ذخیره شده است.

وی با اشاره به این که با هماهنگی‌های به عمل آمده برای اتوبوس‌های شرکت‌های خصوصی کرایه را دو برابر در نظر گرفته‌ایم افزود: انشاالله مردم در امنیت لازم اوضاع را سپری کنند.

وزیر کشور در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون پدیده اقلیمی النینو گفت: بارندگی اخیر ایران در 70 سال گذشته نظیر نداشته است به طوری که برآورد خسارت‌های لازم را دولت کرده است النینو را هم وزارت نیرو و هم هواشناسی تأیید کرده‌اند. 

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار