تقلید از جشنواره‌های خارجی باید علمی باشد

الگوبرداری جشنواره‌های داخلی از خارجی بدون دانش و منطق نه تنها كاربردی نیست؛ بلكه ما را از هدف و غایت اصلی هم خارج می‌كند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ احمد شاكری از داستان نویسان انقلاب اسلامی، الگوبرداری جشنواره های داخلی از خارجی را مبتنی بر نظم و منطق خاصی ندانست و گفت: اینكه ما از روی شكل ظاهری و بدون هیچ دانشی سعی در تقلید از جشنواره های خارجی كنیم نه تنها كاربردی نیست بلكه ممكن است ما را از هدف و غایت اصلی هم خارج كند.

وی ادامه داد: بعضی جشنواره ها در نحوۀ برگزاری و تبلیغات كاملاً كپی از جشنواره های بین المللی هستند كه این موضوع نه تنها پایه های این جشنواره ها را دچار لغزش می كند بلكه باعث می شود در برنامه ریزی های خود دچار آزمون و خطا شویم و اعتبار جشنواره هم كاسته شود.

این داستان نویس كشورمان یكی از معضلاتی را كه گریبانگیر نهادهای فرهنگی و هنری در اجرای برنامه‌ها شده است، نداشتن افق های بلندمدت توصیف كرد و گفت: نه تنها در حوزه هنری بلكه در سازمان هایی كه متولی برنامه های فرهنگی و هنری هستند باید سندی ارائه شود كه جایگاه ادبیات را در 10 سال آینده مشخص كند و  باید كاملا این برنامه ریزی ها با توجه به واقعیت های موجود صورت گیرد تا كمتر دچار شكست شویم.

شاكری حمایت از نویسندگانی را كه با تجربه خودشان به نگارش داستان می پردازند، در اثرگذاری بر مخاطب تأثیرگذار خواند و بیان كرد: البته در جاهایی كه امكان استناد به منابع انسانی میسر نیست، باید از منابع تاریخی استفاده كرد و به آن ها متوسل شد ولی باید حتماً از اعتبار و درستی آن ها اطلاع كسب كرد.

شاكری نحوۀ انتخاب داوران برای ارزیابی آثار در جشنوارۀ داستان انقلاب را كاملاً مبتنی بر سوابق و شناخت آن ها نسبت به موضوعات مورد نظر جشنواره ها عنوان كرد و گفت: یكی از كارهایی كه می‌تواند اعتبار این جشنواره را در میان اهالی هنر بیفزاید انتخاب داورانی همسو با هم و اشنا با سیاست گذاری های جشنواره است تا در انتخاب آثار كارها همسو و دارای سیرمنطقی باشند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار