حضور معلمان پژوهنده امری ضروری در پژوهش‌محوری نظام تعلیم و تربیت است

وزیر آموزش و پرورش گفت: تصمیمات آموزش و پرورش از اهمیت زیادی برخوردار است و نظام تصمیم گیری باید بر اساس مسئله محوری دنبال شود.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری مطرح کرد: امروز روز اول هفته پژوهش است که من به همه پژوهشگران و دانشجویان و همه دست‌اندرکاران نظام تعلیم و تربیت این روز را تبریک می‌گویم. 

فانی ادامه داد: سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور که مبنای ما در برنامه ششم توسعه است، نقشه راه سند تحول توسعه در بخش آموزش و پرورش محسوب می‌شود، سند مهم بالادستی که ارتقا کیفیت در آموزش وپرورش و توسعه عدالت آموزشی را در نظام تعلیم و تربیت رقم خواهد و این نظام و سند از 6 زیر نظام تشکیل شده که می‌توان به پژوهش و ارزشیابی اشاره کرد.

وی افزود: اصولا در فرآیند تعلیم و تربیت اگر پژوهش حذف شود، تعلیم و تربیت ناقص می‌شود و لذا تقویت پژوهش تقویت روحیه پرسشگری دانش‌آموزان را به دنبال دارد. بنابراین امر پژوهش در طول برنامه ششم و در ادامه در طول برنامه هفتم توسعه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است ولازمه پژوهش محوری در نظام تعلیم و تربیت وجود معلمین پژوهنده است. 

فانی بیان داشت: توسعه پژوهشسرای دانش‌آموزی از سیاست جدی آموزش و پرورش است درحال حاضر حدود 500 پژوهشسرای دانش‌آموزی در 500 منطقه آموزشی در کشور قرار گرفته است که ما در قالب جشنواره خوارزمی،‌ جشنواره جابرابن حیان که برای ابتدایی‌ها برگزار شد، عملا امر پژوهش را وارد نظام آموزش و پرورش کردیم. 

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ما تا آخر دولت یازدهم هدف گذاری کردیم که هر منطقه آموزشی یک پژوهشسرای آموزشی داشته باشد و این پژوهشسراها میزبان دانش‌آموزان ابتدایی، اول متوسطه و دوم متوسطه خواهند بود. ما اعتقاد داریم بدون مطالعات کارشناسی و بدون پژوهش و تحقیق و بررسی تصمیم گیری مناسبی در آموزش و پرورش اتفاق نخواهد افتاد . 

وی تاکید کرد: اگر تصمیم اشتباهی در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد، ضایعات زیادی به همراه خواهد داشت، بنابراین نظام تصمیم گیری در آموزش و پرورش مبتنی بر پژوهش است که بر اساس مسئله محوری، کاربردی بودن پژوهش‌ها و استفاده از نتایج پژوهش‌ها موضوعاتی که در فرآیند تصمیم گیری است را دنبال می‌کنیم. 

وی در پایان گفت: ما آرزو می‌کنیم که در ادامه فعالیت‌های آموزش و پرورش در بخش دانش آموزی روحیه پرسشگری را در دانش‌آموزان افزایش دهیم و در بخش معلمین بتوانیم باعث تقویت فرهنگ پژوهشگری باشیم و در نظام تصمیم گیری آموزش و پرورش تلاش کنیم که بدون پژوهش، بدون بررسی، بدون آینده نگری و بدون آینده نگاری تصمیمی نگیریم. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار