تنش بین روسیه و ترکیه به نشست پاریس کشیده شد

شبکه فرانس 24 اعلام کرد تنش بین روسیه و ترکیه در حاشیه نشست آب وهوایی پاریس نیز پررنگ بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری فرانس 24، در حاشیه نشست آب وهوایی پاریس، دیدارهای دو جانبه ایی بین سران کشورهای مختلف صورت گرفت. با توجه به اینکه سران کشورهای زیادی در این نشست حضور دارند فرصت مغتنمی است تا درباره دیگر مسائل مهم مانند تروریسم، جنگ در سوریه نیز صحبت به میان آورده شود.

در همین راستا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با باراک اوباما همتای آمریکایی دیدار و گفتگو کرد. روشن است وی در این دیدار درباره هواپیمای سرنگون شده روسی توسط ترکیه گفتگو کرده است. این درحالی است که رئیس جمهور روسیه از زمانی این حادثه روی داده است تاکنون حاضر نشده است با اردوغان دیدار کند.

اکنون نیز که نشست آب و هوایی پاریس برگزار شده است اردوغان تلاش می کند با پوتین دیدار کند اما پوتین به دقت مواظب است که از کنار همتای ترک خود رد نشود.

از روز سه شنبه گذشته که این هواپیمای روسی سرنگون شده رجب طیب اردوغان موفق نشده است با پوتین گفتگو کند. رئیس جمهور ترکیه به تازگی در گفتگویی اختصاصی با شبکه خبری فرانس 24 گفت پوتین به تماس های تلفنی وی پاسخ نمی دهد.اما آنکارا همچنین در تصمیم خود مبنی بر عذرخواهی نکردن از روسیه ثابت قدم باقی مانده است.

احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه در این باره می گوید هیچ کشوری نمی تواند از ما بخواهد که عذر خواهی کنیم زیرا ما کار خودمان را انجام داده ایم. اما آماده مذاکره هستیم و آمادگی برقراری ارتباطات دیپلماتیک و نظامی با روسیه و دیگر کشورها برای جلوگیری از وقوع این گونه حوادث غیر عمدی داریم.

اردوغان اعلام کرده بود مایل است در نشست پاریس، با پوتین به طور مستقیم گفتگو کند اما مسکو از طریق کرملین این درخواست را رد کرد.

آنکارا از روسیه خواسته است در تحریم های اقتصادی خود علیه ترکیه بازنگری کند زیرا این اقدام برای دو کشور غیرسازنده است. تحریم های اقتصادی برای ترکیه زیان آور است زیرا روس ها ، از نظر تعداد بازدیدکننده از ترکیه مقام دوم را دارند و اکنون مسکو از همه آنها خواسته است به روسیه بازگردند.

روسیه همچنین واردات محصولات کشاورزی از ترکیه را نیز ممنوع کرده است. مسکو اعلام کرده است این تازه مرحله نخست مجازات هاست و تحریم های روسیه علیه ترکیه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار