رشد 13 درصدی دیابت کشور باید مهار گردد

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: رشد 13 درصدی دیابت در دهه‌های اخیر در کشورمان باید با یک برنامه ریزی مهار شود.

دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بحث بیماری‌های غیر واگیر بحثی مهم در کشور است و اگر به گذشته کشور نگاه کنیم می‌بینیم که مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر افزایش چشمگیری داشته است و شاید بتوان گفت که سه چهارم بیماری‌های امروز به بیماری‌های غیرواگیر برمی‌گردد. 

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: برای اینکه بتوانیم بیماری‌های غیر واگیر را کنترل کنیم باید روی 4 بیماری اصلی آن‌ها شامل بیماری‌های قلب و عروق، آسم، دیابت و سرطان تمرکز و توجه جدی کنیم.

دکتر لاریجانی اظهار داشت: برای اینکه به هدفمان که همان کنترل بیماری‌های غیر واگیر است برسیم متعهد شده‌ایم که شیوع دیابت را که در 10 سال گذشته حدود 13 تا 14 درصد رشد داشته را به صفر برسانیم. هر چند که این کار سختی است که بتوانیم شیوع این بیماری و چاقی را در ضمن آن مهار کنیم اما سندی برای مدیریت دیابت طراحی شده است که چگونه بتوانیم آن را کنترل کنیم تا حد زیادی از عوارض آن جلوگیری نماییم. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: مطالعات بسیار زیادی نشان داده که اگر دیابت را به خوبی کنترل کنیم می‌توانیم جلوی بروز عوارض آن را بگیریم به همین دلیل توجیه ما این است که بتوانیم با یک ساختار مناسب در کشور در شبکه بهداشتی و درمانی در کنترل بیماری دیابت تحول جدی ایجاد کنیم که هر چند که کار مشکلی است اما امیدواریم با اجرای این سند در طی 2 سال آینده تحولاتی خوب رخ دهد و در طی 10 سال آینده تقریبا کنترل دیابت در کشور مهار شده باشد. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار