قزوین؛

وجود بیش از 9 میلیون بی‌سواد در کشور

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: 9 میلیون و 719 هزار نفر بی‌سواد در کشور وجود دارند که 3 میلیون و 700 هزار نفر از آنها افراد زیر 50 سال هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ علی باقرزاده در نشست شورای پشتیبانی نهضت سوادآموزی استان قزوین  با بیان اینکه اگر کسی خواندن و نوشتن بلد نباشد  بیسواد و اگر کسی تحصیلات اولیه را ترک کند کم سواد محسوب می‌شود اظهار کرد: لازم است برای ارتقای شاخص‌‌های باسوادی جامعه اقدامات گسترده‌ای در استان‌های مختلف انجام شود.

وی بیان کرد: حدود 70 یا 80 کشور از روش سرشماری برای به دست آوردن آمار بی‌سوادی خود استفاده می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران نیز با این روش در قالب دوره‌های 10 ساله و 5 ساله اطلاعات مورد نیاز خود را به دست می‌آورد.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به آمار ارائه شده در سرشماری نفوذ و مسکن سال 1390، تصریح کرد: در گروه سنی بالای 6 سال 9 میلیون و 719 هزار نفر بی‌سوادی خود را اعلام کردند که 15 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.

این مسئول ادامه داد: 3 میلیون و 700 هزار نفر از افراد زیر 50 سال نیز که هفت درصد از این گروه سنی کشور را شامل و اقشار مولد جامعه محسوب می‌شوند بی‌سواد هستند.

باقرزاده اضافه کرد: 11 میلیون نفر باسواد بزرگسال و غیر محصل در کشور حضور دارند که با استمرار سال‌های دور از تحصیل آنها امکان افزایش آمار بی‌سوادان در کشور وجود دارد.

وی افزود: توسعه کشور وابسته به رشد و ارتقای آگاهی گروه‌های مختلف سنی بوده چرا که با بهره‌مندی اقشار جامعه از امکانات تحصیلی و فعالیت‌های آموزشی رشد و پیشرفت روزافزون کشور فراهم می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه اقدامات حوزه سوادآموزی نیاز به زمان طولانی و استمرار در فعالیت‌ها دارد، تأکید کرد: در حال حاضر در برخی کشورها هستند که بیش از 70- 80 سال با بی‌سوادی مبارزه کرده اما همچنان 2 یا 3 درصد مردم آنها جزو افراد بی‌سواد محسوب می‌شوند.

باقرزاده بیان کرد: بنده و سیار مسئولان آموزش و پرورش این باور را داریم که همت کافی در استان قزوین برای رفع مشکلات بی‌سوادی و مقابله با مبادی انسداد بی‌سوادی وجود دارد که لازم است با تلاش استاندار قزوین و سایر دستگاه‌های اجرایی ضمن ایجاد یک برنامه‌ریزی مطلوب به اهداف مورد نظر در این حوزه دست یابند.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور یادآور شد:‌ استان قزوین جزو مناطق مرکزی کشور محسوب می‌شود و برخلاف بسیاری از استان‌ها که در مرزهای جمهوری اسلامی ایران یا مناطق محروم قرار دارند با مشکلات کمتری در زمینه بی‌سوادی روبه‌رو است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.