مرگ 8 نفر در اثر آنفلوآنزای خوکی در کرمان

معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از مرگ 8 نفر در استان کرمان در اثر ابتلا به آنفلوآنزای خوکی طی دو هفته اخیر خبر داد.

دکتر نبوی معاون مرکز بیماری‌های واگیر در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص شیوع موج آنفلوآنزای خوکی در کرمان گفت: هر سال در فصول آذر تا اسفند با اپیدمی موج آنفلوآنزا درگیر هستیم که این موضوع فقط مختص ایران نیست. بلکه تمام نیمکره شمالی را با خود درگیر کرده است. در اواخر آذر با سردی هوا موج آنفلوآنزا آغاز و تا اسفند ماه و گاهی تا فروردین ادامه می‌یابد. آنفلوآنزای خوکی ژن انسان و پرنده نیز دارد.

وی افزود: ویروس آنفلوآنزا در هر سال تغییر شکل می‌دهد به همین دلیل واکسن آن نیز تغییر می‌کند. در اکثر موارد افراد مبتلا به آنفلوآنزا ویروس‌های کم علامت‌ می‌گیرند به همین دلیل است که کنترل آن دشوار و شیوع آن جهانگیر می‌شود.

وی در ادامه گفت: کشته شدن 8 نفر در کرمان در اثر آنفلوآنزای خوکی به علت ابتلاء به ذات‌الریه واقعیت دارد، اما ما هشدارهای لازم را به بخش درمان کرمان داده‌ایم و هر روز دارو و واکسن در دسترس مردم استان کرمان قرار می‌گیرد. دلیلی برای نگرانی وجود ندارد فقط افرادی که مشکل تنفسی دارند و یا بیماری آنفلوآنزا بیش از سه روز در بدن آنها باشد حتماً به پزشک مراجعه کنند.

وی در خصوص ملاحظات رفتاری برای کنترل شیوع آنفلوآنزا عنوان کرد: آموزش‌های اخلاقی برای کنترل شیوع آنفلوآنزا به مردم داده می‌شود. که این یک پرسه زمان‌گیر است. توصیه می‌شود افراد در سه روز اول که شدت بیماری زیاد است در منزل استراحت کنند. از هر 100 نفر بین 5 تا 10 درصد جامعه را درگیر می‌کند و 1درصد آن ها ممکن است به ذات‌الریه دچار شوند که بسیار خطرناک است که احتمال مرگ و میر در این 1 درصد در افراد پیر 80 درصد و در جوانان 12 درصد است.

وی در پایان گفت: در حال حاضر ما برای کنترل آنفلوآنزا علت را بررسی می‌کنیم و مراقبت‌ها نیز بیشتر شده است. ادامه آنفلوآنزا در شهرهای کوچک در یک هفته و شهرهای بزرگ مثل تهران ممکن است تا 4 هفته باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم که افراد مبتلا نکات اخلاقی را برای کنترل شیوع آنفلوآنزا رعایت کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار